Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218154 gånger)

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1500 skrivet: 18 aug-15 kl 15:34 »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1501 skrivet: 18 aug-15 kl 15:38 »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1502 skrivet: 18 aug-15 kl 15:40 »
« Senast ändrad: 18 aug-15 kl 15:51 av Balder »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1503 skrivet: 18 aug-15 kl 15:42 »

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1504 skrivet: 19 aug-15 kl 11:19 »
Rejäla plantor minsann.
Mina black mamuth växer sig mer än två m trodde dom skulle vara korta
Alida och burley är det värre med.
Tar gärna emot några corojo frön.
Odlar vanlig rustica men är sugen på storbladig , hittar det säkert på nån sida, såg rustica62 odlade det för nåt år sen . Har börjat skörda sandgodset,Nu denna eviga fråga vad är den ultimata tork temperaturen, har det lite svårt att ordna med luft fuktare
Hänger det i vedboden som är bra ventilerad efter några dagars färg jäsning och hoppas på det bästa

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1505 skrivet: 25 aug-15 kl 01:17 »
 :D...Fina bilder Balder... Övrigt: Börjat skörda så smått, provar att hänga bladen ute ett tag så den mesta fukten försvinner, även hängt upp en avbruten tobaksplanta och ser hur bladen börjar att bli fint gula  :D

 

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1506 skrivet: 02 sep-15 kl 00:48 »
Hej alla!

I år gjorde jag mitt första försök att odla tobak. Jag tänkte använda det till snus och kanske någon cigarr. Det blev 12 plantor virginiatobak av frön från Impecta. Kanske inte så mycket, när jag nu läst hela tråden och sett era fantastiska odlingar :) men det är en början. Plantorna är nu 180 cm långa (de jag lät gå i blom) och jag har skördat en del. De längsta bladen var drygt 70 cm.

Tyvärr läste jag inte denna tråden med all er kunskap innan skördandet så jag gjorde nog ett par misstag:
1. Skördade de första bladen kanske lite tidigt, började redan i slutet av juli. Jag gick på storleken på bladen.
2. Torkade dem i pannrummet, vilket kanske blev lite för varmt. Den första linan torkade på mindre än 2 veckor och det blev en del grönt.
3. Missade fermenteringen. Nu när jag läst på ser jag att flera av er fermenterar (jäser, svettas?) även för snus. Jag tog då ned de sista 25 upphängda bladen eller så och lade dom i en trave som jag ändrar ordning på två ggr per dag (enligt Sundströms recept). De hade redan torkat lite och var lite slappa men jag hoppas på det bästa. Jag fortsätter nog så med resterande blad också.

Det är nu ca 40 - 50% kvar att skörda i, kanske, lite svalare väder. Vi får se hur det går...

I vart fall har jag redan börjat planera för nästa år ;D. Det blir lite fler plantor och fler sorter. Jag tänkte mig Virgina från egna frön, Small Stalk Black Mammot från Cuthof samt någon Rustica om någon här kan tänka sig att sälja lite frön?

Finns det risk för korspollinering om dessa tre står tillsammans?

Tackar på förhand!
« Senast ändrad: 02 sep-15 kl 01:02 av Kahavia »

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1507 skrivet: 02 sep-15 kl 08:57 »
Hej.
Jag är också färsking för i år, så jag har inte benkoll på allt ännu.
Men jag har fattat det som att risken för korspollinering är överhängande om man inte har ett stort avstånd mellan plantorna. Däremot är det rätt enkelt fixat, de fröställningar du bestämmer dej för att ha kvar kan du avskilja med nån typ av påse.
Jag sydde superenkelt av fiberduk, då kommer inga korspollinerande insekter in, och det ska tydligen ändå kunna bli frön.

Ett litet tips om du gör så: gör påsen stor! jag packade in några rätt tidigt, utan att veta hur stora blomställningarna blev, och de är knökfulla nu. Kan tänka mej att det är så trångt där att blommorna inte kan utvecklas tillräckligt för att bilda frön, alternativt att det typ ruttnar därinne, men de får jag se senare. Har fler fröställningar som sparas.
Vettig storlek på påse är kanske 20 cm bred och 40 cm hög, jag har bara dragit ihop dem nertill med buntband.
Jag antar att det gärna får finnas rum för att vinden ska skaka ner lite pollen i blommorna, men jag kan inte riktigt sånt.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1508 skrivet: 02 sep-15 kl 09:05 »
Passar på att ställa två frågor som jag kom på igår:

- när är det dags att "skörda" frön? Ska man vänta tills allt torkat, eller kan man ta en fröställning och torka separat så fort blombladen trillat av?

- jag har fattat att man inte ska skörda blad för tidigt, men gör det något att man skördar sent? Flera blad har börjat torka på plantorna, så att de helt eller delvis är bruna och känns som de jag hängt på tork. Kan man lika gärna lämna bladen att torka på plantorna eller går nikotin eller annat tillbaka in i stammen eller så om man gör det?

En sista liten fråga: jag undrar om någon har frön från nån nikotinstark Rustica över till nästa år? Jag vill testa att mala stammarna till snus, och har förstått det som att de (stammarna) inte är så nikotinstarka. En starkare sort borde funka bättre då tänker jag.
Jag har en Rustica (Cornplanter, köpt från Hasse/Sork här), men den är tydligen svag för att vara Rustica.

Hoppas på svar
/Jonathan

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1509 skrivet: 02 sep-15 kl 15:36 »
Hej.
Jag är också färsking för i år, så jag har inte benkoll på allt ännu.
Men jag har fattat det som att risken för korspollinering är överhängande om man inte har ett stort avstånd mellan plantorna. Däremot är det rätt enkelt fixat, de fröställningar du bestämmer dej för att ha kvar kan du avskilja med nån typ av påse.
Jag sydde superenkelt av fiberduk, då kommer inga korspollinerande insekter in, och det ska tydligen ändå kunna bli frön.
Tackar för svaret! Jag ska testa att sätta en påse över en av plantornas blomställningar och se om det trots det blir några frön.

----------------------------------------------------------------
Som sagt ovan är även jag intresserad av rustika-frön!

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1510 skrivet: 03 sep-15 kl 10:13 »
Jag hoppas att jag får frön från min Rustica Cornplanter, antagligen mycket, isåfall delar jag gärna med mej.
Jag gillar plantan skarpt, den får väldigt stora grova blad och en väldigt grov stam, men skjuter många tjuvskott och får stora blomställningar.
Hojta till om du vill ha frön så skickar jag om jag får.
Men som sagt, lär vara relativt nicotinsvag för att vara rustica (som iofs verkar vara de nikotinstarkaste).

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1511 skrivet: 03 sep-15 kl 11:04 »
det blir ju massor med frön iallafall ! plockade en enda kapsel och det var ju hur många som helst i den :) ska skörda mina snart , har inte tagit en snus på 8 veckor föresten , bara snusat torra blad :)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1512 skrivet: 03 sep-15 kl 14:23 »
Kanon, skönt att höra.
Härligt att det funkar med bara blad för dej, sjukt enkelt ju!
Jag blir inte riktigt nöjd av blad, men mina kanske är svagare, vem vet.

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1513 skrivet: 03 sep-15 kl 15:37 »
Kanon, skönt att höra.
Härligt att det funkar med bara blad för dej, sjukt enkelt ju!
Jag blir inte riktigt nöjd av blad, men mina kanske är svagare, vem vet.
ja mina skulle ha någon extremt hög nikotinhalt stod det  , någon nordamerikansk berly k326 kanske den hette? från tobaksfrön.nu eller. org ? , inte varit sugen en gång men det kanske är snäljåpen och placeboeffekt, jag vet inte men frön kommer jag ha mängder av iallafall :)

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1514 skrivet: 03 sep-15 kl 22:56 »
Jag fick idag med posten boken "Eget Snus" som jag beställt från Adlibris. Kanske kan vara ett tips till andra som nyss börjat odla för egen snustillverkning eller som funderar på det. Mer bilder än text och inte riktigt så informationstät som jag hade önskat men säkert en bra kunskapskälla för många ändå.

https://www.adlibris.com/se/bok/eget-snus-tobaksodling-och-snusrecept-for-husbehov-9789178434749

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1515 skrivet: 04 sep-15 kl 09:03 »
Låt plantan mogna klart tills frökapslarna blir bruna och tills ni hör
Fröna skaka i kapseln sen ta ni kapslarna och låter det vara i rumstemperatur någon vecka.
Jag kan skicka  orginal rustica frön till er som behövde ,skicka er adress till
Skaane_83@hotmail.se
Så ska det snart dimpa ner i er låda.
Balder jag är intresserad utav corojo frön ifall du har lust att skicka mig några snälla.
Har kommit över lite åhushavanna  frön jag kommer odla nästa.

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1516 skrivet: 06 sep-15 kl 00:28 »
Jag kan skicka  orginal rustica frön till er som behövde ,skicka er adress till
Skaane_83@hotmail.se
Adress skickad!

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1517 skrivet: 06 sep-15 kl 12:22 »
Underbart att se att det går så bra för så många! Har gått helt ok för mig också även om jag inte hunnit med mina plantor i år (nyligen fått barn). Har för mig att ngn av er pratade om att man kan skörda hela plantan å hänga upp den med alla blad! När gör man det i så fall? När alla bladen är gulaktiga eller??? Mvh Stefan

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1518 skrivet: 07 sep-15 kl 10:56 »
Stefan jag har just hängt upp den andra omgången under tak i ett halvfärdigt getstall som nog får bli en torklada istället, den första blev alla bladen bruna efter ett par veckor jag hängde upp dom när dom understa bladen börjar gulna men har även hängt helt gröna och det gick lika bra.Frön blir nog över så det räcker till alla som vill ha om ni skickar ett frankerat kuvert med adress så skickar jag när det är dags mejla mej på .himlesnus@telia.com och hvile vill gjärna testa några frön av Åhus Havanna för att jämföra med Alida som borde vara ganska identisk.Det där med nikotinstyrka i plantorna är lite lurigt, har en väldigt potent burley i klass med dom starkare rustikorna men tycker inte den blir starkare än alidan vad det beror på vetefan om jag skördar fel eller om jordmånen är fel eller klimatet är fel har väl testat runt 10 sorter bla rustika som jag tyckte blev besk annars känner jag ingen skillnad i vare sej smak eller styrka så jag har valt ut dom 3 som växer bäst här plus alidan kulturnostalgiska skäl

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1519 skrivet: 08 sep-15 kl 17:37 »
Passar på att ställa två frågor som jag kom på igår:

- när är det dags att "skörda" frön? Ska man vänta tills allt torkat, eller kan man ta en fröställning och torka separat så fort blombladen trillat av?

- jag har fattat att man inte ska skörda blad för tidigt, men gör det något att man skördar sent? Flera blad har börjat torka på plantorna, så att de helt eller delvis är bruna och känns som de jag hängt på tork. Kan man lika gärna lämna bladen att torka på plantorna eller går nikotin eller annat tillbaka in i stammen eller så om man gör det?

En sista liten fråga: jag undrar om någon har frön från nån nikotinstark Rustica över till nästa år? Jag vill testa att mala stammarna till snus, och har förstått det som att de (stammarna) inte är så nikotinstarka. En starkare sort borde funka bättre då tänker jag.
Jag har en Rustica (Cornplanter, köpt från Hasse/Sork här), men den är tydligen svag för att vara Rustica.


Skulle nog tycka att du låter plantan blomma först , efter det kommer ju frökapslarna.Låt de bli bruna o sen av dem från plantan

Hoppas på svar
/Jonathan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser