Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal utfodringar per dag?  (läst 3525 gånger)

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Antal utfodringar per dag?
« skrivet: 14 dec-11 kl 13:52 »
Undrar hur många gånger/ dag ni utfodrar era får?
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-11 kl 14:10 »
Två gånger per dag, morgon och kväll lägger jag på ensilage i fodertrågen. Blir inte så mycket spill som om jag hade knökat i en hel dags ranson på en gång......  ::)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #2 skrivet: 14 dec-11 kl 14:44 »
Samma här
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #3 skrivet: 14 dec-11 kl 14:45 »
Vi utfodrar också morgon och kväll
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #4 skrivet: 14 dec-11 kl 14:46 »
Två gånger per dag här också, det får inte plats med mer än en höbal i taget i foderhäcken...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #5 skrivet: 14 dec-11 kl 14:57 »
Innan jobber tvi 5.00 och efter jobbet vid 18-19 brukar det bli, på kvällen får dom också dagens frånskärningar från grönsaker
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Halte

  • Gäst
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #6 skrivet: 14 dec-11 kl 15:15 »
Morgon och kväll eller fri tillgång.. Ställer ut ensilagebalar ibland om jag vet att det är mkt arbete på gång under en vecka eller om det blir allt för kallt. Annars är det hö 2 ggr per dag.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #7 skrivet: 14 dec-11 kl 21:05 »
Hö morgon och kväll till några grupper och fri tillgång till ensilage till några.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #8 skrivet: 14 dec-11 kl 22:48 »
Fri tillgång med hösilage. Mycket spill,mindre jobb. :)

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #9 skrivet: 21 dec-11 kl 09:59 »
Har ni några goda råd - om man har gett hö (fri tillgång, storbal) och vill gå över till hösilage - är det bara att ställa in en ny bal eller måste de vänja sig vid övergången?

hur utfodrar ni med hösilage, funkar det att ställa in en storbal om den går åt inom ca 1 vecka? hur funkar det när det blir riktigt kallt, spelar det någon roll?

vi har rätt torrt hösilage så det fryser väl inte så mycket...

tacksam för goda råd!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #10 skrivet: 21 dec-11 kl 15:30 »
Vi ställer in en storbal men det blir som sagt mycket spill. Nu får de dessutom tallar att gnaga på för annars så står de bara och petar ur höet pga. tråkighet,antar jag. Sälg och asp är kanon att ge dem också.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #11 skrivet: 23 dec-11 kl 17:23 »
Två gånger dag. Just nu baggen tre gånger av annan orsak  ;)
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #12 skrivet: 23 dec-11 kl 17:27 »
En gång/dag här. De har fri tillgång på storbalat hö. Så de behöver endast friskt, rent vatten...
Ungtackorna som inte betäcks, får en stor hög med hö en gång/dag (och rent nytt vatten, förstås)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #13 skrivet: 23 dec-11 kl 17:30 »
De får bara en gång per dag, ensilage. Dock är de utegångsfår året om i en bra hage som erbjuder ris, grenar, gräs (vid barmark) och annat att tugga på + att jag ser till att slänga in granar och annat smått o gott att sysselsätta sig med. Spill av ensilaget blir det, men inte mer än när de fick 2 ggr per dag. Rinnande vatten har de i en bäck som rinner i utkanten av hagen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

trassla

  • Gäst
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #14 skrivet: 18 jan-12 kl 21:21 »
Börja du att introducera hösilaget, och succesivt öka upp fodergivan. Man brukar säga en vecka innan de vant sig vid det nya fodret. Silage håller sig 5 dagar, men är det kallt ute så håller balen längre. Jag har silage till mina shettisar( 2 st) och 6 getter, och den varar i 2 veckor, men när det börjar bli varmare ute, så får jag gå över till hö igen.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Antal utfodringar per dag?
« Svar #15 skrivet: 18 jan-12 kl 21:23 »
6-7 dagar håller mina ufo-ägg, den är den slut  ::) skulle nog kunna pressa någon dag till

jag har fyra hästar (ponny) och fem får
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser