Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelsorter man kanske vill undvika  (läst 35187 gånger)

Henrik_

  • Gäst
Äppelsorter man kanske vill undvika
« skrivet: 19 jan-08 kl 12:37 »
Halloj!
Eftersom det pratas en del om att byta ympris så tänkte jag skriva lite om vilka problem man kan få med några av de vanligaste äppelsorterna.

Åkerö
Växer kraftigt och bildar ett träd som ofta är för stor för en vanlig villa tomt.
Åkerö har visserligen hög härdighet, men har svårt att sluta växa i tid på hösten, vilket leder till frostskador.
Det och det faktum att Åkerö träd beskärs så hårt för att hålla dem nere i storlek gör att träden lätt drabbas av kräfta.
Det kan dessutom ta lång tid innan trädet ger frukt.
Dessutom är trädet ett av de som rönnbärsmal helst väljer.

Cox Orange
Drabbar lätt av kräfta.
Härdigheten är endast till zon 2.

Gravensteiner
Får lätt kräfta och angrips lättare av rönnbärsmal.

Lobo
Käfta och nästan alltid skorv.

Ingrid Marie
Förutom att det lätt drabbas av kräfta så har Ingrid Marie spetsiga grenvinklar och eftersom sådana inte är lika starka som trubbiga bör man inte använda det som ympningsunderlag.

Transparent Blanche
Drabbas lätt av kräfta
Har också spetsiga grenvinklar, men inte lika illa som Ingrid Marie.

Signe Tillisch
Mycket mottaglig för skorv.

För egen del så bryr jag mig inte speciellt mycket om skorv, men jag tycker det är onödigt att välja de mest mottagliga sorterna.

Kräfta är ett stort problem och finns i nästan alla äppelträd, men att vi väljer mottagliga sorter som står emot angreppen sämre gör inte det hela bättre.

Det finns faktiskt äppelsorter som har god motståndskraft mot de här sjukdomarna.
Och visst kan man göra mycket annat för att försöka förhindra eller lindra angreppen, men att välja motståndskraftiga sorter borde vara en självklarhet.

Plantskolor, böcker och diverse tidsskrifter upplyser gärna om vilka äppelsorter som är goda.
Men visst i lite seriösare böcker kan man hitta mycket annan bra info, men sjukdomar brukar inte vara lika intressant att skriva om.

Det finns ju mycket annat att ta hänsyn till när man väljer äppelsort, men jag tycker att annan info är ganska lätt att läsa sig till.

Många sjukdomar kan spridas med ympris, så det kan vara bra att ta hänsyn till.
Har man ett träd som är friskt och inte motagligt för någon sjukdom så gör man det mer mottagligt, eller smittat.

Man ska också tänka på att ympa in sorter som växer ungefär lika starkt.
Åkerö växer tillexempel starkare än det mesta annat.
« Senast ändrad: 19 jan-08 kl 12:53 av Henrik_85 »

 

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #1 skrivet: 19 jan-08 kl 14:27 »
Storleken på sorterna beror till största delen på vilken grundstam man ympar sorten på.

Man kan få ett litet träd av Åkerö som sätter frukt hyfsat snabbt ifall man använder grundstammen B9 och den grundstammen är härdig till runt zon 6. B9 har blivit mer ochy mer vanlig men man kan behöva beställa träd på svagväxande grundstammar.

(själv har jag träd på MM106 vilket ger lite mer mindre träd men inte riktigt lika små träd som B9 ger, MM106 är enbart härdig till Stockholmstrakten, grundstammen är blodlusresistent men blodlöss finns bara i Skåne)


Nackdelen med svagväxande grundstammar är dock att de ofta behöver stöd hela livet, de blir aldrig några klätterträd till barnen, livslängden är bara runt 30-40år. Fördelen är att träden blir små och passar i små trädgårdar, de sätter ofta tidig och rikligt med frukt vilket är bra idag då vi flyttar ganska ofta och kanske inte kan vänta i 10-15år på skördar.


Här kommer ytterligare en sort man kan ha problem med:

Alice, vid kartgallring får man stora vackra, otroligt goda äpplen ifall man skördar vid rätt tid. Tyvärr måste man i stort sett varje dag plocka bort moniliaäpplen (fruktmögel) för denna sort är mycket mottaglig så tar man inte bort alla sjuka frukter så sprids det snabbt i trädet.



Kan även lägga in en annan sak som man ofta inte tänker på. Äppelsorter som odlas på eller nära sin ursprungsplats brukar bli godare än när de inte odlas på sin ursprungsplats. Jag har testat skåneodlad Åkerö och den smakade inte ens det minsta likt Åkerö odlad runt stockholmstrakten, fakrtum är att jag tyckte skåneåkerö var ganska äckligt. Själv har jag mest ympat in sorter jag testat i området som verkar bli bra här + jag har lyckats köpa några sorter som kommer från denna del av Sverige i pomologiska sällskapets monter på trädgårdsmässan i Älvsjö som är varje vår.

Henrik_

  • Gäst
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #2 skrivet: 19 jan-08 kl 15:15 »
Visst storleken beror mycket på vilken grundstam den är ympad på,
men har man ett Åkerö och en Katja på svagväxande stam så blir Åkerö trädet större.

Till riktigt svagväxande stammar blir resultatet alltid bättre med en svagväxande sort.

Men visst, det går.

Eftersom dom flesta har svårt att klara av ett vanligt äppelträd på starkväxande underlag så har dom ännu svårare att klara av ett svagväxande.
Jag tog för givet att dom flesta som tänkt att ympa inte kommer göra det på någon svagväxande stam.
(dom som har kunskap om olika grundstammar brukar ha lite koll på sjukdomarna också)

Japp och Alice blir dessutom inge vidare vid lagring.

Kul att höra att någon annan också gjort den iaktagelsen!
Jag har märkt det med några andra lite udda äppel sorter.
« Senast ändrad: 19 jan-08 kl 15:18 av Henrik_85 »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 15:33 »
Om man sätter stark vuxna sorter långt ner i ett stort träd så växer dom betydligt långsammare och ger frukt fortare.

Cox Orange funkar även i zon 3 och 4 om man ympar in dom högt upp på södersidan. Men det måste också vara en bra sommar. Men en liten gren bara för direkt konsumtion.

Min "egen" äppleträdgård består av träd ympade på Bemali.

Jag har provat B9 tror att den hette B471. Båda var i alla fall röda under barken. Har era B9 varit röda under barken?

Tyvärr så åt sorken upp dom försöken med B-stammar.

Kräfta är ett problem som vi får leva med om man vill ha diverse olika sorter i sin trädgård.
Även genbankerna levererar kräftsmittat ympris.
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 15:36 av Rosten »

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 22:12 »
jösses, jaja jag är inget proffs men tänkte ändå försöka ympa,har lyckats tidigare utan att veta så mycket, nu har jag självsådda äppelträn som är ca 2 meter höga, där vill jag sätta in ympkvistar, såg ett program på tv-n nyligen om äppelodling i Urshult där dom ympade på självsådda träd och eftersom jag har det vill jag pröva och då främst signe tillish som jag tycker är ett mycket gott äpple och som kan lagras, vad tror ni om detta ?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #5 skrivet: 22 jan-08 kl 06:45 »
vad tror ni om detta ?

Jag tror att det bästa du kan göra är att testa, annars får du aldrig veta något.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 08:35 »
jösses, jaja jag är inget proffs men tänkte ändå försöka ympa,har lyckats tidigare utan att veta så mycket, nu har jag självsådda äppelträn som är ca 2 meter höga, där vill jag sätta in ympkvistar, såg ett program på tv-n nyligen om äppelodling i Urshult där dom ympade på självsådda träd och eftersom jag har det vill jag pröva och då främst signe tillish som jag tycker är ett mycket gott äpple och som kan lagras, vad tror ni om detta ?
Så gjorde man förr innan man hade tillgång till klonstammar.
Fast oftast var träden mindre än 2 meter höga när man ympade/okulerade dom.

Henrik_

  • Gäst
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #7 skrivet: 22 jan-08 kl 09:57 »
Om man sätter stark vuxna sorter långt ner i ett stort träd så växer dom betydligt långsammare och ger frukt fortare.

Cox Orange funkar även i zon 3 och 4 om man ympar in dom högt upp på södersidan. Men det måste också vara en bra sommar. Men en liten gren bara för direkt konsumtion.

Min "egen" äppleträdgård består av träd ympade på Bemali.

Jag har provat B9 tror att den hette B471. Båda var i alla fall röda under barken. Har era B9 varit röda under barken?

Tyvärr så åt sorken upp dom försöken med B-stammar.

Kräfta är ett problem som vi får leva med om man vill ha diverse olika sorter i sin trädgård.
Även genbankerna levererar kräftsmittat ympris.


Visst är det så, men tillexempel åkerö bör undvikas av flera andra anledningar.

Jodå, det går att odla cox orange i en högre zon än 2, men mottagligheten för sjukdomar ökar. Både för att den är på gränsen till vad den klarar och för att den som sort är mottagligt för kräfta.
Ympar du in den på tillexempel aroma så har du satt ned trädets motståndskraft mot sjukdomar ordentligt.

Jodå, b9 är röd innanför, jätteläckert.

Kräfta är ett problem vi får leva med, jo det är vi helt överens om.
Och dom flesta träd är infekterade.
Men genom att välja motståndskraftiga sorter så kan man minska det här.
Motståndskraftiga behöver inte bara betyda att dom inte får kräfta, utan att angreppen blir mildare.

Hur som helst så ville jag med mitt inlägg mer säga att man ska tänka efter.
Skorv tillexempel kanske inte spelar någon roll, Äpplena är ju ätbara! Men jag tycker man ska vara medveten.



« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 10:01 av Henrik_85 »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #8 skrivet: 22 jan-08 kl 17:25 »
Visst är det så, men tillexempel åkerö bör undvikas av flera andra anledningar.

Jodå, det går att odla cox orange i en högre zon än 2, men mottagligheten för sjukdomar ökar. Både för att den är på gränsen till vad den klarar och för att den som sort är mottagligt för kräfta.
Ympar du in den på tillexempel aroma så har du satt ned trädets motståndskraft mot sjukdomar ordentligt.
Undvika åkerö??? ;D
Det är ju en av dom godaste sorterna som vi har. Speciellt Åkerö från Gripsholm. Den är godare än orginalet.

Vi odlade Cox orange i Zon 4. Ympen sitter på södersidan. Vi har inte haft några problem med frostskador. Ympen är satt på 60-talet. Men det krävs bra sommrar eller ännu bättre med en fin höst. Då blir den ännu bättre än dom man köper i affär. Trädet står på lerjord.
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 17:25 av Rosten »

Henrik_

  • Gäst
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #9 skrivet: 22 jan-08 kl 18:59 »
Undvika åkerö??? ;D
Det är ju en av dom godaste sorterna som vi har. Speciellt Åkerö från Gripsholm. Den är godare än orginalet.

Vi odlade Cox orange i Zon 4. Ympen sitter på södersidan. Vi har inte haft några problem med frostskador. Ympen är satt på 60-talet. Men det krävs bra sommrar eller ännu bättre med en fin höst. Då blir den ännu bättre än dom man köper i affär. Trädet står på lerjord.

Visst är det gott, det var inte det mitt inlägg handlade om.

Klart att det kan gå bra.
Men jag har sett många misslyckade försöka att odla Cox orange( och många fler åkerö)
Det brukar också växa något sämre än andra sorter om det är i en högre zon, så är det fler sorter på samma träd så blir det problem.

 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #10 skrivet: 23 jan-08 kl 08:50 »
Det brukar också växa något sämre än andra sorter om det är i en högre zon, så är det fler sorter på samma träd så blir det problem.
Det är inget problem. ;)
Växer ympen dåligt så får man flytta upp den högre i trädet. Funkar inte det så kan man prova att ympa in den i ett annat träd. Vissa sorters äpplen växer bättre eller sämre på andra sorter. Oavsett om det är svagvuxet eller starkvuxet.

Henrik_

  • Gäst
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #11 skrivet: 23 jan-08 kl 09:55 »
Det är inget problem. ;)
Växer ympen dåligt så får man flytta upp den högre i trädet. Funkar inte det så kan man prova att ympa in den i ett annat träd. Vissa sorters äpplen växer bättre eller sämre på andra sorter. Oavsett om det är svagvuxet eller starkvuxet.

Klart det är ett problem, ympar du in flera sorter och en växer mindre så blir trädet i obalans.
Det du skriver är visserligen sant, men det är väldigt svårt att kombinera ihop stark och svagväxande sorter, oavsett var i trädet man ympar dom.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #12 skrivet: 23 jan-08 kl 12:08 »
Klart det är ett problem, ympar du in flera sorter och en växer mindre så blir trädet i obalans.
Det du skriver är visserligen sant, men det är väldigt svårt att kombinera ihop stark och svagväxande sorter, oavsett var i trädet man ympar dom.

Upptäcker du att något växer för starkt så får man hålla ner det med kraftig sporrbeskärning eller också flytta sorten till ett ställe där den passar bättre. För man har ju sällan bara ett träd i en trädgård. Då är det värre om det är väldigt svag tillväxt. För då får man inget ympris för att kunna flytta.

Henrik_

  • Gäst
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #13 skrivet: 23 jan-08 kl 13:39 »
Upptäcker du att något växer för starkt så får man hålla ner det med kraftig sporrbeskärning eller också flytta sorten till ett ställe där den passar bättre. För man har ju sällan bara ett träd i en trädgård. Då är det värre om det är väldigt svag tillväxt. För då får man inget ympris för att kunna flytta.

Då kanske det ifrån början är lättare att ympa ihop sorter som växer lika starkt eller hur? ;)
Jag säger inte att det inte går, men det är lättare om man tänker till ifrån början.
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 13:40 av Henrik_85 »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #14 skrivet: 23 jan-08 kl 14:43 »
Då kanske det ifrån början är lättare att ympa ihop sorter som växer lika starkt eller hur? ;)
Jag säger inte att det inte går, men det är lättare om man tänker till ifrån början.
Visst försökte man tänka från början men när jag har mycket ris som skulle in så slängde jag in det lite var som helst i toppen av trädet. Så kollade man vad som hände. Exempelvis så ville inte Åkerö växa på Cox pomona hos mig. När man såg vad som hände så flyttade man ympris från den gamla ympen och satte den där man trodde att det skulle funka bättre. Så kunde man sedan klippa bort den gamla ympen och ympa in något annat där istället. Så det är ingen katastrof med felplacerade ympar. Bara att ympa om efter några år om det inte funkade bra.

Bovanägare

  • Gäst
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #15 skrivet: 27 jan-08 kl 15:10 »
Är det nån som kan säga några ord om Oranie? Nån som prövat denna sort? Är den svagväxande?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #16 skrivet: 27 jan-08 kl 15:51 »
Oranie..  är väl ett höst äpple.. gult om jag inte minns fel. gott.. :)


här kan man läsa lite om dem..
http://www.karnhuset.com/landskaps.html#apple8

Här är en sortiments lista ..
http://www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx?id=9&SubId=56&SelectionId=0&SortId=22337&Search=


och här kan man läsa lite om äpplen i allmänhet..
http://www.svepom.com/
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #17 skrivet: 27 jan-08 kl 16:45 »
Oranie har en av de vackraste blomningarna, sorten är inte så starkväxande så i kombination med en svagväxande grundstam kan man lätt få ett litet och plockvänligt äppelträd. Här hos mig i mälardalen mognar det runt september, sorten är inget lagringsäpple men man får fint äppelmos av den och fryser man in moset behöver man knappt sockra det, moset blir sött och gott ändå.


Om man inte kartgallrar blir frukterna ofta små så jag kartgallrar ganska hårt.
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 16:46 av mistel »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #18 skrivet: 28 jan-08 kl 16:06 »
Nu måse jag också lägga till lite. ;)
Oranie är ett av dom äldsta sorterna som vi har i Sverige.

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
SV: Re:Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #19 skrivet: 01 feb-08 kl 20:49 »
Nu måse jag också lägga till lite. ;)
Oranie är ett av dom äldsta sorterna som vi har i Sverige.

Och en av de godaste. Speciellt att äta direkt från trädet, knappt moget, och daggtempererat.  Får vid mogning en angenäm sötma som matchar den milda syrligheten. Vi har haft 2 Oranieträd, numera bara 1. Vet inte varför det första blev sjukt och avlägsnades, men marken där det stod var mycket vattning och rätt lerig = inte så bra.  Fruktsättningen har varit ojämn på senare år, men överlag tycker jag att de frukter vi fått varit ganska friska. Äpplena är små, men det behöver inte vara något problem. Vi kartgallrar inte alls, vi har helt enkelt inte fått tillräckligt överflöd av Oranieäpplen för att behöva göra det. )

Angående Åkerö så har vi ett sådant träd som är väldigt gammalt och tämligen friskt. Vi beskär det inte alls sedan 15-20 år om jag fattat saken rätt (jag vet att det inte beskurits det senaste decenniet). Men jag tycker det är jättebra att den här tråden tar upp (o)kända problem med kända äppelsorter.

För mig är det dock otänkbart att inte ha tillgång till Åkerö, Transparente Blanche, Cox's Orange, etc :)

Däremot har vi haft enorma problem med Lobo. Både kräfta och skorv. Så nu står resterna i vedbon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser