Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "...bör du inte köpa genbanksdjur..."  (läst 4575 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #20 skrivet: 30 jul-10 kl 12:53 »
och vem håller redan på om de blir framtagna i maskin eller naturruvade? Måste ju vara större chans att få fram fler kycklingar i en maskin, o det vill man ju om det är ont om dem
Problemet om man maskinkläcker mycket för att snabbt öka antalet individer i en liten population är att man inte har koll på hönornas ruvningsförmåga och olika bra förmåga att ta hand om sina kycklingar. Ett av orsakerna för att bevara lantraser är ju att tillvarata deras egenskaper. En av de egenskaperna är ju förmågan att ruva och ta hand om sina ungar.

Vi som har hobbyhöns kanske inte tycker att det är så viktigt för vi kan ju hjälpa till med kläckare, kyklingburar , värmelampa osv men bara för att man kan göra på icke naturliga sätt innebär ju inte att man ska bortse ifrån de egenskaperna när man vill bevara en gammal ras.

Genbankar och bevarande arbete har inte vad som är enklast och mest ekonomiskt för ögonen utan har ett helt annat uppdrag. Det handlar om att bevara ett kulturarv och en del av vår Svenska historia i ett så oförstört skick som möjligt.

Heder åt er som är engagerade i detta  ;D

Att man inte bör köpa genbanksdjur om man inte är intresserad av bevarandearbetet är väl inte så konstigt. Vissa av raserna är så hotade att de få djur som kläcks lämpligtvis bör stanna inom genbanken. De handlar inte om att man missunnar icke genbanks intresserade att ha "riktiga" djur. Det handlar om att man först och främst siktar in sig på att uppfylla sitt updrag som är att rädda och bevara det som finns kvar av våra lantraser.

Hedemoran, Blommehönan , och Åsbo som inte är hotade är förmodligen de som är lättast att få tag i genbanksdjur ifrån.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #21 skrivet: 30 jul-10 kl 12:59 »
Måste få lägga mig i lite här....

Tycker det är så himla synd att det återigen dyker upp samma diskussion som förut, det här med att vi som har genbank anses som präktiga och skrytiga.....
 :-\
På vilka grunder baserar ni era åsikter? Blir uppriktigt ledsen att bli kallad för det ena eller andra bara för att jag valt att vara med i ett bevarandearbete.
Jag är ingen militant vegan eller aktivist eller extremist av något slag, jag lever inte som man gjorde för 350 år sen och jag har ingen miljöbil. Jag är en helt vanlig människa med ett vanligt jobb på en myndighet, tre barn och en man.

Jag må vara känslig men jag tycker inte att man behöver bli namnkallad för att man är med i genbanken. Tänk på det ni som skriver era åsikter om detta.

Ja men.. vem säger så? Namnkallad? Vad är det som jag har missad?
*börjar le* Och vem skulle bryr sig? Alla gör som de måste för att kunna se sig själv i ögonen - andras åsikter kvittar nog. 
Här kan jag slå vad att de som är upprörd över genbankssystemet har haft negativa kontakter med detta ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #22 skrivet: 30 jul-10 kl 13:04 »
ibland tycker jag att det låter lite skrytigt det här med att ha Genbank

Jag har alltid gillat rashöns tidigare, och även hållit rashöns av olika slag. Men i vintras "kom jag på" att jag inte gör ett dyft för rashönsbevarandet (som ju också är ett viktigt arbete) när jag ändå inte har lust att ställa ut mina höns. Vill jag seriöst hålla rashöns måste de ju också följa rasens fastställda standard, annars hamnar vi ju lätt där dvärgkochin med andra raser är idag, ett mishmash av färger och djur med bl a hätta som utannonseras som rasren dv.kochin. Jag vill ju gärna göra mer än att "bara" ha en flock höns för äggens skull, och därför har jag ju skaffat mig ett gäng ölandshöns, en av de två mest hotade stora lanthönsstammarna. Då gör jag lite nytta samtidigt som jag får ägg och stekar. Det är av den anledningen jag håller genbank. Samma sak med mina får. Det finns inget skrytigt i detta alls. Det är ju upp till var och en att hålla de djur de vill. Jag är däremot stolt och glad över att jag gör en insats i bevarandearbetet!

Gällande kläckning i maskin vs. naturligt har det kanske redan besvarats till fullo, men SLK's målsättning är ju att hönsen skall hållas naturligt, och då ingår ju naturruvning i det. Extra hotade raser, eller raser med dålig ruvlust får ju alltså kläckas fram i maskin. Tål att upprepas.

Det är ju viktigt att samtliga gener från founderdjuren sprids, men tyvärr är det ju endast en bråkdel av genbankshållarna som annonserar ut sina djur, i tidning efter tidning, år efter år...  :-\ Det är ett problem som SLK är medvetet om också.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #23 skrivet: 30 jul-10 kl 14:40 »
Azoo-Lina ger ett klockrent svar på ursprungsfrågan!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jordhumlan

  • Inlägg: 74
  • Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #24 skrivet: 31 jul-10 kl 22:17 »
Tack för era inlägg i diskussionen, jag har fått svar på på det jag undrat över. Har inte använt kackels forum eftersom jag ville höra fler åsikter än klubbens.

Och först vill jag säga att jag INTE önskade att denna tråden skulle lägga skugga på våra genbankshållare. Jag värnar bevarandet av våra lantraser mycket högt. Lantraserna är en del av vår kulturhistoria men också vår framtid, vem vet vilka gener som vi kommer behöva i framtiden? Men jag ser det också som mycket viktigt att genbanksdjur sprids ut från genbankerna, när det finner sig möjligt att göra det.

Såklart förstår jag att för raser med extremt få genbanksdjur behöver djuren reserveras till andra genbanker. Och detta borde väl vara självklart och inte ett problem. De genbanker som håller sådana raser borde själva kunna sålla bland sina köpare och meddela icke-genbanksintresserade att de inte kan köpa på grund av de få djuren. Man väljer vem man säljer till, och jag förutsätter att dessa genbankshållare är såpass seriösa.

Därför ifrågasätter jag om det verkligen är nödvändigt att i så tydliga ordalag köra oss "halvmesyrer" på porten på klubbens websida. Man kan få intrycket av att man vill hålla sig för sig själva på "elitnivå" (misstolka mig nu inte!!!, jag menar inte att det är så!).

Här har räven fått smak på hönsen och skaran har decimerats. Jag ska nu försöka få fatt på lite ägg från rasrena Blommehöns, blir det från en genbank så blir jag glad! Våra två ligghönor är fullt upptagna med sina två små som de delar på, så det får nog bli kläckare för första gången, mot mina principer.

Mina bästa hälsningar, särskilt till genbankshållarna
Lena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #25 skrivet: 31 jul-10 kl 22:22 »
Ja, kanske är det lite olyckligt formulerat på hemsidan, jag tror väl inte att meningen att att köra folk på porten.
Du skriver att du inte har möjlighet att vara genbank nu. Kommer du kanske att ha möjlighet senare? I så fall vore det ju bra att få tag på djur med genbanksintyg och hålla dem rena så att du lätt kan ansöka om genbank senare? Jag hade ju rashöns här tidigare, för att jag inte fick tag på lantrashöns när gården köptes och jag omedelbart var tvungen att skaffa höns igen. Det är både meckigt och tråkigt att behöva sälja/skänka bort sina fina höns för att man vill ha genbank (jag vill endast ha en flock höns, därför gjorde jag mig av med de andra hönsen, det går ju att vara genbank trots flera raser, fast med hårdare regler) Kanske skall man då försöka extra att få tag på de djur man vill ha, för att underlätta framåt.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #26 skrivet: 02 aug-10 kl 13:09 »
Ja, kanske är det lite olyckligt formulerat på hemsidan, jag tror väl inte att meningen att att köra folk på porten.

Förhoppningsvis är det tydligare formulerat och motiverat nu.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jordhumlan

  • Inlägg: 74
  • Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
SV: "...bör du inte köpa genbanksdjur..."
« Svar #27 skrivet: 02 aug-10 kl 20:45 »
Bättre! :-)

Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser