Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?  (läst 22119 gånger)

nillal

  • Inlägg: 7
Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« skrivet: 18 jun-11 kl 20:40 »
Jag är stolt ägare av ett sött torp from idag! :)

Det är precis så enkelt som jag vill ha det. Gasolkök,utedass och för uppvärmning finns en kamin av märket Varmwind.
Frågan är hur jag ska använda kaminen. Jag har läst mig till att man kan ha Etanol, som man såvitt jag förstår tankar på macken...?!?
Men jag har en liten tanke på att byta ut kaminen mot en vedeldad kamin. Men då är jag lite fundersam på det här med skorstenen. Måste man byta den på nåt sätt då? Tänker att dom alstrar olika mycket värme. Någon som har nån idé?
 :) :) :)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-11 kl 21:08 »
Jag är stolt ägare av ett sött torp from idag! :)
Men jag har en liten tanke på att byta ut kaminen mot en vedeldad kamin. Men då är jag lite fundersam på det här med skorstenen. Måste man byta den på nåt sätt då? Tänker att dom alstrar olika mycket värme. Någon som har nån idé?
 :) :) :)

Grattis till torpet!.

Är det Varmvinds "eget" rökrör?, eller är den kopplad till någon annan typ av skorsten?.
Spontant så tror jag att det blir "bakslag" vid besiktning av sotarmästaren om det är Varmvinds rör/skorsten + byte av eldstad till ved.

Orsak: röret håller för liten godstjocklek, och då gäller inte brandförsäkringen.




nillal

  • Inlägg: 7
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 21:11 »
Jag vet inte om det är nåt "orginalrör" som hör till kaminen. Det ser inte ut så. Men jag får väl helt enkelt ta dit en sotare som får konstatera vilken verklighet som gäller. :)
Skulle bara vara så lämpligt om man bara kunde byta kamin, men jag misstänker ändå att det inte alls är så enkelt. :)

 

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 21:27 »
Men jag får väl helt enkelt ta dit en sotare som får konstatera vilken verklighet som gäller. :)
Skulle bara vara så lämpligt om man bara kunde byta kamin, men jag misstänker ändå att det inte alls är så enkelt. :)

Vettigt!

Sotningsväsendet brukar vara väldigt hjälpsamma när det gäller "förbesiktning" av vedeldningsinstallationer, och man får många bra tips/råd som gör slutbesiktningen f-n så mycket enklare/billigare.







torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #4 skrivet: 18 jun-11 kl 21:36 »
Husqvarna Warmwind-kaminerna är avsedda för lysfotogen eller eldningsolja. Dieselbränsle kan också användas (förmodligen går det utmärkt med RME och andra slags biodiesel, kanske till och med ren rapsolja) men absolut inte något etanolbaserat bränsle eller bensin, det är alldeles för lättflyktigt.

Om en sådan kamin har stått oanvänd länge så får man räkna med problem pga hopkärvade och igensatta saker i bränsleregulatorn (den fungerar ungefär som en förgasare), det är lämpligt att göra en grundlig översyn av hela "bränslesystemet" och läsa på i kaminens instruktionsbok innan man ens funderar på att försöka elda i den.

Skogsola

  • Gäst
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 12:35 »
 Häll inte i etanol vad du än gör! Då är du snart utan torp. :'(
Släng ut skrotet och satsa på en riktig vedkamin.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 17:01 »
Förresten, ytterligare ett gott råd är att bära ut Warm Wind-kaminen och börja med att provelda den utomhus tills man kommer överens med den.
Och, jag upprepar än en gång: läs och förstå instruktionsboken innan du försöker använda kaminen!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #7 skrivet: 19 jun-11 kl 17:43 »
Etanol=Rödsprit=T-röd använder man för att tända kaminen. I tanken ska det vara fotogen=lysfotogen lr liknande. Knepigt när man ändrar namn på saker som är de samma eller nästan de samma.
Har du ingen instruktionsbok eller någon som kanmed din Warmvind ska du akta dig. I min ungdom åstadkom  jag en smäll som hördes över halva Hovmantorp samt sotade ner en hel våning. Anslutningskanaler och kokplattor flög hej vilt. ;D

En rejäl, begagnad och ej söndereldad gjutjärnskamin vore bättre, iaf. om du kan fixa ved på ett billigt sätt. Skorstenen borde gå att reparera med insatsrör eller "dragrenovering."
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 21:36 »
Originalrökröret till en Warm Wind är ju mycket klenare än vad som behövs för en vedeldad kamin. Ca 50-75 mm i diameter respektive 100-150 mm. Så det slutar nog med ett skorstensbyte hur man än gör.

Om du ska ha torpet som sommarstuga så duger det med en monteringsfärdig plåtskorsten, men om det ska eldas i kamin hela vintrarna bör man kosta på en murad skorsten. Det finns monteringsfärdiga relativt billiga sådana också, t ex Isokern.

nillal

  • Inlägg: 7
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #9 skrivet: 20 jun-11 kl 06:08 »
Tack för alla bra svar!
Det rör som sitter är en rätt "bred" sort, åtminstone 20 cm i diameter. Men jag ska ta dit sotaren för att vara på den säkra sidan. :)
Känner mig alldeles för osäker för att prova elda i kaminen, den är försvisso i mycket fint skick, men ändå...eldfarlliga vätskor och grejer som jag inte förstår mig på känns väldigt vådligt. Ved är mer pålitligt i det läget. :)

Arne P

  • Gäst
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #10 skrivet: 02 jul-11 kl 22:36 »
Fördelen med såna där dieselkaminer är ju att man inte behöver hålla på med ved och lägga in ved i kaminen var och varannan halvtimma men om man har ved och har tiden till det så är det ju bättre.

Arne P

  • Gäst
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #11 skrivet: 02 jul-11 kl 22:48 »
Blev själv lite nyfiken på en warmvind och hittade då dom nuvarande tillverkarnas hemsida. Samma modell som på 80-tals kaminerna ja har sett i skogskojor.
http://www.warmwind.se/hem.html

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #12 skrivet: 02 jul-11 kl 23:43 »
Skogskojor ja,,,,,,

Antingen var det stekhett eller slock i dieselkaminen om regulatorn trilskades, och hade någon "slarvskruvat" vid tex filterbyte så var kojgolvet dränkt i diesel.
Gäller alltså att grejorna är i "topptrim", innan eldning, eller så gör man som Skogsola redan påpekat,,,,"släng ut skrotet".
« Senast ändrad: 02 jul-11 kl 23:54 av Lainde »

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #13 skrivet: 14 jun-14 kl 23:50 »
Om du nu har en warmvind i bra skick anser jag det rent dumt att göra sig av med den.Den håller ju värmen då du är ute. Det är inga konstigheter att få fart på den. Komplettera hellre med en vedkamin eller en vedspis. Att mura upp en skorsten är ju lika tokigt de! Som tar onödig plats och kan få sprickbildningar av väder och vind. Det finns färdiga skorstenar i olika dimensioner och längder.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #14 skrivet: 15 jun-14 kl 03:14 »
Ja en Warm vind med diesel fungerar jättefint. Du kan till och med ha tanken utomhus. Få någon som begriper sig på det att kolla upp den och visa dig hur man sätter fyr i den. Själv kompletterade jag min och monterade in en glödstrumpa och fick en mycket bättre förbränning i den med en helt ljus klar och större blå låga. ( mer effekt ) ;)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #15 skrivet: 16 jun-14 kl 19:02 »
De där med strumpan lät intressant! Kan man få en lite mer ingående beskrivning??

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #16 skrivet: 17 jun-14 kl 02:15 »
 :-X Får väl dela med mig lite yrkeshemligheter då ;)
Här är två varianter det ena var ett nät av asbets. Är nog svårt att hitta i dag, Gjorde en ring av den och satte på högkant i botten av pottan.  Fungerar som en veke med glödtråd.

Den andra varianten fungerar som ren glöd tråd, Ta tex en rostfri tråd från en mig svets. Tråden måste vara tunn så att den kan glöda lätt. Annars så funkar det inte.
Gjorde flera halvmånar och satte ihop monterade in den i pottan i lagom höjd.
Eller gör en nätboll.  När du fått till det med form och storlek, så fixa riktig tråd som klara glöda och klarar temperaturen utan att kola sönder. Typ volfram eller liknande.  Funkar klockrent ;D  Innan vid full effekt så blev lågan gul och osade, men med strumpa blev lågan helt klarblå och kaminen blev inte heller så känslig för backslag från skorsten och slutade osa och att den blev varmare med den förbättrade förbränningen. ;) Nätet ska vara vid eller strax under toppen av lågan och där glöda för att hjälpa till att antända gaser och höja tempen där som en typ av ett andra förbrännings eller antändnings steg. ;)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #17 skrivet: 17 jun-14 kl 23:05 »
Å tackar!!! :D  Man får ta och skaffa sig en virknål och virka nät i rostfritt då  ;) Till vissa kaminer fanns det dragbegränsare monterat på skorsten som höll igen draget lite.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #18 skrivet: 17 jun-14 kl 23:21 »
Ja och till och med, med rökgas element för att kunna få ut mer värme effekt från kaminen.
Och även reflektor plåtar som skulle få värmen att stråla in och ut i rummet som man ställde bakom och ut vid sidorna från kaminen (högglanspolerade och välvda.)
 så visst det finns en hel del smarta prylar. Även överhettnings ventiler som stängde av olje tillförseln om det blev för varmt och risk för brand. och lite till. ;)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna Varm wind, skorsten och drivmedel?
« Svar #19 skrivet: 18 jun-14 kl 23:56 »
De är väldans bra mojänger de där bara man begriper sig på dom ;D Jag har i yngre dar plockat isär en sån där manick men det var okristligt länge sen så jag minns i stort sett bara att den fungerade över förväntan :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser