Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  röda vinbär  (läst 3526 gånger)

Sally

  • Inlägg: 641
röda vinbär
« skrivet: 02 jul-07 kl 22:42 »
Min röda vinbärsbuskar bär massor av bär i år. Saft och gele brukar det bli, men finns det nåt annat spännande man kan ha dem till? Ge mig inspiration, snälla!

Sally
Går det...så går det!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:röda vinbär
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 22:51 »
Likör?

E

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:röda vinbär
« Svar #2 skrivet: 02 jul-07 kl 23:05 »
vinbärssylt på röda eller svarta är mums  ;D

Jyden

  • Inlägg: 13
    • -
Re:röda vinbär
« Svar #3 skrivet: 05 jul-07 kl 14:34 »
Jeg fryser röda vinbär ned i portioner på 250 gram. Ved optøning i køleskabet blandes de med 50-100 gram sukker. Sukkeret trækker vand ud af bären til en rå syltetøj. Det tager 24 timer. Før servering røres atter. I Danmark hedder det ryste-ribs (ribs = röda vinbär). Rysteribs benyttes som lingonsylt til mad.

I bärtiden er det ikke nødvendigt at fryse bären ned først.

Jyden

Månblomma

  • Gäst
Re:röda vinbär
« Svar #4 skrivet: 05 jul-07 kl 21:43 »
VIN!
Lätt och jättegott! Sen är det lite kul att kunna få bli lite lullig på egen dryck, laglig är den också...

Anna

Sally

  • Inlägg: 641
Re:röda vinbär
« Svar #5 skrivet: 05 jul-07 kl 23:29 »
Tack alla- nu kan jag bli både smålullig och mätt ;D!

Sally
Går det...så går det!

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:röda vinbär
« Svar #6 skrivet: 17 jul-07 kl 15:10 »
vinbärssylt på röda eller svarta är mums  ;D

Vi brukar göra vinbärssylt på Röda OCH svarta... det är Jättegott med den blandningen :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:röda vinbär
« Svar #7 skrivet: 17 jul-07 kl 15:32 »
Jag gör alltid gele och saft, precis som du.
Men sedan gör jag väldigt många smulpajer också. Väldigt gott och syrligt. Hitta rätt nivå på sockret - så det passar er.
Gör gärna pajen lite knaprig med havregryn i och ta fram i kallaste vintern, väldigt gott!

Om du har mycket hallon är det gott att blanda i, då behövs mindre socker med...

/A

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:röda vinbär
« Svar #8 skrivet: 07 aug-07 kl 17:14 »
Färska röda vinbär med vaniljsås. Mums!
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:röda vinbär
« Svar #9 skrivet: 07 aug-07 kl 20:26 »
Baka en Tuppakaka.

75 g margarin
3 dl socker
2 ägg
2 ½ dl vetemjöl
1½ dl röda vinbär
flagad eller hackad mandel

Sätt ugnen på 200. Smörj och mjöla en rund kakform, ca 25 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Smält margarinet i en kastrull. Dra kastrullen från värmen och tillsätt sockret och äggen. Rör hastigt ihop till en slät smet. Tillsätt sist vetemjölet och rör åter smeten slät. Bre ut smeten jämnt i bakformen, strö över vinbären och sist mandeln. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 20 – 25 min.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 4 användare (1 dolda)
ÖsterFröken, javill, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser