Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenkraftfunderingar  (läst 6195 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Vattenkraftfunderingar
« skrivet: 21 nov-12 kl 19:50 »
Har legat vaken några kvällar nu och funderat på om man ska utnyttja bäcken utanför huset till något vettigt, elproduktion. Till saken hör att där fanns fram till andra världskriget en benmöjlsfabrik som utnyttjade bäcken vilket borde tyda på att det skapliga förutsättningar? Jag har några funderingar.

Måste man söka tillstånd för det och var gör man det isf? Kan fallrätter i så små vattendrag som bäckar vara "inmutad" av nån annan?

Det finns idag nån slags inplanterad bäckröding i bäcken, hur löser man sånt lämpligast om man inte vill hindra fisken att vandra uppströms när man dämmer upp?

Vilka fallhöjder o dyl måste finnas för att man ska kunna kunna kräma ur tillräcklig effekt för att kunna försörja en ganska normal "villaförbrukning"? Jag har nån föreställning om att 2-3Kw borde räcka och kanske toppa med ett bensindrivet elverk om man har någon speciell högförbrukande apparat som man tillfälligt vill köra?

Är detta överhuvudtaget ett rimligt projekt eller ska man glömma det? :)


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 21:39 »
Laxtrappor brukar man ha till fisken, jag har funderat på egen vattenkraft och då i liten skala,ett skovelhjul kopplat till en bilgenerator skulle räcka till trädgårdsbelysning tex.. Ditt projekt låter större
Fjäderfän och kaniner

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #2 skrivet: 21 nov-12 kl 21:44 »
Den enklaste delen att svara på är energiproduktionen. Energin du kan ta ut kan för en enkel kalkyl approximeras med U=mgh, där U är energin, m massan vatten som rinner förbi per sekund, g jordaxelerationen som du sätter till 8m/s^2 och h är höjdskillnaden mellan vattenytorna där du ska sätta turbinen. Detta beskriver det effektiva uttaget ganska väl. Det är faktiskt lite i underkant. Så för att beräkna effekten måste du veta årsmedelflödet.

Det som krävs, om där saknas damm och turbin i nuläget, är dels vattendom (med egen miljöprövning) och miljöprövning av kraftstationen och bygglov på densamma. Den genomsnittliga människan behöver anlita hjälp för att hantera dessa ansökningar. Priset i slutändan ett antal hundratusen till närmare miljonen beroende på hur omfattande arbete som behöver läggas ner. Alternativt läser du in dig själv på juridiken och gör miljöutredningarna själv (hundratals timmar) och lejer endast in saker som ritningar av dammkonstruktioner etc. (om du inte råkar vara väg o vatteningenjör). Då kanske du kan krypa under hundra tusen i omkostnader.

En möjlighet finns om där finns en befintlig damm som är eller har varit dämd de senaste femtio åren. Det finns prejudikat på att det är tillräckligt hos den gamla översta vattendomstolen, kommer inte ihåg vad den heter just nu men den har ändå gått upp i Mark och Miljööverdomstolen numera. Finns detta och denna damm har en gammal vattendom kan du hävda denna. Dock verkar det som om det är ett litet drag du bor vid och förr i tiden var man inte så noga med juridiken och det är inte säkert det finns en dom över huvudtaget och då måste du söka den i alla fall.

Vet inte om det bara är att glömma men det är dyrt och myndigheterna kommer motarbeta dig (troligtvis). Jag vet faktiskt en som gjort det. En lokal byggherre som tycker det är skoj med vattensnurror. Gissningsvis grävde han ner tre-fyra miljoner för tio femton kilowatt.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 22:09 »
Halvgrannen här har en mölla som inte mals i, men med en turbin som ger runt 2-3kw, enl honom själv.
Han torkar veden med elfäkt  ;D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

parpen

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #4 skrivet: 21 nov-12 kl 22:14 »
Jag har också en liten bäck (men ganska mycket fallhöjd, 12 meter) runt knuten. Mina tankar har också dragit åt vattenkrafthållet. Jag kan rekommendera sidan www.24volt.eu där du kan se en massa om olika småskaliga alternativa energikällor. Jag tror dessvärre att Besk har rätt i att (laglig) vattenkraft blir dyrt och komplicerat. Men det finns ju andra energikällor, vind t.e.x.

Lycka till! och dela gärna med dig av dina efterforskningar m.m.

MVH Pär

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #5 skrivet: 22 nov-12 kl 16:28 »
Är grannar med en mosse som ger en del problem.
Men även en jämtflöde nästan året runt, bara mycket mera på våren och hösten.
Är idag nergrävt i rör.
Någon som vet något som går att ansluta till rör som en del av röret typ? Nej det är inte fallhöjd utan flöde.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #6 skrivet: 22 nov-12 kl 18:44 »
Oj, var ju kanske inte så munter läsning det där...

Om vi tar ditt räkneexempel så skulle t.ex. 10l vatten per sekund med en fallhöjd på 1 meter ge 640W (10*8^2*1)? För att klara av säg 2kW så måste jag då antingen höja fallhöjden till drygt 3 meter eller flödet till drygt 30l? Inget av detta känns som det skulle vara någon omöjlighet.

Vad gäller dammen så betvivlar jag att det finns någon tidigare dom, den har funnits där sedan åtminstone 1880-talet då den går att se på Laga Skiftes-kartan. Dock tror jag dammen funnits kvar längre än kvarnbyggnaderna då inte lastgamla grannar pratar om att det var så vackert här då dammen fanns kvar, så 50 års gränsen lär nog inte vara passerad.  Stora delar av den gamla fördämningen finns kvar vilket utgörs av en ganska lång stensatt mur. Jag gissar att det som fattas är "luckdelen" som nog ruttnat så pass att en vårflod dragit med sig den. Om jag skrider till verket så är det nog något liknande den gamla fördämmningen jag tänkt mig vilket inte borde vara allt för dyrt eller komplicerat att bygga, men det kanske inte är "lagligt" att bygga fördämningar i trä längre?

Nånting ska det bli där nere, den saken är klar! Frågan är dock om det får bli något enklare arrangemang än vad jag funderat på hittills :)

Huggorm

  • Gäst
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #7 skrivet: 22 nov-12 kl 18:56 »
För något år sedan var det en markägare på Orust som byggde kraftverk utan bygglov eller någonting. När det uppdagades skyllde han just på att det varit damm där tidigare, men det dög inte, han fick riva

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #8 skrivet: 22 nov-12 kl 20:11 »
Om vi tar ditt räkneexempel så skulle t.ex. 10l vatten per sekund med en fallhöjd på 1 meter ge 640W (10*8^2*1)? För att klara av säg 2kW så måste jag då antingen höja fallhöjden till drygt 3 meter eller flödet till drygt 30l? Inget av detta känns som det skulle vara någon omöjlighet.

Nja, kvadraten var enheten på jordaccelarationen. Så ditt exempel skulle ge 10*8*1=80W. Tio liter per sekund är ett mycket lågt flöde. Det kraftverk jag känner bäst ligger i en mindre å i Blekinge och där är årsmedelflödet fem kubik per sekund.

Vad gäller dammen så betvivlar jag att det finns någon tidigare dom, den har funnits där sedan åtminstone 1880-talet då den går att se på Laga Skiftes-kartan. Dock tror jag dammen funnits kvar längre än kvarnbyggnaderna då inte lastgamla grannar pratar om att det var så vackert här då dammen fanns kvar, så 50 års gränsen lär nog inte vara passerad.  Stora delar av den gamla fördämningen finns kvar vilket utgörs av en ganska lång stensatt mur. Jag gissar att det som fattas är "luckdelen" som nog ruttnat så pass att en vårflod dragit med sig den. Om jag skrider till verket så är det nog något liknande den gamla fördämmningen jag tänkt mig vilket inte borde vara allt för dyrt eller komplicerat att bygga, men det kanske inte är "lagligt" att bygga fördämningar i trä längre?

Inte utan vattendom, även om där finns en rest av gammal fördämning. Då betraktas den gamla dammen som utriven. Det är dyrt och vanskligt att bygga dämmen, stora krafter du leker med.

För något år sedan var det en markägare på Orust som byggde kraftverk utan bygglov eller någonting. När det uppdagades skyllde han just på att det varit damm där tidigare, men det dög inte, han fick riva

Även om han hade dom på fördämningen så krävs det separat bygglov med miljöprövning på kraftstationen, så det är inte så märkligt att han fick riva om han lekte cowboy.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #9 skrivet: 22 nov-12 kl 21:53 »
Oj, var ju kanske inte så munter läsning det där...

Inte meningen att verka allt för negativ. Jag tycker alla initiativ till vattenkraft är fantastiska. Men man ska ha klart för sig att om man vill bygga lagligt och slippa riskera utrivning och rejäla viten så kostar det mycket, även om anläggningen är liten. Den, för de flesta, enda möjliga vägen är att använda redan existerande anläggningar kompletta med såväl damm som kraftstation. Ett alternativ som inte kräver så mycket i tillståndsväg och som kan vara användbart i liten skala är strömningsturbiner. Ska finnas omnämnt i ett par trådar här. Dessa förutsätter dock att det är bra fart på vattnet. Fortsätt klura  :)

parpen

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #10 skrivet: 23 nov-12 kl 08:54 »
Hej igen!

Jag är inte så kunnig på detta, men jag vill bara lägga in verkningsgraden i de beräkningar som förekommer i tråden. Om jag inte förstått fel så är verkningsgraden inte medräknad vilket ger lite fel uppskattningar av hur många W man kan få ut ur ett visst flöde och en viss fallhöjd. Man bör räkna med bortfallet i turbin och generatorer och kablage.

Jag poängterar igen att jag inte vet säkert, men skulle gissa på att verkningsgraden kan vara så låg som 60% beroende på hur långt från generatorn energin skall användas (kabelförluster).

Alltså skall man nog inte räkna med att man får ut mer än drygt hälften av den kinetiska energin i effekt.

MVH Pär

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #11 skrivet: 23 nov-12 kl 09:31 »
Det är taget höjd för verkansgraden genom att sätta jordaccelarationen till 8 istället 9.82, vilket är det sanna värdet. Detta är dessutom en kraftig överdrift av förlusterna. När jag varit inblandad i beräkningar med familjens vattenkraftverk brukar vi köra med 9 rakt av. Omvandlingseffektiviteten är hög i ett vattenkraftverk. 90% är inga bekymmer om man har välavpassade sugrör till turbinen. De stora förlusterna ligger inte i lager och ledningar utan i turbulenta flöden och backvatten. Det senare vid framförallt högt vattenstånd.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #12 skrivet: 04 dec-12 kl 17:29 »
För något år sedan var det en markägare på Orust som byggde kraftverk utan bygglov eller någonting. När det uppdagades skyllde han just på att det varit damm där tidigare, men det dög inte, han fick riva


Förstör man ett av de viktigaste vattendragen för laxöring, så får man räkna med att det får konsekvenser:

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.986940-vattendrag-forstort-av-privat-minikraftverk

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1177420-strane-a-maste-aterstallas

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.994590-skovlad-a-maste-aterstallas-i-ar

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1825505-orustbo-falls-for-miljobrott

Vargerik

  • Gäst
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #13 skrivet: 14 dec-12 kl 17:35 »

Fina fisken

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #14 skrivet: 03 jan-13 kl 19:32 »
Har legat vaken några kvällar nu och funderat på om man ska utnyttja bäcken utanför huset till något vettigt, elproduktion. Till saken hör att där fanns fram till andra världskriget en benmöjlsfabrik som utnyttjade bäcken vilket borde tyda på att det skapliga förutsättningar? Jag har några funderingar.

Måste man söka tillstånd för det och var gör man det isf? Kan fallrätter i så små vattendrag som bäckar vara "inmutad" av nån annan?

Det finns idag nån slags inplanterad bäckröding i bäcken, hur löser man sånt lämpligast om man inte vill hindra fisken att vandra uppströms när man dämmer upp?

Är detta överhuvudtaget ett rimligt projekt eller ska man glömma det? :)
Tänk på att du behöver tillstånd för ditt projekt och det är inte lätt att få det idag. Din lilla bäck är antagligen uppväxtplats för småfisk, så du förstör en idag väldigt viktig naturresurs, vilkte kommer uppmärksammas. Småfisken blir instängd och kan inte vandra uppåt- neråt. Sk laxtrappa är inget substitut för ditt lilla dämme, småfisk kan inte ta sig förbi trappan. En laxtrappa är en nödlösning för vuxen fisk som ska upp till lekplatserna och fungerar sällan bra. Det man isåfall måste presentera är ett sk omlöp, ett sidoflöde med konstant vattenflöde året runt,  runt din turbin för all slags fisk. Men det fungerar inte i småbäckar, du kommer inte få nåt vatten kvar till turbinen. Dumt att chansa. Se hur det gick på Orust, ett saftigt vite, återställning och dryga böter. Mitt råd lägg ner, satsa på vindkraft istället.

« Senast ändrad: 03 jan-13 kl 19:35 av Fina fisken »

smen sturesson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #15 skrivet: 24 maj-15 kl 21:05 »
jag går med samma funderingar om att göra el själv i liten skala med hjälp av ett vatten hjul och det är så att vi har på våran fastighet har en gammal dam som där en gång har varit en kvarn i.

tror inte att jag behöver bekymra mej om att störa någon fisk då det är drenerings diken som är handgrävda som förser denna dam med vatten ifrån damen rinner vattnet ut på en myr som ligger till stora delar på våran mark med andra ord finns ingen fisk där.

men jag är osäker på om det blir liv om jag bygger ett vatten hjul i anknytelse till våran dam

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #16 skrivet: 24 maj-15 kl 21:34 »
Är vattnet uppdämt i dammen nu eller står alla luckor öppna alternativt dammen är så otät och risig att det rinner rakt igenom?
Jag föreslår, precis som är nämnt tidigare i tråden, att du till att börja med undersöker om det finns någon gammal vattendom. Eller om man kan hitta mer än 50 år gamla dokument (köpehandlingar för hemmanet, brandförsäkringshandlingar, lantmäteridokument etc) där dammen omnämns och beskrivs.

smen sturesson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #17 skrivet: 28 maj-15 kl 22:57 »
damen har varit dämd med ett torn för vatten reglering fram till i fjol då tornet som var byggt i trä var så ruttet att det rasade samman villket kanske inte e konstigt då det kom dit som ersättning för fors rännan som har används tidigare i början av 80 talet. men jag ska göra ett nytt utav betong rör som jag har fått fatt i.

har bara inte haft tid då där har varit andra mer brådskande saker på byggnaderna att göra vid först men i år ska det göras vid

 

Rubensgården

  • Gäst
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #18 skrivet: 28 maj-15 kl 23:11 »
Det var inte ovanligt förr att bäckar dämdes upp i några fler dammar uppströms. När man skulle såga eller mala tömde man en damm i taget ner i turbinen som sedan fick stå still. Den enklaste lösningen vore att dra en 100mm slang så långt upp man kan för att leda ner i ett peltonhjul eller annan turbin. Resten av bäcken får vara som den är. Kanske skulle vara lättare att få tillstånd till något sådant.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #19 skrivet: 29 maj-15 kl 04:17 »
jag går med samma funderingar om att göra el själv i liten skala med hjälp av ett vatten hjul och det är så att vi har på våran fastighet har en gammal dam som där en gång har varit en kvarn i.

tror inte att jag behöver bekymra mej om att störa någon fisk då det är drenerings diken som är handgrävda som förser denna dam med vatten ifrån damen rinner vattnet ut på en myr som ligger till stora delar på våran mark med andra ord finns ingen fisk där.

men jag är osäker på om det blir liv om jag bygger ett vatten hjul i anknytelse till våran dam


Fiskar och andra djur vet inte om och bryr sig inte om fall det är människogrävda diken eller ej. Alla form av "vattenverksamhet" kräver tillstånd:

http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/miljo-och-klimat/verksamheter-med-miljopaverkan/vattenverksamhet/Pages/default.aspx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser