Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 75707 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #60 skrivet: 13 mar-13 kl 16:18 »
Hej Hen

Jag tar luften utifrån, därav den goda inomhusluften nu.
Hål genom stenvägg: diamantborr!

Ett erfarenhetsvärde: fläkt ca 100 m3/h för varje m2 LSF.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #61 skrivet: 14 mar-13 kl 08:29 »
blir sugen på att bygga en :D.....

fläkten sätter du så du "drar" luften istället för att "putta" den?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #62 skrivet: 14 mar-13 kl 17:07 »
Hej

Jap, den drar genom kollektorn och puttar in luften genom röret/hålet i väggen. Funderar på om jag inte skulle ha satt fläkten på insidan i huset....fördel: lättare att komma åt, nakdel: betydligt mera ljud.


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #63 skrivet: 13 apr-13 kl 09:15 »
Hej

Mars månad blev en toppen månad. "Skördat" cirka 150 kWh energie (lågt räknat!) med en maxtemperatur på 57 grader och därmed är redan en tiondel av matrialkostnaden betald.
Dessutom: inneluften har aldrig varit bättre!
Kondensen vid underkanten berodde på att ja täppte till luftkanalerna. Det var ingen bra ide, så efter borttagning så var problemet löst.



Även i det oupvärmda torpet klättrade innetemperaturen till 6 grader, fast nätterna var reellt kalla.

 

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #64 skrivet: 13 apr-13 kl 18:11 »
Tänk efter själv när det gäller frågan om att cirkulera inneluften eller blåsa in uppvärmd uteluft.
Många hurtfriska förståsigpåare som inte förstår vad relativ fuktighet innebär rekommenderar exempelvis att
blåsa in varm fuktig vårluft i en kall källare. Rent idiotiskt för då ökar man fuktigheten i källaren.
Skaffa en billig mätare för relativ fuktighet, mät temperatur och rel. fuktighet både inne och ute och tag
sedan hjälp av ett diagram för vattens ångbildning för att lista ut vilken luft som innehåller flest gram vatten per kubikmeter.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #65 skrivet: 14 apr-13 kl 08:40 »
Hej Ahlman

Alldeles riktigt att man skall vara försiktigt med varm luft in i kalla rum.
Mina mätningar i husen visar dock att den relativa luftfuktigheten har sjunkit med ca 10 % sedan LSF är i gång.

Skulle däremot inte blåsa in luften i krypgrunden.
Källare skall helst ventileras kalla, soliga vinterdagar när luften är torr.

Skogsola

  • Gäst
SV: ang luftsolfångare
« Svar #66 skrivet: 14 apr-13 kl 09:03 »
 Funderar på luftsolfångare. Både till torp och verkstad. MEN. Vad händer om t.ex fläkten inte går en brännhet sommardag. Känns som att brandrisken är överhängande.  ???

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #67 skrivet: 17 apr-13 kl 11:01 »
Hej Skogsola

Samma frågeställning hade jag ochså. I torpet där det under många dagar inte finns någon har jag insuget på toppen.
På sommaren kommer jag att ha kallrskyddet öppet, stannar fläkten, så sugs svalare luft innifrån in och den heta luften ventileras bort på ovansidan.

Hemma så strömmer luften in på undersidan men kan ventileras in i huset istället. OK, det blir kanske varmt, men ingen risk för överhettning.

Test med stoppat fläkt har visat att maxtempen blev ca 85 grader...så brandrisken är väldigt liten enligt min bedömmning.

Bara bygg!!!

malungen

  • Inlägg: 62
SV: ang luftsolfångare
« Svar #68 skrivet: 28 apr-13 kl 07:47 »
Jag läste igår om ölburkssolfångare. Det verkade väldigt intressant med tanke på den tunna plåten,  den stora ytan, luftvirvlar inuti och materialkostnad.
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #69 skrivet: 28 apr-13 kl 11:28 »
Hej Skogsola

Jag var ochså inne på "ölburksbygget" men sedan blev det två myggnät på en ram.
Fördelen är att det är lätt att bygga, förvirvla luften bra, vägar litet och är väldigt effektivt.
Förvisso är det roligare att skaffa materialet av ölburkar   ...men så väldans billigt är det inte eftersom det kostar dig pantet.

Nästa gång köper jag glasfiber som redan är mörkt: http://www.zebrainsectscreens.com/se/zebra-myggnaet/zebra-insektsnaet/metervara-och-tillbehoer/myggnaet-glasfibervaev-antracit-120x500cm.html

Jag har ny byggd fem stycken, varav fyra med myggnät och är helnöjd.
I Mars månda fick jag minst 150 kWh in i huset. med en maxtemperatur på 57 grader (uta krin nollan).



Kommer att bygga en till, och denna gången skall jag dessutom dra in luften via markrör...http://www.iss-studenttorget.se/PDF/Markkanaler-Slutrapport.pdf

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #70 skrivet: 09 maj-13 kl 11:48 »
Hej

Från 0 till 19 i knappt två månader!

För knappt två månader sedan var temperaturen i torpet kring nollan.
I går eftermiddag fick jag höra att innomhustemperaturen låg på 19 grader.
Detta utan att jag måste röra ett finger, inga utsläpp och noll öre i xtra kostnad.

I torpet har maxtempen i solfångaren legat på 67 grader med ca 160 m3/h.

Vindraftverket har levererat 850 W på tre veckor...
Nu är det bra snurr på grejorna.



hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #71 skrivet: 10 maj-13 kl 11:25 »
Var har du köpt vindkraftverket? Hur har du kopplat det? Har du 230 i huset idag?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #72 skrivet: 10 maj-13 kl 12:18 »
Hej

vindkarftverket köpte jag hos Göran : http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=116_2&products_id=149.
Finns även nu i 600 W utföring.

Är kopplat till 220 Ah gelbatteri inclusive 450 W solpaneler. 230 V finns inte...och ingen elräkning heller!

hammiss

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #73 skrivet: 26 sep-13 kl 18:41 »
Hej. Har några U-pipe rör över har tängt bygga en Luftsolfångare finns det någon som har en med U-pipe. ???

Hemmaprojektaren

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
    • hemmaprojekt.com
SV: ang luftsolfångare
« Svar #74 skrivet: 27 okt-13 kl 00:23 »
*******Reklam************   /eka
« Senast ändrad: 27 okt-13 kl 16:43 av eka »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #75 skrivet: 25 mar-14 kl 06:36 »
Hej

Luftsolfångarprojektet utvidgades förra höst.

Torpet fick en "luft-sol-jord-solpanel-hybrid" till. Jorden värmer inkommande luften redan med ca 2 grader. Elproduktionen är förstådd lite lägre, men å andra sidan så blir panelerna inte lika varma.
Dessutom så ger samma yta mera energi än enbart solpaneler
Nu har jag sammanlagt ca 3,5 m2.



Uppskattningsvis så ligger temperaturen efter veckor utan eldning ca 5 grader högre under vintermånaderna än innan. Luften är betydligt torrare.
Nu, i mars månad så är det ännu mera! Det var det bästa som har hänt torpet!



Ett rör till kommer i år på plats i år.


I staden fick luft/luftvärmepumpen en fångare på 2 m2. Luften förs till baksidan av pumpen och därmed utnyttjar jag även mindre temperaturökningar.

Ur energisynpunkt helt klart lönsamt!



Elförbrukningen har sjunkit från 12500 kW/år till under 10000 kW/år.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #76 skrivet: 08 sep-14 kl 08:09 »
Hej

Då var det dags igen för ännu en kollektor. Den åttonde om jag har räknat rätt.  ;)
Denna gång blev det en mycket enkel modell. Ingen isolering, inget termostat och myggnät i glasfiber som dessutom redan var "antracit", dvs svart.
Byggtid och installation tog cirka 10 timmar, kostnaden ca 1400 kronor.

Den sitter på en kolonistuga (området har ingen el) och skall framförallt håller stugan torr under vintern (klagomål från alla andra att det blir fuktigt inne i stugorna) men även håller värmen under övergångsperioden.

Skillnaden mellan före och efter installationen är påtagligt. Luftomsättningen är ca 10 gånger/timme vid full sol!!!

Detta kommer att vara den torraste kolonistugan på hela området...och många har redan visat intresse!





 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #77 skrivet: 22 okt-14 kl 22:43 »
Hej

Eftersom jag hade några rester kvar, så fick även det sista rummet i torpet en liten, enkel kollektor.
Nu är väl projektet med solfångare avslutat.

Här är det inte fråga om tillskottsvärmen, utan framförallt luftförbättring.
Solen ligger dessutom inte heller på så länge.

Men redan efter en vecka med några soliga dagar, så märkte jag skillnaden.







« Senast ändrad: 22 okt-14 kl 23:40 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #78 skrivet: 08 nov-14 kl 19:35 »
Hej

Nu har lite mera än ett år gått med två kollektorer.
Den över källardörren blåsar in varm luft i huset, den andra ger tillskott till värmepumpen.



Innan den första kom på plats, så var årsförbrukningen ca 12.500 kWh.
Nu ser det ut så här...och den uppskattade årsförbrukningen landar på under 9.000 kWh.




Juli var så varmt, några gånger fick jag kyla huset, därav den högre förbrukningen.


PS Var något galet med bilderna...just uppdaterat det.
« Senast ändrad: 09 nov-14 kl 18:55 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #79 skrivet: 11 feb-15 kl 06:29 »
Hej

Då blev det en solfångare till...no 11 som jag byggde till en kompis.
150x100x9,5 cm med en 220 V fläkt som ger 190 m3/h utan förluster. I verkligheten ligger den på ca 150 m3/h skulle jag tippa.

Jag använder ingen isolering längre, det kostar mera än vad den ger, tyngden och djupet minskar.

Vid full solsken gav den i går 40 grader (vid 8 grader utetemperatur).





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
blfrasse, Johanna Felt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser