Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borra brunn för hand, verktyg?  (läst 18249 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-15 kl 00:43 »
Nya handpumpar är rätt dyra har jag märkt, och de är rätt stora och tunga så man skickar inte efter dem från utlandet hur som helst heller.

Här har du en 12 voltspump som klarar lite djup, men då behöver du 4" rör i brunnen.


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #21 skrivet: 22 maj-15 kl 10:25 »
Hur lämpligt är PVC? Det är ett material man gärna går ifrån av miljöskäl. Det har nedbrytningsprodukter som är otrevliga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #22 skrivet: 22 maj-15 kl 12:29 »
Japp, använd PP istället.

 

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #23 skrivet: 22 maj-15 kl 14:30 »
Conradpumpen ska ner i hålet. Tror inte den kan suga nåt särskilt. Den kan trycka upp vatten ca 15 m från vattenytan i hålet innan flödet blir 0.

Nattsudd

  • Inlägg: 12
    • Övriga världen
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #24 skrivet: 22 maj-15 kl 15:37 »
Conradpumpen ska ner i hålet. Tror inte den kan suga nåt särskilt. Den kan trycka upp vatten ca 15 m från vattenytan i hålet innan flödet blir 0.

15m är rätt overkill med tanke på att jag tänkt använda mig av Skurupsborren och hoppas på belöning långt innan 15m.

Har ett annat alternativ också iofs, har en murken bäck som det ännu är lite oklart om den är min, i sämsta fall är det gränsen för vart min tomt går på ena långsidan.
Inget strandskydd eller andra restriktioner kring den, så det är väl "fritt fram" att slanga lite diskret ifrån den kan jag tänka mig (inga grannar), men känns som ett betydligt ofräschare alternativ.

Svart plasttank 50-100L, soluppvärmd, klortablett och filter och sedan i med någon uppladdningsbar 12v campingdusch mojäng.
Klor för att bli av med det värsta, har en liten son som med största sannolikhet slickar sig om munnen när det blir blött.

Alt.

Skippa soluppvärmning helt och hållet och investera i en utomhusmonterad vattenvärmare som går på gasol och två DD-batterier till gnistan.
Skållhett vatten inom 10 sekunder. https://www.youtube.com/watch?v=qvxvZD7g0hY ($100 från USA exkl. frakt. Motsvarande i Sverige fick jag till runt 5000:-).





Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #25 skrivet: 22 maj-15 kl 16:02 »
Tråden får gärna fortsätta handla om enkel brunnsborrning. Andra alternativ kan ge upphov till nya intressanta trådar.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #26 skrivet: 23 maj-15 kl 18:27 »
Kolla jordartskartan som utgivits av SGU (Sveriges Geologiska Undersökning). Borrteknik och vattenförekomst är helt beroende på kvartära sediment dvs tjocklek, kornstorlek osv. Ofta ligger det moräner av olika kvalitet på de flesta håll i Sverige. Sedan kan det vara bra att veta var du har berggrunden och vilken typ av berggrund...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser