Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slutar alla ankor att lägga ägg....  (läst 2170 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Slutar alla ankor att lägga ägg....
« skrivet: 09 aug-08 kl 21:19 »
vid denna tiden på året?

jag letar ju för fullt efter peking anka ägg men de flesta säger att dom har slutat värpa.

men så från andra håll hör jag att dom slutat värpa för att ligga men värper fortfarande.
 jo men då borde det väl finnas befruktade ägg
ute i visa sverige?

Eller har jag så fel? Någon som vet?

Kramis ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Slutar alla ankor att lägga ägg....
« Svar #1 skrivet: 09 aug-08 kl 23:55 »
Mina blåankor och min Pekinganka har i alla fall slutat för mer än en månad sedan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Slutar alla ankor att lägga ägg....
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 00:03 »
De flesta ankor har redan lagt för i år. De som har löpankor kan kanske ännu få ägg.
Ankor är oftast ute och de följer ljuset, vill man kan man liksom med höns utsätta dem för ljusterapi för att fölänga värpperioden, men det räknas väl inte som helt just.

En äggavlad löpand, skulle möjligen kunna värpa ända till långt in på hösten utan att den får problem, ifall man sätter in ljus.  Ankor (löpankor) används som äggproducenter i Asien och förr även i Holland.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

arnesson

  • Inlägg: 79
SV: Slutar alla ankor att lägga ägg....
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 08:12 »
Mina myskankor håller på för fullt. Fick ällingar i går.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sundance, simon.arvestrand, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser