Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?  (läst 3904 gånger)

murrelina-01

  • Inlägg: 92
    • Västergötland
Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?
« skrivet: 30 okt-13 kl 10:33 »
Hej!

Undrar vilka Grönsaker och frukt ger ni eller får gäss äta?  ???

tacksam för svar
Patrizia
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-13 kl 11:32 »
Morötter och äpplen är mest uppskattat tycker jag.

Myrkott

  • Inlägg: 102
    • Östergötland
SV: Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?
« Svar #2 skrivet: 30 okt-13 kl 11:54 »
Mina gäss gillar jordärtskockor. Grönkålen som var inhägnad har dom lyckats komma åt och beta ner fullkomligt också...
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-14 kl 16:52 »
En höst hade jag släppt gässen fria innan kålrötterna var skördade. Fanns inte ett spår kvar efter mina stora fina kålrötter, blasten men även den mycket hårda roten var upptuggad rätt ner i backen. De har mer kraft i näbben än man vågar tro. Så när de nyper en i vaden är det bara ett litet nafsande de gör.

Min erfarenhet är att alla former av rotfrukter, äpplen och gräshö (fint och relativt kort) är det bästa vinterfodret. Skall pröva med foderbetor både till husbehovsgrisar och gäss i år får vi se vad de säger.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?
« Svar #4 skrivet: 12 maj-14 kl 11:26 »
Vi brukar koka upp lite potatis ibland (dock inga större mängder) det äter dem med stor aptit, tydligen brukar man göda gäss med potatis innan slakt, så man ska nog inte ge för mycket.

Men de rensar alla äpplen som faller ner från träden.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

bonde456

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-14 kl 23:09 »
Vi ger diverse rester som blir efter man ätit,
Vattenmelon och banan tycker dom är gott men allra gladast blir dom nog när det kommer några tomatskivor.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilka grönsaker och frukt kan man ger gäss?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-14 kl 23:22 »
Alla bladgrönsaker..även rotfrukter och äpplen..potatis råa och skal..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser