Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimera utgifter/konsumtion  (läst 9457 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #60 skrivet: 24 aug-13 kl 21:46 »
I längden lönar det sig aldrig att hålla sig med krediter. Amortera alla lån så fort det bara går och handla enbart kontant! Låt bli att köpa saker om det inte finns pengar för ögonblicket, akuta behov får man i så fall lösa på kostnadsfritt sätt istället.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #61 skrivet: 24 aug-13 kl 22:07 »
Nej, man kanske sparar en femtiolapp i månaden, men man är ju väldigt trendig i alla fall. Bättre att göra sig av med bilen, då spar man många gånger mer.

Mja... Hur mycket man sparar på att baka bröd beror väl på brödkonsumtion... Jag har struntat i att baka nu i sommar när barnet varit hos sin far. Min konsumtion är för låg för att hålla liv i surdegen, och även om Skogsvilde varit hemma så kändes det som att det fick duga att köpa nåt bröd i veckan... Nu, med barn i huset går det nästan ett bröd om dagen, och då är det ett antal femtilappar man sparar! Plus att det, som tidigare nämnts, inte riktigt går att jämföra kvalitén med nåt från närmsta Ica...

Fast det är klart, bullar bakar jag inte ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #62 skrivet: 24 aug-13 kl 22:11 »
Plus att det, som tidigare nämnts, inte riktigt går att jämföra kvalitén med nåt från närmsta Ica...
Prova Lidl istället, deras vetelimpa som de gräddar direkt i butiken väger ett kilo och är av synnerligen god kvalitet  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #63 skrivet: 24 aug-13 kl 23:21 »
Prova Lidl istället, deras vetelimpa som de gräddar direkt i butiken väger ett kilo och är av synnerligen god kvalitet  ;)

Det är dock långt ifrån alla Lidlbutiker som håller sig med butiksbakat bröd.

Huggorm

  • Gäst
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #64 skrivet: 24 aug-13 kl 23:24 »
Det är dock långt ifrån alla Lidlbutiker som håller sig med butiksbakat bröd.
Aha, men om det finns så kan man prova den limpan. Den är faktiskt riktigt prisvärd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #65 skrivet: 24 aug-13 kl 23:31 »
Aha, men om det finns så kan man prova den limpan. Den är faktiskt riktigt prisvärd.

Jag ska göra det efter månadsskiftet när jag landsförvisas till Övik på ett par månader igen. Den Lidlbutiken tror jag har butiksbakat.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #66 skrivet: 25 aug-13 kl 20:26 »
Fast det är väl egentligen butiksgräddat,och inte butiksbakat? Hursomhelst så är jag nöjd med att baka själv, både när det gäller pris och kvalitét. :)

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #67 skrivet: 30 aug-13 kl 12:21 »
Ja, och så kan man ju utnyttja en hel massa rester av ett och annat som kanske annars skulle kastas!

Senast hade jag squash i bröddegen (fast jag inte hade tänkt slänga den)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #68 skrivet: 30 aug-13 kl 12:23 »
Ja, och så kan man ju utnyttja en hel massa rester av ett och annat som kanske annars skulle kastas!

Senast hade jag squash i bröddegen (fast jag inte hade tänkt slänga den)

 :o Kastas ?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #69 skrivet: 30 aug-13 kl 12:34 »
Ja, och så kan man ju utnyttja en hel massa rester av ett och annat som kanske annars skulle kastas!

Senast hade jag squash i bröddegen (fast jag inte hade tänkt slänga den)

Squash är jättebra att ha i bröd. De ger ingen skum smak och det blir saftigt som tusan. Jag brukar göra morotskaka fast med squash istället för morötter. Blir himla gott! :)

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #70 skrivet: 30 aug-13 kl 13:52 »
:o Kastas ?

Jodå, jag tror nog att vi alla har lite sånt....  ;)

(fast jag har inte så mycket längre, sen jag har hand om en missanpassad katt som bl.a äter broccoli, gurka och tomatsoppa)

Huggorm

  • Gäst
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #71 skrivet: 30 aug-13 kl 15:12 »
Jodå, jag tror nog att vi alla har lite sånt....  ;)

(fast jag har inte så mycket längre, sen jag har hand om en missanpassad katt som bl.a äter broccoli, gurka och tomatsoppa)
Tomatsoppan tror jag i alla fall på. När jag växte upp hade vi en katt som älskade att slicka ren burkar med makrill i tomatsås. Men var det någon fiskbit kvar slickades den ren och lämnades.
« Senast ändrad: 30 aug-13 kl 17:35 av Ett svart får »

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #72 skrivet: 30 aug-13 kl 16:09 »
Jag ska göra det efter månadsskiftet när jag landsförvisas till Övik på ett par månader igen. Den Lidlbutiken tror jag har butiksbakat.

Jag upptäckte att det numera finns butiksbakat bröd även på Lidl i Sundsvall. Vetelimpan var slut så jag provade en s k flerkornslimpa. Den var ganska bra men verkade inte riktigt färdigjäst och färdiggräddad, den hade en viss karaktär av uppstekt gröt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Sussare, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser