Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbärsbuskar  (läst 11006 gånger)

Norrgårds Anna

  • Inlägg: 209
Vinbärsbuskar
« skrivet: 12 apr-07 kl 11:12 »
Jag har några vinbärsbuskar som ser ut som hej kom och hjälp mig... :(

Kan jag klippa i dom nu? Dom är väldigt risiga.

Hoppas ni har något bra tips  :)

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #1 skrivet: 12 apr-07 kl 13:06 »
Hejsan NorrgårdsAnna
Jag kommer inte ihåg när det var bäst att klippa vinbärsbuskarna. Jag tror att jag har gjort det på hösten eller våren. Men det är ingen fara att klippa dem. Ta bort grenar som är knotiga och har burit bär många gånger. Ta bort dem helt och hållet så att du liksom glesar ur busken. Gödsla med brunnen gödsel och en gnutta vedaska (bara en gnutta).
kan själv

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #2 skrivet: 12 apr-07 kl 18:36 »
Beskär dem nu. Ta de äldsta grenarna.
Håll även utkik efter "svullna" knoppar.
De plockar du bort och bränner.
/A

fungilla

  • Inlägg: 268
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 01:27 »
Såg i allt om trädgård som kom i dag ett reportage om uppstamning av röd vinbärsbuske. Så det måste vara en perfekt tid att klippa.Ska  själv testa uppstamningen, den såg hel mysig ut.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Norrgårds Anna

  • Inlägg: 209
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #4 skrivet: 18 apr-07 kl 14:36 »
Okej!  :)

Tack för svar!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #5 skrivet: 18 apr-07 kl 15:38 »
Hejsan NorrgårdsAnna
Jag kommer inte ihåg när det var bäst att klippa vinbärsbuskarna. Jag tror att jag har gjort det på hösten eller våren. Men det är ingen fara att klippa dem. Ta bort grenar som är knotiga och har burit bär många gånger. Ta bort dem helt och hållet så att du liksom glesar ur busken. Gödsla med brunnen gödsel och en gnutta vedaska (bara en gnutta).
Kan bären bli giftiga om man har haft på lite mer än "en gnutta" aska? Jag vet om några rödvinbärsbuskar som en tant brukade strö mycket aska på men hon dog för flera år sen och idag är buskarna helt enorma ca 1.5-2 meter höga och breda runt om med massor av bär.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #6 skrivet: 18 apr-07 kl 16:05 »
Kan bären bli giftiga om man har haft på lite mer än "en gnutta" aska? Jag vet om några rödvinbärsbuskar som en tant brukade strö mycket aska på men hon dog för flera år sen och idag är buskarna helt enorma ca 1.5-2 meter höga och breda runt om med massor av bär.

Vad menar du med giftiga? Tänker du på nitrit så har nitrithalten i t ex spenat med kvävegödslingen att göra. Aska tillför framförallt kalium och innehåller inte kväve.


Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #7 skrivet: 18 apr-07 kl 23:26 »
Jag vet inte riktigt vad jag menar jag har ingen koll på vad olika saker innehåller ;D. Undrar mest om det är farligt att äta bären.  
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #8 skrivet: 18 apr-07 kl 23:36 »
Allt på busken kan ätas, men bären är smakligast.
Askan är bra för buskarna, och kan inte skada dej vad du än äter på busken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #9 skrivet: 25 apr-07 kl 19:39 »
Vinbärsbuskar bör beskäras under vintern. Jag klipper alltid mina i januari ( Skåne ) eller februari. Röda buskar beskärs på sitt sätt, svarta på sitt. På röda buskar är det de äldre, lätt vedartade grenarna som ger mest bär...alltså glesar man ut de nya skotten och grenar som växer fel eller ligger i marken. Svarta buskar ger bäst skörd på de grenar som är 2-4 år gamla...alltså skär man bort det som börjar bli vedartat och prioriterar nya, unga skott.
De gillar vedaska men ogillar ogräs. Man bör alltså försöka hålla hyffsat rent från gräsmatta eller liknande runt basen på buskarna. Stallgödsel på hösten.
Röda vinbär vill stå rakt i gassande sol, vita likaså medan man med gott samvete kan placera svarta buskar i halvskugga.
Man kan använda det som klipps bort som nya buskar. Sätt pinnarna i en vas med vatten inomhus och efter ett par veckor har de inte bara skjutit rötter utan har också ofta slagit ut bladen eller t om börjat blomma. Jordslå på frostfri plats ( drivhus, inomhus ) tills maj. Placera ut på önskat ställe och vattna mycket första året.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #10 skrivet: 26 apr-07 kl 07:37 »
Jag använder en enkel metod. Klipper bort 20-25% av busken. (Dom äldsta grenarna.) Då har man föryngrat hela busken på 4-5 år.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #11 skrivet: 26 apr-07 kl 11:12 »
Vi flyttade hit för fem år sedan och har lite av varje i vår trädgård (förutom bra kunskap...). Vinbärsbuskarna som står på gården gav tydligen förr otroligt bra med bär. Men under tiden vi bott här har de knappt gett bär alls. Är det så att buskarna inte är skötta då, eller kan marken och busken till slut ha gjort sitt? Iaf så klippte vi ner hela buskarna till marken i höstas. Har vi dödat dem då? Vi resonerade så att de ändå var så glesa och "magra" och kom de inte igen så kunde vi plantera nya. Vi har vedaska. Ska jag he på några skopor runt stamstumparna eller är det ingen idé?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #12 skrivet: 26 apr-07 kl 23:44 »
Att klippa ner HELA busken var kanske inte så listigt men men ni får se om det händer något nu på våren. Vinbärsbuskar tar sällan 'slut' utan vad de behöver är klippning varje år, gödsel och lite allmänt pyssel. Jag har jättegamla buskar här hos mig. De är faktiskt nästan hundra år gamla eftersom dottern till han som byggde det planterade dem. Fantastiskt. Och bären blir jättestora.
De gillar inte att det är för mycket gräs runtomkring eftersom de har svårt att konkurera med gräset så gräv ut en kvadrat/cirkel runt basen på buskarna och försök hålla den fri från ogräs och annat.
Lycka till.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #13 skrivet: 27 apr-07 kl 12:27 »
Jag brukar lägga ett ca 10 cm tjockt lager av gräsklipp runt buskarna. Istället för att ha öppen jord. Gräsklippet gödslar och hindrar avdunstning av vatten. Använder gräsklipp till i stort sett all gödsling. Funkar perfekt.

Sen jag började med gräsklipp runt plommonträden så har jag fått massor av plommon. Även dom åren som andra inte får något.
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 12:27 av Rosten »

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Vinbärsbuskar
« Svar #14 skrivet: 28 apr-07 kl 21:02 »
En vinter släppte jag mina två shettisar i trädgårdslandet. De betade ner vinbär och vresrosor fullständigt, knappast mer än några cm kvar nere vid marken. Sedan gödslade jag med vedaska (mycket!!) och fram på våren blev det hönsgödsel i riklig mängd.
Jisses vad de sköt fart. Både rosor och vinbär kom tillbaka och blev enorma. Inga bär på vinbärsbuskarna första året, förstås, men det gjorde inget. Jag gjorde saft på vinbärsbladen istället ;D, gott!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser