Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegäss för vakt och gräsklippning!  (läst 11907 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #40 skrivet: 25 mar-14 kl 21:04 »
Du behöver inte fundera på att ta in dem över natten,VILL du ha dem kvar är du tvungen att ha dem inomhus.
Jag blev av med 7st en morgon.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #41 skrivet: 06 maj-14 kl 16:47 »
Jag har en box i ett av förråden där gässen bor. Gäss är betydligt intelligentare och läraktigare än man tror om än lite tröga och långsamma. De gillar rutiner men har man gjort något nytt ett par tre gånger så är det en ny rutin/vana. Under vinterhalvåret, efter skörd och fram tills vi vill kunna gå barfota på gräsmattan går de lösa. Jag har hela deras liv sagt "Nu är det kväll" när de skall gå in och i början gav jag dem lite mat även om de hade bra bete. Under sommaren brukar de få beta i lite andra hörnen av trädgården. Då har jag ett flyttbart fårnät på 50 m som jag hägnar in med. På kvällen är det bara att öppna och säga "Nu är det kväll" så går de hem. Man kan däremot behöva driva in dem i hagen ett par tre gånger tills det är en ny rutin på morgonen. Mycket tacksamma betesdjur i ett småbruk/trädgårdsbruk.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #42 skrivet: 07 maj-14 kl 07:56 »
Jag har en box i ett av förråden där gässen bor. Gäss är betydligt intelligentare och läraktigare än man tror om än lite tröga och långsamma. De gillar rutiner men har man gjort något nytt ett par tre gånger så är det en ny rutin/vana. Under vinterhalvåret, efter skörd och fram tills vi vill kunna gå barfota på gräsmattan går de lösa. Jag har hela deras liv sagt "Nu är det kväll" när de skall gå in och i början gav jag dem lite mat även om de hade bra bete. Under sommaren brukar de få beta i lite andra hörnen av trädgården. Då har jag ett flyttbart fårnät på 50 m som jag hägnar in med. På kvällen är det bara att öppna och säga "Nu är det kväll" så går de hem. Man kan däremot behöva driva in dem i hagen ett par tre gånger tills det är en ny rutin på morgonen. Mycket tacksamma betesdjur i ett småbruk/trädgårdsbruk.

Det låter helt klart intressant.

Gåsprojektet ligger lite på is tills vidare. Det har varit så mycket annat den senaste tiden.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #43 skrivet: 12 maj-14 kl 11:24 »
Vi har ju som sagt fårnät runt hagen och det har ju funkar jättebra tills nu när vi har gässlingar. Gässlingarna går ju självklart ut och in genom nätet som de vill men de håller sig till de stora. Vad värre är att en av honorna har lärt sig att det går jättebra att trycka sig igenom nätmaskorna. Dvs att hon och gässlingarna travar runt i trädgården som de vill medans de andra två är kvar i hagen. Det gör väl iof inte så mycket men det blir STORA bajshögar överallt i trädgården  ::)

På vårkanten har det hänt att de två damerna lärt sig att trycka sig ut om någon maska i nätet varit för stor men när de sedan äter upp sig på våren går det inte. Men den här damen är ganska nätt men å andra sidan har hon inga problem att ta sig tillbaka in i hagen igen.

Våra gäss går självmant in i boden när det börjar mörkna om vi glömt att ta in dem. Så då är det bara att springa ut och stänga luckan. Ganska smidigt faktiskt.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Loretta

  • Inlägg: 11
    • Värmland
    • Ahornfarm Håkannäs
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #44 skrivet: 13 aug-14 kl 22:38 »
Hej,

säljer någon av dig Skånegäss i närheten Värmland/Kristinehamn? Vi behöver en par, gässlingar eller vuxna.

Loretta

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #45 skrivet: 16 sep-14 kl 09:41 »
Hur har ni gässen på vintern?
När jag växte upp bodde jag i närheten av en fjäderfäförening. Där bodde gässen i små trähus om nån kvadratmeter med nån pytteliten utedel, bara nån kvadratmeter den också men sen var dom ute på strandängarna hela dagarna.
Jag tänkta att kanske bygga något likadant i en inhängnad.
De har nu en box i ett fårhus med betonggolv. Det är för stort o kallt o dragigt för gässen tycker jag och vattnet är ett problem på golvet så jag måste tänka om.
Hmm... Startar ny tråd i ämnet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=170843.0
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser