Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora myskankor  (läst 5016 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Stora myskankor
« skrivet: 27 mar-12 kl 13:13 »
En bekant har den största myskankdraken jag någonstin sett. I gåsstorlek! (Nej det är ingen gås ;) )
Jag fick svaret från en här på alternativ att det kan vara en av de importerade myskvarianterna. Hur får man tag på dessa? Och vad heter de?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Stora myskankor
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 20:48 »
Jag har också gigantmyskisar.
 
Jag köpte mina av en liten grabb på Röstånga marknad 2002 tror jag det var. Han stod brevid mig och var så ledsen för han hade inte sålt en enda älling. Jag köpte några bara för at jag tyckte så synd om honom! Min livs bästa fjäderfäaffär  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 22:45 »
Jag har också gigantmyskisar.
 
Jag köpte mina av en liten grabb på Röstånga marknad 2002 tror jag det var. Han stod brevid mig och var så ledsen för han hade inte sålt en enda älling. Jag köpte några bara för at jag tyckte så synd om honom! Min livs bästa fjäderfäaffär  ;D
Hur stora är dina då? Vikt? Bild?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Stora myskankor
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 07:00 »
Det finns den stora varianten som många har och sen en liten variant tror jag som knappt någon har på Myskankor.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stora myskankor
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 07:53 »
Hur stora är dina då? Vikt? Bild?


Herr och fru myskanka framför staketet och skånegäss, kalkoner och höns bakom. Vi vet inte vad föräldradjuren väger, men slaktvikten på unghanar har varit upp till 4,8 kg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 16:53 »
Det finns den stora varianten som många har och sen en liten variant tror jag som knappt någon har på Myskankor.
Som jag förstått det finns det en köttvariant av myskankan som togs in till sverige förut. Har fått uppfattningen av att den inte är önskvärd då den kan konkurera ut våra "svenska myskankor".

De små som du menar är myskänder, som myskankorna härstammar ifrån, som endast finns i svart.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 17:00 »

Herr och fru myskanka framför staketet och skånegäss, kalkoner och höns bakom. Vi vet inte vad föräldradjuren väger, men slaktvikten på unghanar har varit upp till 4,8 kg.

Och du är Linas man eller? :) Unghanar under året gamla då antar jag? Hur stora tror ni de blir om man låter de bli stora??
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 17:07 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #7 skrivet: 28 mar-12 kl 17:01 »
Hittade detta:

"Ungersk myskanka ; År 1971 importerades ett litet antal ägg av ungerska myskankor från en population som uppenbarligen var av lantraskaraktär . Ur äggen kläcktes en hane och två honor .Denna ras är bra mycket större än svenska lantmyskankor med upp till hela sju (7) kg vikt på äldre hanar och fem (5) kg på motsvarande honor .Färgerna hos ungrarna är samma som svenska , men en skillnad är att stjärten är proportionellt mycket bredare och längre . Vuxna fåglar är bredare och djupare i kroppen än svenska myskankor ,och därmed köttigare .
Rasen har korsats in i Svenska myskankor och i de fall där man har stora myskankor med mindre könsskillnad är de troligen korsade av ungrare .
Rena ungerska finns knappast kvar i landet ."



Ungersk myskanka... hmmmm..

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stora myskankor
« Svar #8 skrivet: 28 mar-12 kl 17:28 »
Citat från: Prydfjærfe
Och du är Linas man eller? :) Unghanar under året gamla då antar jag? Hur stora tror ni de blir om man låter de bli stora??
Rätt gissat :) Ja under året, men vet inte exakt hur gamla. Vi brukar slakta senast när unghanarna börjar bråka med varandra och med pappan och jag gissar det är vid 6-8 månader. De blir nog inte så mycket större inom rimlig tid.

Den hanen vi har är ganska gammal och hur tung han är växlar en hel del mellan olika årstider. Av förklarliga skäl är han inte så lätt att väga... men att jämföra med de vi slaktat växlar han i vikt mellan 5 och 7 kg mellan olika årstider. Han ser tyngst ut (och flyger mest) på hösten. Slaktvikten på honorna är drygt hälften av hanarna.

Så det lönar sig säkert inte att spara dem längre för att få upp vikten, utan man ska se till att de kläcks i maj och slakt på senhösten.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #9 skrivet: 28 mar-12 kl 18:27 »
Rätt gissat :) Ja under året, men vet inte exakt hur gamla. Vi brukar slakta senast när unghanarna börjar bråka med varandra och med pappan och jag gissar det är vid 6-8 månader. De blir nog inte så mycket större inom rimlig tid.

Den hanen vi har är ganska gammal och hur tung han är växlar en hel del mellan olika årstider. Av förklarliga skäl är han inte så lätt att väga... men att jämföra med de vi slaktat växlar han i vikt mellan 5 och 7 kg mellan olika årstider. Han ser tyngst ut (och flyger mest) på hösten. Slaktvikten på honorna är drygt hälften av hanarna.

Så det lönar sig säkert inte att spara dem längre för att få upp vikten, utan man ska se till att de kläcks i maj och slakt på senhösten.
Intressant! Får köpa några ägg av era bamsar senare om ni säljer! :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stora myskankor
« Svar #10 skrivet: 28 mar-12 kl 18:45 »
Förhoppningsvis blir det inte mer i år, honan har precis lagt sig att ruva och vi vill inte ha en andrakull i sommar för de blir inte riktigt slaktklara till jul.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Stora myskankor
« Svar #11 skrivet: 29 mar-12 kl 13:43 »
Det finns stora och små, feta och magra människor, hundar o.s.v. och den storlek som ni nämner är inte extrem utan just bara stor. I Australien har de myskankor som de kallar "Mammut" och de lär kunna bli uppemot 10 kg tunga. Däremot är det väldigt stor skillnad på storleken/vikten på vilda myskänder i jämförelse med de domesticerade/tama.

Saxar in en liten engelsk text om detta:

All Muscovy Ducks have long claws on their feet and a wide flat tail. In the domestic drake (male), length is about 86 cm (34 in) and weight is 4.6–6.8 kg (10–15 lb), while the domestic hen (female) is much smaller, at 64 cm (25 in) in length and 2.7–3.6 kg (6.0–7.9 lb) in weight. Large domesticated males often weigh up to 8 kg (18 lb), and large domesticated females up to 5 kg (11 lb). One male of an Australian breed weighed about 10 kg (22 lb).[4]

The true wild Muscovy Duck, from which all domesticated Muscovys originated, is blackish, with large white wing patches. Length can range from 66 to 84 cm (26 to 33 in), wingspan from 137 to 152 cm (54 to 60 in) and weight from 1.1–4.1 kg (2.4–9.0 lb) in wild Muscovys
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #12 skrivet: 29 mar-12 kl 14:07 »
Det finns stora och små, feta och magra människor, hundar o.s.v. och den storlek som ni nämner är inte extrem utan just bara stor. I Australien har de myskankor som de kallar "Mammut" och de lär kunna bli uppemot 10 kg tunga.
Ja, vi har ju nämnt de Ungerska myskankorna i tråden som blir runt 9 kg tunga. Varför kallar du de som väger 10 kg extrema men de som väger 9 kg bara stora? ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Stora myskankor
« Svar #13 skrivet: 29 mar-12 kl 14:21 »
Citera
Ja, vi har ju nämnt de Ungerska myskankorna i tråden som blir runt 9 kg tunga. Varför kallar du de som väger 10 kg extrema men de som väger 9 kg bara stora?

Men det har h*n väll inte gjort heller? ;D Inte vad jag kan läsa iaf. Bara att de Australien kallade dessa stora 10kg kvackisarna för "mammut". ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Stora myskankor
« Svar #14 skrivet: 29 mar-12 kl 14:46 »
Men det har h*n väll inte gjort heller? ;D Inte vad jag kan läsa iaf. Bara att de Australien kallade dessa stora 10kg kvackisarna för "mammut". ;D

Just det  ;D
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #15 skrivet: 29 mar-12 kl 16:00 »
Men det har h*n väll inte gjort heller? ;D Inte vad jag kan läsa iaf. Bara att de Australien kallade dessa stora 10kg kvackisarna för "mammut". ;D
"och den storlek som ni nämner är inte extrem utan just bara stor. I Australien har de myskankor som de kallar "Mammut" och de lär kunna bli uppemot 10 kg tunga."

Den storleken vi nämner är inte extrem, bara stor. Då tog jag det som att han sedan tog ett exempel på vad han tyckte var extremt, då mammut myskisarna ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Stora myskankor
« Svar #16 skrivet: 29 mar-12 kl 16:09 »
"Ungersk myskanka ; År 1971 importerades ett litet antal ägg av ungerska myskankor från en population som uppenbarligen var av lantraskaraktär . Ur äggen kläcktes en hane och två honor .Denna ras är bra mycket större än svenska lantmyskankor med upp till hela sju (7) kg vikt på äldre hanar och fem (5) kg på motsvarande honor .Färgerna hos ungrarna är samma som svenska , men en skillnad är att stjärten är proportionellt mycket bredare och längre . Vuxna fåglar är bredare och djupare i kroppen än svenska myskankor ,och därmed köttigare .
Rasen har korsats in i Svenska myskankor och i de fall där man har stora myskankor med mindre könsskillnad är de troligen korsade av ungrare .
Rena ungerska finns knappast kvar i landet ."

"Ja, vi har ju nämnt de Ungerska myskankorna i tråden som blir runt 9 kg tunga. Varför kallar du de som väger 10 kg extrema men de som väger 9 kg bara stora? "

Nä du, i tråden anges att de s.k. ungerska ankorna kan bli uppemot 7 kg, inte 9 kg!
« Senast ändrad: 29 mar-12 kl 16:12 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #17 skrivet: 29 mar-12 kl 16:23 »
3 kilo hit och dit  ;D  ;D   ;D

Har mammut myskisarna något annat namn? Finner inget på google om jag googlar på engelska :P


EDIT: Nu hittade jag
« Senast ändrad: 29 mar-12 kl 16:27 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Senast ändrad: 29 mar-12 kl 16:39 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Stora myskankor
« Svar #19 skrivet: 29 mar-12 kl 18:36 »
Det finns bild på en sådan på följande adress:

http://feathersite.com/Poultry/Ducks/Musc/BRKScobies.html

En vit drake ganska långt ner på sidan...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Stora myskankor
« Svar #20 skrivet: 29 mar-12 kl 18:59 »
Det finns bild på en sådan på följande adress:

http://feathersite.com/Poultry/Ducks/Musc/BRKScobies.html

En vit drake ganska långt ner på sidan...

aah hittade en hel del bilder på ett utländskt forum. Feta varelser. haha
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser