Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dammduk till gäss?  (läst 3221 gånger)

murrelina-01

  • Inlägg: 92
    • Västergötland
Dammduk till gäss?
« skrivet: 27 feb-14 kl 15:35 »
Har ni använt dammduk till gäss  ??? Vi är tvungen och bygga om vårt damm och ville göra det bättre i år och undrar var kan eran gäss tar en bad i ? Jag har också funderat och köper en formgjuten damm åt mina 6 gäss ! Tacksam för idéer  :-[

Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-14 kl 23:28 »
Vi har använt julas dammduk. Den har hållit i fyra år ::) Med tanke på hur många gäss och ankor som använt den så höll den längre än förväntat. Kanske skulle den klara något/några år till om vi använt mildare sätt att tömma den och lagt tjockare lager sand i botten innan duken lades. För att skydda mot stenar som kunde nöta på duken. Kommer köpa en ny duk i år. De kommer i två storlekar, vi har använt den stora 6mx4 m. Duken är inte samma som dukarna man hittar på trädgårdsbutiker utan liknar mer en presenning men håller vatten väldigt bra.

murrelina-01

  • Inlägg: 92
    • Västergötland
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #2 skrivet: 28 feb-14 kl 07:45 »
Vi har använt julas dammduk. Den har hållit i fyra år ::) Med tanke på hur många gäss och ankor som använt den så höll den längre än förväntat. Kanske skulle den klara något/några år till om vi använt mildare sätt att tömma den och lagt tjockare lager sand i botten innan duken lades. För att skydda mot stenar som kunde nöta på duken. Kommer köpa en ny duk i år. De kommer i två storlekar, vi har använt den stora 6mx4 m. Duken är inte samma som dukarna man hittar på trädgårdsbutiker utan liknar mer en presenning men håller vatten väldigt bra.
Tack då ska jag prova det med mina gäss har tömmt vatten själv i sista dammen! och bet hål i slangen från pumpen med  >:D har bara hållit en säsong !
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #3 skrivet: 28 feb-14 kl 13:45 »
Vad jag försökte när jag lade duken var att lägga den så slät som möjligt med så få/små veck som möjligt och att gömma kantena under takskivor. Då jag gjorde det enkelt för mig och så använde sand som blev över vid bygge till att göra en kvadratformad ram i sand som jag sedan lade duken över. Våra gäss gillar att gnaka sönder snören och kablarna på släpet och fladdrande pressening.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #4 skrivet: 28 feb-14 kl 21:16 »
Hur tömmer ni eran damm?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-14 kl 22:17 »
På med stövlar och hink i högsta hugg. Bra motion blir det också på köpet. Använde innan en dränkbar pump till att tömma men pumpen dog när brunn skulle tömmas igen och jag har inte orkat köpa en ny. Vi har inte gjort våran så djup så det tar inte lång tid att tömma den på smutsvatten. 10min kanske.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #6 skrivet: 28 feb-14 kl 22:24 »
ok du skottar ut vattnet för hand med hink :)

Thompa

  • Gäst
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #7 skrivet: 28 feb-14 kl 22:34 »
En länspump som tål partiklar finns och fungerar bra. Kärcher har sådana pumpar, de duger till mycket annat också. Ser man till funktion är en sådan pump bäst.

Oavsett vad man använder för pump och pumpar skitvatten med så skall en sådan pump alltid köras rent i ett kar med vatten i några minuter. Då håller de längre och fungerar nästa gång den behövs.

Det sistnämnda slarvas det ofta med och går det som det går. Skiten torkar igen pumpen.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #8 skrivet: 28 feb-14 kl 22:49 »
Köpte en som skulle klara större partiklar. xxxxx som låna lät den ligga kvar i brunnen efter att ha pumpat färdigt och tänkte väll att det inte skulle skada om den låg kvar frånkopplad. När den skulle sättas på igen så slog brytaren ifrån. Kändes surt då jag själv spola rent den efter användning var gång. Men men. Förökte tömma den med slang som man gör med akvarium men var svårt att få igång flödet. En hink med rundad kant som inte nöter på duken funkar för mig. Tror det är ca 30cm djupt i den vi har.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Dammduk till gäss?
« Svar #9 skrivet: 06 mar-14 kl 12:31 »
Gässen har tillgång till 1-2 dammar beroende på hur mycket det regnar ::)

Vi har ett naturligt sankt område som i regniga perioder blir en mindre sjö där älskar de att bada. Där funderar vi på att lägga ut en duk för att få bättre damm även de torra perioderna. Vi har brunnen precis bredvid så det är inga problem att fylla på vatten där.

Den andra "dammen" är egentligen bara en kubiktank i plast som är delad på mitten. Den är nedgrävd i en slänt med kranen för utloppet lätt kan öppnas. Andra sidan är tanken i gräshöjd och gässen kan lätt gå i. Nackdelen är att det blir ganska djupt så jag vet inte om de kan para sig där (har för mig att de helst parar sig i grunt vatten). Vi har lagt i några stenar så att de ska ta sig ur lättare.

De badar hellre i den naturliga dammen även om den är smutsigare men det är ju simutrymme och lätt att ta sig i. Men när den är torrlagd badar de gärna i kubiktanken.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 4 användare (2 dolda)
alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser