Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig gris HJÄLP!  (läst 3075 gånger)

Djur gården

  • Inlägg: 12
    • Småland
Hängig gris HJÄLP!
« skrivet: 28 aug-09 kl 10:24 »
Hej!
Ute i vår trädgård går två Linderödssvin och fixar till vårt framtida trädgårdsland. I går började den ena av dem verka lite hängig och idag när jag kom med krossat korn nosade hon bara lite på det och gick tillbaka till sin grop och lade sig ned. Jag har fått i henne några knäckebröd och kokta potatisskal. (Hon reste sig faktiskt upp och åt dem) Hon verkar vara allmänt väldigt hängig och dessutom en liten aning vinglig på benen. VAD GÖR VI? Det här är våra första grisar! Tacksam för alla svar. Vi är lite desperata!

STOOORT tack på förhand
Djur gården
Värmlandsfår, nordsvenska hästar, blandade hönor, ängar, kaffe på stentrappen en vårdag, otrolig glädje över första blåsippan. Det är vi

Existens?

  • Gäst
SV: Hängig gris HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 28 aug-09 kl 10:37 »
Jadu, det kan ju vara lite av varje.. Har du hört om den hostar? Dom kan ju bli lite småsjuka precis som vi och ofta är det inget farligt, men du bör ta tempen på den och se om den har feber. Lite vingliga på benen blir dom ofta när dom är sjuka, det kommer liksom som en följd av sjukan, inte tvärtom. Däremot om den är halt, eller sitter mycket så kan den ha ledinflammation, men på din beskrivning lät det inte så.

Febern är viktigast att kolla först, har den hög feber, alltså över 40 så måste du ha dit veterinär. Annars om den bara är lite hängig så kan du smula en magnecyl i vatten och ge.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Hängig gris HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 28 aug-09 kl 23:28 »
Är det två tjejer ?

Kan vara att hon är i högbrunst.. då kan det vara så att de inte äter på en dag eller två..
Har märkt av det så på mina suggor iaf.. att de blir ointresserade av maten..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Djur gården

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Hängig gris HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 29 aug-09 kl 20:09 »
Hej. Ja det är två tjejer. Hon verkade må lite bättre igår kväll men idag har hon t o m spottat ut knäckebrödet som jag stoppade in i munnen. Hon är uppe och går ibland men kröker då ryggen en del så att hon går kutryggig med rumpan in under sig. Hon ser "nödig" ut. Vad i hela världen kan det vara. Skulle det kunna vara förstoppning? Vad ger man i så fall. Hjälp oss!

Tack Djur gården
Värmlandsfår, nordsvenska hästar, blandade hönor, ängar, kaffe på stentrappen en vårdag, otrolig glädje över första blåsippan. Det är vi

louise

  • Gäst
SV: Hängig gris HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 29 aug-09 kl 23:23 »
Men vad säger veterinären? Nån rådgivning?

stanski

  • Inlägg: 0
    • -
SV: Hängig gris HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 17 jan-17 kl 11:06 »
Hej, vi har samma problem! Är jätteorolig för vår Linderödsgylta som visar precis samma symptom! Hur gick det för er, blev de friska, vad gjorde ni? Känner mig desperat orolig, tacksam för svar! Vänligea hälsningar Therese

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hängig gris HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 17 jan-17 kl 23:24 »
Ring Vetrinären. Det är olagligt att låta djur vara sjuka utan att åtgärda.
//Luff

stanski

  • Inlägg: 0
    • -
SV: Hängig gris HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: 07 feb-17 kl 18:41 »
Hej, ja jag ringde veterinären direkt. Det gick bra, vi tog tempen och det var bara kylan som fick henne att inte vara på topp den dagen. Hon var som vanligt dagen efter. :-) Skönt, man blir så orolig för sina älskade grisar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser