Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindruvor  (läst 8752 gånger)

Hilbur

  • Gäst
Vindruvor
« skrivet: 23 maj-07 kl 16:34 »
Jag har precis fått igång mitt växthus som jag har tillsammans med min svärmor och är sugen på att prova odla vindruvor där men kan inget om det och hittar klent med information.  :(
Är det ngn som har lite mera kött på benen som har bra tips om ngn god sort, vad man ska tänka på osv.  osv?
Måste tala om att jag satte gurka i år som jag provar ha inne. (vet inte om det går..) Dom har vuxit sig stora  och väntar med spänning om den inte tänker blomma snart..otålig.. det har kommit ngt nu som kanske blir en blomma (har aldrig satt gurka förut så jag är inte riktigt säker på hur dom beter sig) ...hoppas....den som väntar på ngt gott  ;D



sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Vindruvor
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 17:03 »
en enkel beskrivning av växthus-odling
http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-tradgard/Odla-i-vaxthus.pdf

 sen tror jag att väldigt många vindruvssorter skulle trivas i ett drivhus,men fråga gärna råd av dom som kan(googla)

http://www.odla.nu/metoder/vaxthus.shtml

Min granne hade ett persikor-träd i växthuset, gav jättesöta goda frukter...


Hilbur

  • Gäst
Re:Vindruvor
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 17:31 »
Åh persikor låter jättegott, det ska jag kolla. Det finns så mkt spännande att olda...mums mums.
Tack för tipset och länkarna :D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Vindruvor
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 20:23 »
Himrod. Söt druva utan kärnor.

Om du istället vill odla utomhus så funkar Zilga bra men blir inte lika söt. Perfekt för druvjuice eller vin. Vi får skördar på över 100kg på en "buske"

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Vindruvor
« Svar #4 skrivet: 25 maj-07 kl 09:02 »
Halaj!

Hur lång tid har det tagit att få så stora skördar?
Och hur lång tid tar det att få första klasen från plantering?

Jag satte själv en Zilga förra året.
Den har nätt och jämt vaknat ur sitt vinterslummer.
Jag vet att de är sena på att vakna, men jag hoppas att den tar sig gott i tillväxt i år.

//T

Hilbur

  • Gäst
Re:Vindruvor
« Svar #5 skrivet: 25 maj-07 kl 09:31 »
Hittade info om Zilga, den tål ner till 40 minusgrader så den borde jag kunna ha som bor i Jämtland ;D, men den borde man även kunna ha i växthuset va?!
Åh jag längtar tills det blir druvor...

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Vindruvor
« Svar #6 skrivet: 25 maj-07 kl 18:01 »
Halaj!

Det finns nog bara fördelar med att ha vinrankan i växthuset.
Den borde vakna till liv tidigare på våren, invintra senare på hösten och däremellan växa frodigare.
Jag ser bara en nackdel; horror vacui.
Det är en naturlag som säger att naturen avskyr tomrum.
Den yttrar sig i praktiken genom att alla avställningsytor man har för diverse grejer kommer med tiden att bli fulla. Alla vindar folk har i sina hus kommer med tiden att fyllas med braoha-grejer. Likaså alla källare.
Samma gäller följakligen även växthus.
Din vinranka tål (om du köper en Zilga vill säga) att vara utomhus. Och ditt växthus kommer med tiden att bli fullt.
Tror du inte att du kommer att bli irriterad för att den upptar plats för växter som måste vara i växthus när rankan faktiskt kan vara utomhus?

//T

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Vindruvor
« Svar #7 skrivet: 26 maj-07 kl 07:21 »
Halaj!

Hur lång tid har det tagit att få så stora skördar?
Och hur lång tid tar det att få första klasen från plantering?

Jag satte själv en Zilga förra året.
Den har nätt och jämt vaknat ur sitt vinterslummer.
Jag vet att de är sena på att vakna, men jag hoppas att den tar sig gott i tillväxt i år.

//T

Zilgan hos min far är aldrig klippt. Så den ser ut som en stor buske. Om inte jag minns fel så fick vi druvor redan efter 1 år. Efter 3 år så hade vi jätteskördar.
Grenarna på den hade en tillväxt med ca 3 meter om året. Jag har själv en annan sorts rysk druva. Den växte betydligt sämmre. Förmodligen för att den stod i ren jord och inte i torvblandad jord. Så det har tagit ca 7år innan första druvorna har kommit på den.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Vindruvor
« Svar #8 skrivet: 26 maj-07 kl 20:27 »
Halaj!

Tack för svar!

Jag var och tittade på Zilgan precis innan jag satte mig och knackade in detta.
Där sitter en ensam liten halvmeters pinne som blygt tittar upp ur jorden.
Fast jag tror att det är för tidigt att säga varken bu eller bä om hur den kommer att växa till sig.

När jag planterade den så började jag med en hel hink med folkaträck från mitt torrdass. Fyllde på ytterligare med en laddning från min inomhus mullholk. Sedan toppade jag med brunnen koskit på påse utblandad med en del jord från platsen där den nu sitter.
Så nog är jorden högoktanig nog!

Det är bara att vänta och hoppas!

//T

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Vindruvor
« Svar #9 skrivet: 27 maj-07 kl 08:26 »
Vi gösslar våran med Rodedendrongössel  (eller hur det nu stavas) Zilgan är en av dom druvorna som skall ha sur jord/torv för att trivas.

Vi grävde att hål som var ca 80x80x80 cm. Sen slänge vi tillbaka en skyffel gjord (från den högen  som vi grävt upp) och en skyffel ren torv. Rör runt lite i hålet. Sen en skyffel jord och en skyffel torv. Så fortsätter man med det till hålet är fullt. I det planterar man sedan druvan. Då växer dom så det knakar. (OBS! detta gäller bara dom druvor som kommer från Ryssland.) Växthusdruvor skall inte ha torv.
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 08:33 av Rosten »

Hilbur

  • Gäst
Re:Vindruvor
« Svar #10 skrivet: 28 maj-07 kl 12:03 »
Nu har jag planterat en Zilga i växthuset och i år känns det ganska gott om plats, det är säkert som du säger att det kommer att bli fullt snart men jag bestämde mig för att ta den smällen. Så nu är det väl bara att vänta med spänning då..

Hilbur

  • Gäst
Re:Vindruvor
« Svar #11 skrivet: 04 jun-07 kl 09:35 »
Min Zilga som jag planterade växer så det knakar, riktigt kul att se nästan för varje dag hur den vuxit..
Nu till nästa frååga, hur och när ska man beskära den, det stod på den lilla lappen som följde med att man ska välja en kvist som ska bli huvudstam nu i början och att den ska beskäras både höst och vår. Jag ser att Rosten aldrig tagit något av sin plant, och att det verkar fungera lika bra. H
örde ngn som sa tt man ska ta av alla kvistar på hösten som burit frukt, men blir det något kvar då, det kan väl inte vara mening att man ska ta ner den så våldsamt mkt varje år då blir den ju aldrig större, eller??  ???

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Vindruvor
« Svar #12 skrivet: 04 jun-07 kl 22:45 »
Min Zilga som jag planterade växer så det knakar, riktigt kul att se nästan för varje dag hur den vuxit..
Nu till nästa frååga, hur och när ska man beskära den, det stod på den lilla lappen som följde med att man ska välja en kvist som ska bli huvudstam nu i början och att den ska beskäras både höst och vår. Jag ser att Rosten aldrig tagit något av sin plant, och att det verkar fungera lika bra. H
örde ngn som sa tt man ska ta av alla kvistar på hösten som burit frukt, men blir det något kvar då, det kan väl inte vara mening att man ska ta ner den så våldsamt mkt varje år då blir den ju aldrig större, eller??  ???
Man beskär för att få en vinstock och fina stora druvor. Om man inte beskär då får man en jättebuske och massor av mindre druvor. Vilket är bra om man skall göra juice eller vin. ;) Så busken är 3 meter hög och ca 10 meter i omkrets och den växer fortfarande. :o

Hilbur

  • Gäst
Re:Vindruvor
« Svar #13 skrivet: 05 jun-07 kl 14:41 »
Tack för svaret, hur små är druvorna på din buske?
Har du ngn aning om hur och när man ska beskära om man vill ha en stock? Sidoskott eller så?
Vilket sätt tror du man får mest druvor av om man bortser från storleken och tänker mängd mässigt... man vill ju ha ut så mkt som möjligt av den och storlkeken känns inte så viktig om dom inte är kollosalt små... :P
JAg kommer ju i vilket fall att behöva beskära den lite för annars får den inte plats i växthuset längre.. :P

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Vindruvor
« Svar #14 skrivet: 05 jun-07 kl 16:42 »
Jag har lärt mig att grundbeskärningen gör man i december. På sommaren så kortar man bara in skott (pincering)
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 16:42 av Rosten »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Vindruvor
« Svar #15 skrivet: 05 jun-07 kl 18:37 »
Under vår och sommar klipper man inte i det vedartade, dvs. fjolårsskotten eller äldre. Huvudbeskärningen görs under nov-jan.

Under sommaren gör man en eller flera pinceringar där man gallrar bland blad, blomklasar och småskott för att få större, sötare bär och mer genomluftning/sol i bladverket.

Vinrankor har väldigt högt "savtryck" på våren och klipper man i vedartade rankor blöder det mycket och riskerar att skada plantan allvarligt.

Dvs. den beskärning som skall forma själva stocken gör man under viloperioden, nov-jan/feb.
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 18:38 av Vitis »

Hilbur

  • Gäst
Re:Vindruvor
« Svar #16 skrivet: 08 jun-07 kl 09:33 »
Tack för svaren.
När man huvudbeskär på hösten/vintern, hur mkt ska man ta av (eller lämna rättare sagt) från själva rankan? Ska man klippa ner den helt, eller till 2/3  eller så?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser