Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  så jordgubbar  (läst 7987 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
så jordgubbar
« skrivet: 11 mar-05 kl 20:07 »
köpte en fröpåse med jordgubbar, men de verkar ju aldrig att gro. Är det någon som har börjat med jordgubbsodlingen från frö. Dela gärna med er av erfarenheter....
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Claes

  • Gäst
Re:så jordgubbar
« Svar #1 skrivet: 23 mar-05 kl 21:41 »
För några år sedan fick jag 2 papperskassar fulla av jordgubbsplantor av mina föräldrar.
De hade några år innan köpt 5 plantor och satt ut i sitt land. De revade av sig så de fick kopiöst med plantor.
Jag tror det är så man ska göra.
Börja med att köpa eller tigga till sig några plantor o plantera ut dem. När de revar sig får du fler.
På några år kan du nog ha ett helt jordgubbsland.
Jag lyckades dock ganska dåligt med min jordgubbsodling. De fick för lite ljus. Har skogstomt.
Nu skulle jag nog lyckas bättre då jag tagit ner en massa träd, och stormen också för den delen.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:så jordgubbar
« Svar #2 skrivet: 27 mar-05 kl 18:25 »
Jag har aldrig varit i närheten av jordgubbsfrön. MEn en våt och jobbig sommar hittade papps en jordgubbe där fröna hade börjat gro. Det växte alltså en liten späd planta utanpå jordgubben!

Det vore väldigt spännande att höra hur det går för dina frön. Kan du inte få tips och råd hos någon lokal trädgårdsmästare eller liknande? Under tiden kan du ju plantera revor från andras plantor, så du säkert får några bär. Plantera gärna från både tidiga och sena sorter, så kan du njuta under hela sommaren!!!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:så jordgubbar
« Svar #3 skrivet: 27 mar-05 kl 22:13 »
ja fröna har ju grott nu iaf. Inga stora frön = inga stora groddar. Börjar bli lite tveksam om det hinner bli några plantor iår...  :-\
jag ska rapportera vidare
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:så jordgubbar
« Svar #4 skrivet: 23 apr-05 kl 10:52 »
De växer men inte så fort. Hmm inte blir det några jordgubbar i år inte. Får nog pallra mig iväg och köpa plantor. Någon som har tips på någon bra sort?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser