Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg med klumpar  (läst 8746 gånger)

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Ägg med klumpar
« skrivet: 01 sep-15 kl 11:57 »
Hej. Vet ni vad det här kan vara? Tog det nyss ur redet, och kläckte det till min hund på en tallrik. Jag har aldrig sett nån som här vit/beige "klump" i några av mina hönsägg. Klumpen var hård ca 1 cm lång och några andra prickar av liknande vävnad fanns i resten av gulan, fast mycket små. Tack på förhand.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Ägg med klumpar
« Svar #1 skrivet: 01 sep-15 kl 18:55 »
Kan väl vara en bit av hönans äggledare som kommit med när ägget bildats kanske. Röda prickar har jag läst är äggledare. Gissar bara... någon har kanske bättre svar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ägg med klumpar
« Svar #2 skrivet: 01 sep-15 kl 20:22 »
Det är ett ägg som hönan har ruvat på en stund så det börjat bildas ett embryo till en kyckling. Hade hon ruvat en stund till hade det bildats en liten blodfläck. Det är alldeles ok att använda och har ingen betydelse för smaken.
kretslopp

 

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Ägg med klumpar
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 20:29 »
Jag tror inte att det är ett embryo. Tittar man lite ovanför klumpen till höger ser man groddskivan som om ägget ruvas, utvecklas till ett embryo. Det är nog som Weasel säger en bit vävnad från äggstocken som lossnat med gulan. Helt ofarligt.
//Torry

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ägg med klumpar
« Svar #4 skrivet: 02 sep-15 kl 08:41 »
Men det står att klumpen är hård, då är det väl troligt att det är en bit skal som hamnat där av misstag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Ägg med klumpar
« Svar #5 skrivet: 02 sep-15 kl 13:00 »
Hmm en bit av äggstocken alltså. Men hur stora äggstockar har dom? Har hon nåt kvar av den nu? Det var inget blod alls i ägget, ett embryo kan det inte vara eftersom jag tog det bara nån timme efter hon värpt. Det är inte så hårt som skal, men inte så mjukt som gulan t ex. Utan lite mer som vävnad, så det kanske ändå är troligt att det är äggstocken... Tack för era kommentarer!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Ägg med klumpar
« Svar #6 skrivet: 05 sep-15 kl 13:10 »
Hmm en bit av äggstocken alltså. Men hur stora äggstockar har dom? Har hon nåt kvar av den nu?


Här är en bild på en äggledare med ägg i, ganska stor alltså. från http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Liv2.html

Äggledaren hos en höna. 1. Äggledarens tratt (infundibulum) som fångar upp äggcellen (d.v.s. gulan) från äggstocken. Gulan är då redan klädd med vitellinmembranet. Befruktningen sker redan i den översta del av äggledaren där tratten mynnar. 2. Den del av äggledaren (magnum) där vitan lagras på äggcellen. 3. Den smalare del av äggledaren (isthmus) där de båda skalmembranerna bildas runt om vitan. 4. Skalkörteln (uterus) där skalet bildas. 5. Vaginan med ett färdigt ägg. Hos äggläggande hönor ser äggledaren ut som ett stort pärlband, med jämna mellanrum utvidgad av blivande ägg i olika stadier.



Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jenny Donai Manitski, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser