Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som säljer ägg till butik..  (läst 48081 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #20 skrivet: 14 nov-11 kl 17:59 »
Det hela handlar om att ni pratar om olika register. Som jag förstått det kan/bör man registrera att man har fjäderfä, men det innebär inte produktionsplatsnummer, sådant behöver man bara om man säljer till butiker o dy.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #21 skrivet: 17 nov-11 kl 09:56 »
Det är alltså en myt att äggen inte får vara tvättade när du säljer direkt från gård till konsument.


Hur lyckades du komma fram till det?

Det är absolut ingen myt. Sen att många struntar i reglerna, är en annan sak.

http://www.fjaderfa.se/attachments/91/1366.pdf

Mångsysslare

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Sörgården
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #22 skrivet: 17 nov-11 kl 10:21 »
Grendela: När vi byggde slakteriet så behövde vi inte toalett pga att vi har tolaletter 100 och 200 meter bort i min föräldrars respektive vårt boningshus. Det finns en EU-regel om att man inte behöver toalett förrän man har 6 eller 7 anställda om jag minns rätt, men Livsmedelsverket sa att när man börjar ha anställda så ska man ha toa. Hänvisa till hur reglerna för småskaliga slakterier tolkas så ordnar det sig...kanske...  Lycka till!

Övrigt: Ägg är ingen kylvara i handeln, så obruten kylkedja finns inte alltså. Men jag ska nog sluta tvätta av äggen innan jag säljer dem i gårdsbutiken. Inte för att jag gjort det, men i alla fall  :-[  Det finns en slags brynsten som man kan slipa bort skräp med som används av packerierna, får väl använda en sådan i fortsättningen. o:)
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #23 skrivet: 17 nov-11 kl 10:28 »
Det som är lite kul i sammanhanget är ju att det säljs äggtvättar helt öppet, men dom får absolut inte användas.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #24 skrivet: 17 nov-11 kl 10:33 »
Hur lyckades du komma fram till det?

Det är absolut ingen myt.

antar att man tar en tankemässig genväg som inte blir helt sann :)

i svaret från livsmedelsverket så specificerar de två paragrafer i "föreskrifterna om livsmedelshygien" som man måste uppfylla... Methoni gör då antagligen slutsatsen att det är så enkelt att det enda man behöver uppfylla dessa två paragrafer...

men läser man lite mer noga i vad artikel 1.2 c i förordning (EG) nr 852/2004 säger så är det att den förordningen inte är tillämplig i sin helhet för "producenters direkta leveranser av små mängder primärprodukter till konsumenter", där det viktiga ordet är primärprodukter.

Tvättar man sina ägg så är de inte längre primärprodukter, och då uppfyller man alltså inte längre paragraf 38, och då får man alltså inte sälja äggen direkt från gården...

från livsmedelsverket
Primärproduktion är ett begrepp som används för att beskriva verksamheter på gården eller liknande nivå och omfattar bl.a.: 
* produktion och insamling av ägg på produktionsanläggningen, transport  mellan olika byggnader och lagring hos äggproducenten, men inte verksamhet som äggpackeri t.ex. sortering, klassning av ägg eller tvättning.

« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 11:45 av johe71 »

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #25 skrivet: 17 nov-11 kl 13:22 »
1.Eftersom ingen annan förklarade paragraferna så gjorde jag det väldigt kortfattat.

2. ägg är ingen kylvara nej men paragraferna gäller inte endast för ägg.

3. På den direkta frågan vad som gäller mig om jag vill sälja ägg så kom det svar ni alla kunnat läsa.OBS att vederbörande inte med ett ord nämner tvätt av ägg.Jag lade ut svaret för att alla skulle kunna se vad livsmedelsverket svarade mig och göra sin egen ev tolkning av svaret och paragraferna...mycket enkelt!Trots detta är det fortfarande de som sätter sig på sina höga hästar och vet bäst...att det är deras tolkning av text som är det exakta....och inte se det till vad det är....ett exempel på svar man kan få DIREKT från livsmedelsverket.

4. Vad är tvätt? Det kanske skall redas ut....att spola bort den värsta skiten eller köra dem i en tvätt med specialmedel?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #26 skrivet: 17 nov-11 kl 13:45 »
OBS att vederbörande inte med ett ord nämner tvätt av ägg.

exakt.
Det nämns inte heller med ett enda ord i svaret att det gäller andra regler om du har fler än 50 höns... men det gör det
Det nämns inte heller med ett enda ord  i svaret att du måste registrera dig i fjäderfäregistret hos jordbruksverket för att få sälja ägg... men det måste du

och eftersom det inte står i svaret att tvätt är tillåtet så måste man alltså läsa övriga regler för att få veta vad som gäller för tvätt av ägg... och tvätt av ägg som ska säljas till konsument får enbart ske i ett godkänt packeri....

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #27 skrivet: 17 nov-11 kl 15:50 »
Om frågan 'får jag tvätta äggen' hade ställts, så hade ju förmodligen ett svar kommit om det ämnet.

Tvättningen är extremt detaljstyrd. Man får inte tvätta ägg i en så kallad 'skvalptvätt' dvs en hink med varmt vatten där äggen skakar runt, ägg får aldrig ligga i vatten.
Tvätten måste ske med spolning med högtryck på ägg i rörelse. Vattnet ska hålla minst 10 grader högre temperatur än äggen.
Därefter ska äggen sköljas, även det med högtryck, och friskt, nytt vatten som håller en temperatur som är 10 grader över tvättvattnets.  Sköljvattnet får inte recirkuleras.
Vattnet ska vara kontrollerat och hålla dricksvattenkvalitet. Det räcker alltså inte med 'tjänligt' som det gör i ett packeri där ägg inte tvättas.
Dessutom, och det är ju lite roligt, så får endast hyfsat rena ägg tvättas... :)

Tvättas äggen enligt reglerna, så får man använda vanlig datumstämpling, dvs en månad.
Då kommer man ifrån den gamla uppfattningen om att tvätt minska äggens hållbarhet, vilket det anses göra i den gamla typen av tvättar.

Jag har själv pratat med Nordenfors om frågan, och undrade då vad man gör som vanlig packare, med de kanske 100 ägg om dan som behöver rengöras.. Tja, svaret var lite svävande..folk säljer dom väl 'på nåt sätt' Min fråga grundade sig i att jag tyckte det var rimligt att man fick tvätta exempelvis 5 % av äggen, men nej, det är allt eller inget som gäller i det fallet.

 

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #28 skrivet: 17 nov-11 kl 15:58 »
Frågan var ställd från mig som har hobby höns och ibland får ägg över och vill sälja dem:vad är det som gäller för just mig?
Enkelt eller hur?

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #29 skrivet: 17 nov-11 kl 22:32 »
Ja, det var enkelt tills du kom fram till att tvättning var tillåten.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #30 skrivet: 18 nov-11 kl 07:24 »
Ja, det var enkelt tills du kom fram till att tvättning var tillåten.

Var någonstans hittar du att det ej skulle vara tillåtet att spola av den värsta skiten? Jag kan då inte hitta det...utan det du beskriver är riktig avtvättning då äggen blir kliniskt rena.


Det svar jag fick var alltså Livsmedelsverkets syn på försäljning. Sedan har vi då en instans till som skall säga sitt och det är Jordbruksverket.Deras svar är ju att man måste ha ett produktionsnr om man så bara skall sälja ett ägg...för då har man fjäderfä för kommirsielltbruk,ej för enbart eget bruk. Sedan vill de att man skall anmäla till fjäderfäregistret om man har upp till 350...efter 350 ska man anmäla.Detta för att de lättare skall kunna spåra smitta vid tex utbrott av fågelinfluensa och andra smittsamma sjukdomar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #31 skrivet: 18 nov-11 kl 07:35 »
Poängen med att man inte får tvätta äggen utan att ha godkänd anläggning är att skalen är porösa, och om man tvättar på fel sätt så kommer bakterierna in i ägget och man kan bli sjuk när man äter det.

Så om man ska sälja ägg och inte har godkänd tvättanläggning så får man bara sälja ägg som är tillräckligt rena utan att tvättas. Oavsett om man säljer 1 ägg eller 100 miljoner ägg. Det är det svar du kommer att få om du frågar om att tvätta ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #32 skrivet: 18 nov-11 kl 16:28 »
Så om man ska sälja ägg och inte har godkänd tvättanläggning så får man bara sälja ägg som är tillräckligt rena utan att tvättas. Oavsett om man säljer 1 ägg eller 100 miljoner ägg. Det är det svar du kommer att få om du frågar om att tvätta ägg.

Min fråga till Livsmedelsverket var vad som gällde om jag ville sälja ägg...alltså mycket vidare fråga än om jag ställer en fråga endast ang tvätt av ägg.
På min fråga skall då svaret från Livsmedelsverket redogöra för vad som gäller totalt alltså hela biten....eller hela vägen från höna till köpare....ur deras synvinkel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #33 skrivet: 18 nov-11 kl 16:47 »
Tyvärr så svarar myndigheter inte alltid rätt även om man ställer rätt fråga. Ställer man inte rätt fråga kan man definitivt inte räkna med att få rätt svar.

Du kan ju välja att vara så laglig eller olaglig som du vill, det lägger inte jag mig i. Men den dagen någon blir sjuk av dina ägg, och det framkommer att du tvättat äggen utan godkänd anläggning, då kommer din fria tolkning av mailsvaret ovan sannolikt att kosta en hel del pengar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #34 skrivet: 18 nov-11 kl 18:38 »
På min fråga skall då svaret från Livsmedelsverket redogöra för vad som gäller totalt alltså hela biten....eller hela vägen från höna till köpare....ur deras synvinkel.

precis. Och livsmedelsverket skriver att du ska uppfylla paragraf 38 och 39 som de också citerar i mailet.

Paragraf 38 nämner artikel 1.2 c i förordning (EG) nr 852/2004 och att om du levererar i enlighet med den artikeln så måste du uppfylla bilaga 1.

Artikel 1.2 c i förordning (EG) nr 852/2004 säger specifikt att det handlar om "små mängder primärprodukter till konsumenter, eftersom du ska uppfylla paragraf 38 och den hänvisar till denna artikel så gäller denna artikel dig, nyckelordet här är primärprodukt.


Livsmedelsverket skriver på sin hemsida
Exempel på primärproduktion och primärprodukter är
*produktion, hantering och förvaring av ägg på gården

de skriver också i sin lista
*odling, skörd och tvättning av grönsaker, kryddväxter, frukt och bär samt enklare paketering

märk väl att livsmedelsverket är noga i den listan och specificerar tvättning av grönsaker, men inte tvättning av ägg...

Livsmedelsverket skriver också att primärproduktion bland annat är  produktion och insamling av ägg på produktionsanläggningen, transport  mellan olika byggnader och lagring hos äggproducenten, men inte verksamhet som äggpackeri t.ex. sortering, klassning av ägg eller tvättning.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #35 skrivet: 18 nov-11 kl 19:20 »
Det står också så här ang förordningen:

RÄTTELSER
Rättelse till Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 852/2004 av den 29 april 2004 om livsmedelshygien
(Europeiska unionens officiella tidning L 139 av den 30 april 2004)
Förordning (EG) nr 852/2004 skall vara som följer:
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 852/2004
av den 29 april 2004
om livsmedelshygien
EUROPAPARLAMENTET OCH EUROPEISKA UNIONENS RÅD HAR
ANTAGIT DENNA FÖRORDNING



2. Denna förordning skall inte tillämpas på
a) primärproduktion för användning inom privathushåll,
b) enskildas beredning, hantering eller lagring av livsmedel för
konsumtion inom privathushåll,
c) producenters direkta leveranser av små mängder primärprodukter
till konsumenter eller till lokala detaljhandelsföretag
som levererar direkt till konsumenter,
d) uppsamlingscentraler och garverier som omfattas av definitionen
av livsmedelsföretag enbart på grund av att de hanterar
råvaror för framställning av gelatin eller kollagen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #36 skrivet: 18 nov-11 kl 19:31 »
Ja, och äggtvätt är inte primärproduktion, men om du säljer otvättade ägg så är det primärproduktion.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #37 skrivet: 18 nov-11 kl 21:55 »
Det är ägget som är produkten...otvättad eller tvättad  :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #38 skrivet: 18 nov-11 kl 22:21 »
Nu börjar detta bli löjligt. Det har ju redovisats på ett väldigt tydligt sätt tidigare i tråden vilka regler som gäller. Ett ägg är primärproduktion och tillåtet att sälja i liten skala. Ett tvättat ägg är inte primärproduktion och är inte tillåtet att sälja utan godkänd anläggning.
precis. Och livsmedelsverket skriver att du ska uppfylla paragraf 38 och 39 som de också citerar i mailet.

Paragraf 38 nämner artikel 1.2 c i förordning (EG) nr 852/2004 och att om du levererar i enlighet med den artikeln så måste du uppfylla bilaga 1.

Artikel 1.2 c i förordning (EG) nr 852/2004 säger specifikt att det handlar om "små mängder primärprodukter till konsumenter, eftersom du ska uppfylla paragraf 38 och den hänvisar till denna artikel så gäller denna artikel dig, nyckelordet här är primärprodukt.


Livsmedelsverket skriver på sin hemsida
Exempel på primärproduktion och primärprodukter är
*produktion, hantering och förvaring av ägg på gården

de skriver också i sin lista
*odling, skörd och tvättning av grönsaker, kryddväxter, frukt och bär samt enklare paketering

märk väl att livsmedelsverket är noga i den listan och specificerar tvättning av grönsaker, men inte tvättning av ägg...

Livsmedelsverket skriver också att primärproduktion bland annat är  produktion och insamling av ägg på produktionsanläggningen, transport  mellan olika byggnader och lagring hos äggproducenten, men inte verksamhet som äggpackeri t.ex. sortering, klassning av ägg eller tvättning.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #39 skrivet: 22 nov-11 kl 09:14 »
bara för att sätta punkt i frågan om tvättning av ägg så skickade jag en fråga till livsmedelsverket och fick följande svar
Citera
Hej!
 
Nej, vid stalldörrsförsäljning får man bara sälja ägg ”direkt från hönshuset”. Man får givetvis grovsortera dem och ta bort de allra smutsigaste äggen, men inte tvätta dem. Vad sedan konsumenten gör med äggen hemma i sitt eget kök regleras inte av någon lagstiftning.
 
 
Med vänliga hälsningar
Helena Nordenfors
Upplysningen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 10 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser