Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bladlöss, vad göra??  (läst 22893 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
bladlöss, vad göra??
« skrivet: 14 jun-07 kl 16:27 »
På min lilla täppa finns två vinbärsbuskar, varav den ena är hur fin som helst, medan den andra är massivt invaderad av bladlöss. De har hunnig kalasa rätt länge på den, för det tog ett tag innan jag fattade varför bladen skrumpnade. Trodde det var värmen, men i morse såg jag att det satt formligen klasar av löss under i princip alla blad. På några grenar har karten torkat ihp till små bruna lortar. Tänkte nästan knipsa bort dessa grenar. Nu står buskarna rätt nära varandra, så jag vill gärna bli av med ohyran innan den angriper den friska busken. Vad göra?? Att spraya med såpalösning har jag hört, men jag undrar om det inte har gått lite för långt.. Och som sagt jag vill ju inte sprida eländet. Funderar på om det bästa är att beskära busken redan nu, och försöka behandla de minst angripna grenarna. Skörden känns ju ändå inte som att den blir så bra med så mycket löss. Är det ett vettigt sätt? Och vad gör man av de angripna grenarna? Magkänslan säger även här att det kanske inte vore så lyckat att lägga dem i komposten.. Tacksam för svar!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:bladlöss, vad göra??
« Svar #1 skrivet: 14 jun-07 kl 17:21 »
Det klassiska är att antingen spruta kallvatten med hård stråle alt. duscha med såpvatten, men det känner du ju redan till. Jag hade satsat på att plocka bort de angripna växtdelarna. Elda upp eländet!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:bladlöss, vad göra??
« Svar #2 skrivet: 14 jun-07 kl 19:24 »
TACK! Då blir det en ordentlig reducering av angripen buske! Synd att jag inte upptäckte eländet tidigare, men alltid lär man sig nåt..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:bladlöss, vad göra??
« Svar #3 skrivet: 14 jun-07 kl 22:35 »
Ohh.. har precis varit ute och slaktat buske. Den stackarn var angripen precis överallt, så det blev inte mycket kvar.. Tyvärr har den hunnit "smitta" en buske på andra sidan staketet, som dock inte hunnit bli lika angripen. Så nu vet jag vad jag kommer att göra imorgon. Sitta och spraya såpvatten på en buske som inte är min.. :P (Gräsplätten där den står tillhör tandläkarmottagningen) Allt för att rädda kvarvarande buske..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:bladlöss, vad göra??
« Svar #4 skrivet: 15 jun-07 kl 22:12 »
Den hårdast nedlusade busken fick stryka på foten. Har idag varit och klippt bort en del angripna toppskott på en buske som står bara på andra sidan staketet (tandläkarmottagningens gräsplätt, så jag har inte gett mig in hos nån granne) Den andra vinbärsbusken hade två ställen med löss som jag klippte bort. Sedan har jag sprayat såpvatten på båda buskarna. Så nu hoppas jag att det hjälper. Och så har jag hittat källan till eländet tror jag. Det står ett ogräs i den lilla risrabatt som jag inte hunnit med, och det ogräset är aldeles fullt med löss.. Ska vara mer noga att hålla undan denna växt i fortsättningen. Och så måste jag skaffa mig en flora då jag är aldeles förfärligt okunnig på växtnamn. :P Nåväl, själva massakern var rätt intressant att iaktta. Myrrna som klättrade omkring på klumparna av löss blev aldeles ifrån sig när jag började klippa. Sprang som tokar upp och nedför busken. En och annan spindel som lagt ut nät mellan bladen fick kalasa på tokiga myror.. Naturen kan vara fashinerande ibland!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:bladlöss, vad göra??
« Svar #5 skrivet: 23 jul-07 kl 13:27 »
Klippning är inte vettigt i bekämpning av löss då skjuter busken nya unga örtartade skott och finns det något löss tycker om mer än äldre växtdelar så är det unga mjuka växtdelar då blir det inte så jobbigt att sticka in sugsnabeln. +Alla vinbärssorter sätter inte bär på unga växtdelar.

Man måste inte bekämpa löss på vinbär, det blir mest estetiska skador som typ buckliga blad. Bekämpar man genom att spruta med såpa och dyl tar man även död på lössens naturliga fiender och man startar en ond cirkel där man bara får spruta mer och mer. Bättre att lägga om till en trädgård med biologisk mångfald, de första åren efter man har slutat spruta kan det dock bli ganska mycket löss och dyl. det tar tid för den ekologiska balansen att ställa om sig. Man kan då gå ut och hjälpa till och klämma lite luskolonier för hand, då man man även titta efter om man hittar bladlössens fiender ex. bladluslejon, gallmyggor, blomflugelarver, nyckelpigelarver etc.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:bladlöss, vad göra??
« Svar #6 skrivet: 07 aug-07 kl 17:12 »
Jag har också fått löss på vinbären i år. Jag funderar över om det finns något samband mellan att vi i år haft höns som gått och pickat i sig insekter. Kan hönsen ha käkat upp lössens naturliga fiender?

Är lössen fleråriga eller kan man hoppas på en lusfri buske nästa sommar?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser