Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Effektivaste isoleringen av timmerhus  (läst 12144 gånger)

Husmus

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
Effektivaste isoleringen av timmerhus
« skrivet: 26 feb-15 kl 14:10 »
Vi är ett par som är intresserad av att köpa en fjällnära fastighet. På tomten står det ett gammalt hus från 30-talet som behöver mycket kärlek, men också en nyuppförd timmerstomme. Vi är intresserad av att enkelt rusta upp det ursprungliga huset för att bo i det medan vi färdigställer timmerhuset.

Info om huset: Timmerhuset har en markyta på 80kvm med två plan på full ståhöjd, samt en vindsvåning med varsitt fönster i västlig och östlig riktning. Huset står på gjuten betongplatta med golvvärme draget. Taket är lagt och nya treglasfönster är monterade. Isolering med glasfibrer har påbörjats invändigt.

Frågan: Vi är intresserad av att bo i ett hus med låga kostnader, vilket innebär att vi vill att det ska vara väl isolerat för att minska på energikostnaden. Men hur isolerar vi bäst ett timmerhus på ca 150kvm boyta? Vad har ni för tips?

Våra tankar: En tanke är att vi kan fortsätta med glasfibret som redan påbörjats, det ligger mycket isolering i huset som kanske skulle räcka men det är inte ett material som vi egentligen vill jobba med. Samtidigt känns det dumt att riva bort isolering som redan är på plats.

Vi har även en dröm om att bo i ett halmbalshus eftersom de tjocka väggarna är bra för att hålla värmen kvar i huset även under vinterns kalla månader då vi kanske lämnar huset i några dagar för att utforska snötäcket på fjället. Men vad tror ni om att halmbalsisolera en timmerstomme invändigt? Många anser att det är bättre att isolera timmerhus utvändigt för att dra nytta av timrets värmelagringsförmåga men hur löser vi det bäst med halmbalar?

Övriga tankar kring huset som kan vara av värde att veta. Vi är intresserad av att värma upp huset med hjälp av en massugn och ackumulatortank till golvvärmen. Längst med hela södersidan på huset (har sol från morgon till kväll) vill vi bygga ut ett växthus som vi vill hålla en viss värme i under hela eller delar av vintern för att kunna odla mer värmekrävande grödor.

Har du tips? Skriv gärna, vi vill gärna ta del av er kunskap. Och har du eller vet du någon som gett sig in i ett liknande byggprojekt så kontakta oss. Vi vill gärna veta mer om ert projekt. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #1 skrivet: 26 feb-15 kl 14:22 »
Timmret i sig själv är en riktigt bra isolering.
Det som oftast är problemet är att att det drar. Men det kan man fixa ganska enkelt.
Plocka ner panelen och dreva mellan stockarna. Och sedan på med en diffusionsöppen vindpapp.
Detta ger en enorm skillnad på temperaturen inomhus.
Steg 2 är att om man frilägger timret inomhus, dreva då oxå.

Jag tycker inte att man skall ge sig på att tillägsisolera ett trähus då det gärna innebär att man försämrar inomhusklimatet och på sätt drar på sig problem med fukt och onödiga merkostnader.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #2 skrivet: 26 feb-15 kl 15:40 »
För många utgör ju energikostnaden en av de större utgifterna. Men om man bor på landet och eldar med ved eller flis, så behöver inte ju energin kosta mycket alls, då kanske det inte är värt att göra dyrbara investeringar för energibesparing

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #3 skrivet: 26 feb-15 kl 15:42 »
skall du isolera väggar i en timmerstomme så är regel 1 att undvika konstmaterial dvs glasfiber/stenull utan hålla sig till organiska material som uppför sig likadant som timret.
Glasfiber ihop med plast har ju visat sig ge skador på timret över tid. Ulf

Husmus

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #4 skrivet: 26 feb-15 kl 19:29 »
Behöver kanske tillägga några saker:
Timmerstockarna är ganska klena så jag tror inte att de räcker för att hålla värmen under vintern, vi bor ju trots allt i fjällen.

Vi vill gärna försöka eftersträva jordskeppsidén med att grundtemperaturen (när huset står tomt) ska vara så hög som möjligt, så att det inte efter någon dag på vintern är lika kallt inne som ute. 

Det sitter inte heller någon panel på timringen utan det står där mer som ett skal. Inget är gjort invändigt förutom att 2/3 av isoleringen är på plats på nedre plan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #5 skrivet: 26 feb-15 kl 19:44 »
Har du någon luftspalt mellan timmer och isolering?

Husmus

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #6 skrivet: 26 feb-15 kl 19:57 »
Har du någon luftspalt mellan timmer och isolering?

Det vet jag inte. Behövs en luftspalt även vid isolering invändigt?

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #7 skrivet: 27 feb-15 kl 07:24 »
 Jag skulle riva ut glasfiberisoleringen direkt!

I vårt hus har vi satt på en difusionsöppen duk på insidan timmret, sen har snickaren reglat upp med 45x45 i två lager så att säga så att man isolerar i kryss i två lager. det finurliga är att det första lagret med 45reglarna ligger lite mer utanför väggen än bara 4,5 cm. det gör att vi först lade i isolering som var 70 mm tjock istället för 45. nästa lager la vi 45oro ovanpå.

vi använder oss av en träfiber isolering, som är mkt bra ock trevlig att arbeta med ock har ett mycket bättre isoleringsvärde än stenull. dyrare i inköp men det är det värt. Thermocell heter den http://www.woodisol.se/
man kan inte slära till bitarna med kniv, utan man måste såga till dem i en justersåg eller liknande.

runt fönster har jag packat in en massa lin från lindrev.com.

min timmerlärare sa att det sällan behövs mer än 10 cm isolering inv på en timmerstomme (smaken är som baken)

kör man bara diffusionsöppet ock med naturmaterial är man home safe.

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #8 skrivet: 27 feb-15 kl 10:38 »
Jag flyttade till ett hus från 20-talet i oktober.
Nog för att jag "bara" bor i norra hälsingland, men med -20 grader i några veckor nu i vintras så tycker jag mig ändå är kvalificerad att uttala mig angående timmer.
Jag var extremt inne på att tilläggsisolera så snart som möjligt, för att minska uppvärmningskostnader.
Men nu när jag bott här en vinter så börjar jag märka hurpass bra bara helt vanligt timmer är.
15cm timmerväggar med sliten fasad (vindpappen lär vara pulver vid detta laget, om det någonsin funnits).
Jag har släpat in 400-500kg ved i månaden, vilket borde ligga på kring 2000kWh / månad.

Ska ni sedan bygga på ett växthus längs en vägg, så får ni en skyddad atmosfär längs hela den väggen, vilket gör isolering där ännu mer överflödig. Ska ni isolera, så isolera utomhusutsatta väggar först och främst.

Att isolera med halmbalar känns inte som en timmerstommes naturliga öde, men om det är den metoden ni förälskat er i så fungerar det säkert också.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #9 skrivet: 28 feb-15 kl 14:43 »
Jag bor själv i ett timmerhus, även om vårt hus är sisådär 150 år äldre än ert. Här (zon 4) finns ingen isolering i väggarna öht, det som närmast kan liknas vid isolering är ett lager tretex som någon spikat på lerkliningen som täcker timret invändigt. På något enstaka ställe drar det, men inte så att en fryser. Golvet på kallvinden (eller tredje vind eller vad en nu vill kalla det) är isolerat med ett lager glasull (gissar att det är samma som du kallar "glasfiber"), vilket tack och lov inte gett några fuktskador, främst beroende på att kallvinden är väl ventilerad, samt att den vintertid ständigt varma murstocken går i mitten.
Värmen försvinner mest uppåt, så det är alltid en god idé att vräka på isolering som en mössa till huset, men välj för säkerhets skull någon diffusionsöppen sort, som du tidigare fått tips om i tråden.
Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #10 skrivet: 28 feb-15 kl 21:20 »
Sedan beror det lite på var i landet man bor. Här på västkusten skulle jag vara väldigt noga med vad jag gör på söderväggen och till viss del västerväggen medan det inte alls är lika noga åt norr eller söder. För det blåser nästan alltid från sydväst så väggar som vetter däråt är mycket mer utsatta för regn och fukt. Det syns mycket tydligt, panel och fönster har nog halva livslängden på den sidan. Men det är nog inte samma problem i andra delar av landet eller om huset är i lä från det hållet.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Effektivaste isoleringen av timmerhus
« Svar #11 skrivet: 02 mar-15 kl 20:36 »
I allmänhet så skall man tilläggsisolera timmerhus på utsidan och inte på insidan. En tilläggsisolering på insidan medför väldigt stor risk för mögelskador när fukt kondenserar på insidan av timret. I synnerhet om man använder glasull eller bergull som håller kvar fukt och inte kan torka naturligt.
Dessutom skärmar en invändig tilläggsisolering av timrets värmemagasinerande förmåga. Med andra ord börjar huset ställa mycket större krav på jämn uppvärmning och ventilation för att hålla ett beboeligt inomhusklimat.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare
Lillskiten, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser