Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Sittpinnar  (läst 2056 gånger)

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Sittpinnar
« skrivet: 20 jul-06 kl 23:33 »
 hej alla ute i cyber rymden...

jag har en fråga... mina  kycklingar som föddes i påskas har blivit tonåringar och går för sig själva osv.. men dom vägrar sitta på sittpinnarna i hop med  mamman och övriga i flocken... har testat i kväll att ta dom från sitt rede där dom häckar till pinnarna men dom blev mest förskräckta och hoppade ner igen  3 ggr försökte jag men gav upp ska försöka i morgon igen... hur bär jag mig åt  ???


love och lev väl  
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re: Sittpinnar
« Svar #1 skrivet: 21 jul-06 kl 07:57 »
Mammorna brukar ju "visa" pinnarna för kycklingarna och ta dom med sej dit. Kan det ha blivit bråk med dom andra hönsen? Ibland börjar dom inte tjafsa förrens man stängt dörren. Vi har "övningspinnar" som sitter lägre och i närheten av redet där dom föddes så att dom tränar lite innan allvaret börjar.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Neta

  • Gäst
Re: Sittpinnar
« Svar #2 skrivet: 21 jul-06 kl 08:54 »
Försök sätta någon pinne lite vid sidan av. Jag har satt en pinne mellan två lådor som kycklingarna börjar sitta på. Om de är väldigt beroende av redet så kan man sätta för det när man visat de pinnarna. Sen brukar de så småningom hoppa upp på de vanliga pinnarna hos resten av hönsen.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re: Sittpinnar
« Svar #3 skrivet: 21 jul-06 kl 15:37 »
Mina 2 kycklingar, nu 7 veckor gamla, sitter sedan igår på pinne med sin mor, Fifi. Inga problem alltså.

Nu hör det till saken att Fifi, när hon föddes för 2 år sedan, låg i redet hela tiden och inte alls ville sitta på sittpinne, hur jag än visade och lyfte upp henne. Sedan plötsligt en kväll, när hon var 10 månader, satt hon plötsligt på pinnen som om hon inte gjort annat i sitt liv  :).

Tålamod gäller alltså. Alla är tydligen inte lika kloka så att de kan fundera ut var sittpinnarna är till för ;).

Egentligen tyckte jag inte att det gjorde något om hon inte ville sitta på pinnen. Jag fick extra jobb att ta bort sk-t ur redet, men värre var det inte.

Dina hönor lär sig nog så småningom. Kanske hjälper de tips du fått här.

Lycka till till både dig och hönorna. ;)

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re: Sittpinnar
« Svar #4 skrivet: 23 jul-06 kl 13:58 »
  tack för alla svar...
ska kämpa vidare med att få dom sitta på pinnarna...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser