Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillvarata tarmar - hur gör jag?  (läst 3094 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Tillvarata tarmar - hur gör jag?
« skrivet: 12 okt-16 kl 14:59 »
Vi kommer att slakta våra första grisar inom någon månad. Skulle vilja använda så mycket som möljligt och tänker mig att ta vara på tarmarna som fjälster till senare korvtillverkning.

Hur gör jag, rent praktiskt?
Är det mycket äckligt? (förstås olika från person till person men jag är INTE speciellt kräsmagad)
Jag förmodar att de ska tvättas och sköljas men ska de skrapas, kokas, saltas eller behandlas på annat sätt?
Hur kan jag förvara dem om jag inte tar mig tid att göra korven direkt? Frys? Saltat?

Tacksam för alla råd.

Har någon något annat tips hur jag ska kunna använda så mycket som möjligt av grisarna? Lever är självklart. Hjärta? Njurar? Grisfötter går bort! Annat?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tillvarata tarmar - hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-16 kl 16:07 »
Glöm inte bort tungan! Den ska du koka.
Hjärtat är en delikates. Jag brukar torka i ugn. Eller skiva och steka.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Tillvarata tarmar - hur gör jag?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-16 kl 14:34 »
Ingen som har tips på hur jag gör med tarmarna?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tillvarata tarmar - hur gör jag?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-16 kl 14:47 »
Jag har tagit reda på tarmar för att göra korv .
Först efter slakten gör rent så gott det går , lägg i kallt vatten tills du har tid . Ta reda på köttet i övrigt först .
När det är dags så spola genom tarmen med vatten och tvätta i vatten med ättika i . Ättikan tar bort dålig lukt med om det skulle behövas .
Vänd tarmen med hjälp av vattnet i vattenkranen så du får insidan utåt , där har du allt tarmludd som ska bort . Baksidan på en kniv och en skärbräda funkar bra . Du får inte ta vassa sidan av kniven för då går tarmen sönder . Skrapa och blås upp eller fyll med vatten så ser du hela tiden hur rent det blir eller om det finns ludd kvar .
Behöver du ta en paus så lägg tarmarna i kallt vatten med lite ättika och salt .
Förvara tarmen i saltat rent vatten tills du ska göra korven .


Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Tillvarata tarmar - hur gör jag?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-16 kl 16:15 »
Tack för all info!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tillvarata tarmar - hur gör jag?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-16 kl 20:28 »
Gristarmar är ganska ömtåliga tycker jag.. lätt att de går sönder..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser