Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss!  (läst 1408 gånger)

DaisyMalone

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
Löss!
« skrivet: 29 aug-15 kl 21:01 »
Har efter att ha hämtat frigående slakthöns fått löss på samtliga höns! Vad gör man åt det på bästa sätt!??
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 2 katter, Brahma höns, 3 barn.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Löss!
« Svar #1 skrivet: 29 aug-15 kl 21:09 »
Köper lusmedel och behandlar samtliga... rengör ordentligt och byter sittpinnar.
Fjäderfän och kaniner

DaisyMalone

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Löss!
« Svar #2 skrivet: 29 aug-15 kl 21:17 »
Vad för medel??☺😕
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 2 katter, Brahma höns, 3 barn.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Löss!
« Svar #3 skrivet: 30 aug-15 kl 04:14 »
Kolla lantbutiken..finns flera olika under kategorin fjäderfä.. desinfektion...
Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss!
« Svar #4 skrivet: 30 aug-15 kl 13:23 »
...Medel typ etotalpulver kan väl fungera ... Annars om du har gott om vedaska ska ju det också fungera...

http://ohhshop.com/blog/learn/chickens/wood-ash-a-hens-best-kept-beauty-secret/

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Löss!
« Svar #5 skrivet: 09 nov-15 kl 18:59 »
Varför byta sittpinnar? Jag lästa nånstans att lössen dör efter bara några timmar utan sitt värddjur?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Löss!
« Svar #6 skrivet: 10 nov-15 kl 11:43 »
Fjäderfän och kaniner

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Löss!
« Svar #7 skrivet: 21 nov-15 kl 18:50 »
Jag har haft problem med löss nu ett tag.
Var väl dum nog att släppa in en ny tupp med mina hönor. Och efter ett tag så såg jag att en höna vart loj och spak. Sen vart hon utan fjädrar på ena vingen. Så till slut tog jag mig en titt på henne. Då bara kröp det löss på henne. Så jag kollade alla men hittade bara löss på tuppen. Efter en kväll på google så har jag kört med kiselgur på dom. Tog en puder flaska och har som apliceringsverktyg. Och idag så såg jag inga löss på dom(äntligen) har väl hållt på och pudrat o jävlas i två veckor. I samma veva så hittade jag fi__kvalster oxå men jag tigersåga ur alla jävla plank och elimenerade 85% av alla tänkbara mysställen för dom. Och körde på kiselgur överallt. Die fuckers die....

Nu till frågan kan hönorna o tuppen bli dåliga av kiselguret?
Tuppen har blivit jävligt spak sen igår. Förut har jag knappt kunnat få tag i han. Nu har han legat på samma plats som jag tog han ifrån igår. ( han och lopp-loella har eget boende, karantän) så jag skulle kolla hur det såg ut på dom idag. Då fick jag tag i han utan det minsta bök. Och han har inte rört sig, bara legat på golvet och bajsat på sig. Så jag vart tvungen att torka ren han. Dom har karatänen efter golvet en bit innan för luckan, kan det vara att han har vart i drag?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Löss!
« Svar #8 skrivet: 21 nov-15 kl 18:55 »
Kraftigt ohyreangrepp KAN betyda att ett djur är nedsatt av någon annan anledning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Löss!
« Svar #9 skrivet: 25 nov-15 kl 09:15 »
Ja det gick åt helvete för stackars Ronald. Han var död i söndags när jag kom upp för frukost till dom.
Har börjat kommit till bukt med lössen nu iaf tycker jag. Så nu får jag hämta en ny tupp då. Igen...... nu blir det en jättefin grönvärpar tupp. RIP Ronald.

 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Löss!
« Svar #10 skrivet: 25 nov-15 kl 09:25 »
Nu till frågan kan hönorna o tuppen bli dåliga av kiselguret?


Kanske. Jag skulle inte vågat använda det.

Det är möjligt att hönsen kan få stendammslunga av det, men isåfall är det troligt att de kommer hinna dö av andra orsaker först, helt enkelt eftersom höns inte lever så länge ändå.

Kiselgur kallas för "diatomite" eller "diatomaceous earth" på engelska, och här står lite om det:
http://www.communitychickens.com/using-diatomaceous-earth-in-backyard-poultry-keeping/
http://www.the-chicken-chick.com/2012/05/diatomaceous-earth-de-benefitrisk.html

Kraftigt ohyreangrepp KAN betyda att ett djur är nedsatt av någon annan anledning.


Drar mig till minnes vår gamla tupp som blev sjuk och dog av oklara orsaker. De sista dagarna satt det massor flugor på honom...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser