Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Envis häst vägrar lyfta ena hoven  (läst 4435 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« skrivet: 21 okt-14 kl 08:22 »
Jag har en nordsvensk som är fruktansvärt envis. Jag har ägt henne i ca 2 månader och har hela tiden fått kämpa för att vara ledaren. Hon har hela tiden varit bråkig med att lyfta hovarna. Med mycket träning så har det dock börjat gå bra nu och Jag har kunnat krafsa hovarna utan större problem.
Men nu den senaste veckan har hon börjat bråka med höger fram. Jag kan helt enkelt inte lyfta den hoven Hur mycket jag än försöker. Och skulle jag lyckas så bara vevar hon och stampar ner hoven inom en halv sekund.

Jag tror inte att hon har ont någonstans utan hon är bara envis.

några tips på hur jag ska göra?

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #1 skrivet: 21 okt-14 kl 16:01 »
Kolla att hon inte har ont någonstans, tex i ryggen eller den andra hoven.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

nath-wes

  • Inlägg: 11
  • Cowgirl by choice
    • Skåne
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #2 skrivet: 21 okt-14 kl 17:01 »
Prova med att backa henne eller gå framåt ett steg (ta hjälp av ngn om du har svårt för att göra bägge delar samtidigt). Samtidigt som hon rör sig måste hon lyfta hoven, fånga då hoven och lyft upp både hoven och knäet. Då är det svårare för henne att sätta ner. Sätt in hoven mellan knäna på dig själv, som hovslagare gör. Då blir det också lättare för dig att hålla. Håll stilla tills hon slutar kämpa emot innan du börjar kratsa.
Det finns inga drömmar, det finns bara mål.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #3 skrivet: 22 okt-14 kl 08:04 »
Jag tror inte att hon har ont. Hon visat inga tecken på det iaf. Hon är väldigt envis och bossig så jag är säker på att det beror på det.

Jag kan inte  hålla kvar hoven för jag hinner oftast inte få ett bra grepp innan hon börjar veva eller lägga all vikt på mig.
Och även de gånger jag har fått ett bra grepp så slutar det med att jag tappar henne för hon är så stark och tung så jag orkar verkligen inte hålla kvar.
Det är så dumt för då vinner hon ju varje gång, men jag vet inte hur jag ska göra.


Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #4 skrivet: 22 okt-14 kl 08:16 »
Om du har en bra hovslagare så är tipset att ta hjälp av denne för att lära dig ett o annat trix som passar med din häst och även att få lyckas med lyftandet när du har ett proffs med kommer göra det lättare att ta det på egen hand sen.
Ofta kan hovslagarna hantera lyftande på hästar som ägarna själva har problem med och det borde ändå vara dags att göra någonting med fötterna snart om hästen har varit hos dig i två månader?

Lycka till!
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #5 skrivet: 22 okt-14 kl 08:56 »
Ja hovis har varit här två gånger redan sedan jag köpte hästen. Det har gått sådär. Hästen har varit bråkig men hovis har ändå lyckats göra sitt jobb. Hon har gett mig tips på hur jag ska träna (samma tips som jag fick tidigare i tråden) men jag lyckas ändå inte.

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #6 skrivet: 23 okt-14 kl 05:26 »
Jag lärde Skjöldur att gå ned på ett knä och sträcka sig bakåt efter en godbit, och sedan på det andra knäet och göra samma sak. Inte för att han var svår att kratsa, utan bara för att det är en nyttig sträckövning. Då sammankopplar hästen hovlyft med något positivt. Du skulle kunna träna andra tricks också där det inte är så hemskt viktigt att du vinner och det enda som händer om hon inte gör som du vill är att hon inte får någon godbit. En del dominanta hästar är svåra att träna med godis för att dom försöker sno åt sig godiset. Men om hästen tigger får han aldrig något, och nafsar den efter godiset så får den en liten snärt med handen och ett nej och kanske en stamp med foten för att markera att jag inte finner mig i det.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #7 skrivet: 01 nov-14 kl 13:48 »
Jag vill inte träna henne med godis eftersom hon blir så himla jobbig då. Hon nafsar, buffar och blir sur när hon inte får något.
Så godis gör bara allt svårare.

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #8 skrivet: 05 nov-14 kl 00:07 »
kanske någon form av klicker träning kunde vara något för er, där belöningen inte måste vara godis... det kan vara ett glatt utrop för att man gör rätt... en klapp lite kli ja allt möjligt anat än godis... men behöver inte heller ha en plastbit som säger klick utan man kan bestämma sig för ett ord vid inlärningen som är det samma som klick ljudet... tex duktig, bra använder man ju annars  tänker jag så duktig kan vara bättre =D... om du googlar klicker träning kan du nog få fram en hel del... om hur och sådant.. lycka till..

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #9 skrivet: 05 nov-14 kl 12:11 »
Klickerträning med godis är ett utmärkt sätt att bli av med nafsande och buffande på!  :) Och att få hästen att självmant lyfta hovarna.

Eriksdal

  • Inlägg: 24
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #10 skrivet: 10 nov-14 kl 09:41 »
Ett klassiskt sätt för hästen att fråga vem som har ledarskapet. Flyttar jag på dina ben eller flyttar du på mina? Så mitt tips är att hitta en bra tränare som kan se var det brister i ledarskapet och ge förslag på vad du ska göra för att hästen ska erbjuda dig att få ledarskapet. Det behöver inte vara en NH-tränare, bara en hästmänniska som har ett självklart förhållande till sina hästar. Är personligen inte förtjust i "övningar", tycker att det handlar mer om hur man hämtar sin häst i hagen, tar den ur boxen och leder den. Det kan också funka att göra på nytt sätt. Hästar som konstrar vid sadling när de är uppbundna brukar jag till exempel träna lösa på longervolten. Det funkar ofta eftersom de inte känner sig trängda. De kan välja att gå undan och då gör de inte det.

Tänk också att tålamod är en dygd i hästhantering. Att bli arg eller uppgiven eller ledsen hjälper aldrig.

Lycka till!
Ridskola med ca 20 islandshästar, 2 hundar, 4 katter, 5 bramor, ett 20-tal grönvärpare, en dvärghöna och en gäng andra blandrashöns.

marinelady

  • Inlägg: 3
    • Uppland
    • Som det är så hamnade du här
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #11 skrivet: 24 nov-14 kl 19:37 »
Men herre gud, säg ifrån!
Om du har godis och hästen är bufflig, buffla tillbaka! Hon är ouppfostrad och väger troligtvis lätt över 400kg, det blir farligt med hästar som inte lyssnar.
Börja helt från marken, kan du leda henne och stanna henne utan att ta tag i grimskaftet? Om inte träna på det! Går hon förbi dig tvinga henne att gå runt dig i en snäv cirkel, tills hon hamnar bakom dig och ta då tre steg fram och stanna, stannade hon så belöna och gör det med godis om du vill! Bufflar hon efter godis ryt ifrån, du behöver inte snärta till henne om du inte vill, men ärligt talat hon är större än dig och en snärt känns KNAPPT jämfört med ett hästhuvud på 40kg i ansiktet på dig. Du ska kunna lägga foder i krubban och stå kvar utan att hon försöker buffla sig förbi, ryt i och bred ut dig, släng ut armarna och gör dig stor, hästar skräms lätt men förstår gränssättning. Det hade en annan häst också gjort.

Hon ska alltså följa dig åt höger, vänster och bakåt utan att du ska behöva ta i ett grimskaft. Då vet du att du har en helt ok häst som litar på dig.
Hon ska alltid känna att det är dig hon ska ha koll på och ingen annan, uppmärksammar hon fel saker när ni arbetar begär arbete från henne, om det så är backa  gå höger, vänster, böja nacken eller flytta bakdel/framdel. Så belöna men var konsekvent, belöning kommer bara vid rätt beteende och fel beteende som kan vara farligt ska alltid markeras.

Så får du nu ordning så du kan göra allt det här som står där uppe, så kommer du också få ordning på att lyfta hovarna, tycker absolut att du ska belöna lyft av hov, men variera ditt lyft, lyft bakåt, framåt, sidledes, knacka på hovarna träna henne att lyfta på dom åt dig. Belöna alltid när du ser rätt beteende om så bara för 30 sek. Belöna inte att du har släppt och hon sätter ner hoven!
Lycka till :)
Ångra inget du kan ändå inte göra det ogjort!

Solsidans gumma

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Envis häst vägrar lyfta ena hoven
« Svar #12 skrivet: 01 dec-14 kl 11:10 »
.Lägg ett grimskaft eller annat rep ovanför hoven , hon bör lyfta då . Bra med hästar som ,innan dom har förstått det hela, vevar med benen för då kan man hålla kvar i repet utan risk för att bli sparkad. Sedan när hästen accepterat det hela behövs inte repet mer. "Tid och tålamod".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser