Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stänkskiva  (läst 2035 gånger)

pettol

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Stänkskiva
« skrivet: 14 dec-14 kl 16:01 »
Vad tror ni om att använda oljehärdad board (typ masonit) som stänkskydd ovanför diskbänken o spisen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Stänkskiva
« Svar #1 skrivet: 14 dec-14 kl 16:34 »
Ser sunkigt ut från början och åldras inte med värdighet. Men visst, fäst skivorna så du enkelt kan byta när de gått ner sig efter några år, eller du tröttnar och vill ha en målad skiva eller något annat där. Rätt färg på masonit så håller den länge.

Är inte säker, men jag tror att det måste vara brandhärdigt bakom spisen. En lackad plåt kanske? Sidan på ett kasserat kylskåp.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Stänkskiva
« Svar #2 skrivet: 14 dec-14 kl 23:05 »
Jag tror också på att klippa till RF plåt, kanske en gammal diskbänk. Board blir som sagt sunkigt. Vi har skurit till passande bitar av glas, jag antar att plast (polykarbonat) också funkar bra. Men varför inte en bit snickeriplywood som du lackar med klart tvåkomponentlack? Det är rätt billigt, blir snyggt och håller länge.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stänkskiva
« Svar #3 skrivet: 15 dec-14 kl 00:25 »
Jag är också på jakt efter något sådant. Jag tittade på skivor från fibo-trespo och de var snygga men löjligt dyra. Kanske skulle satsa på att göra egna skivor av plywood och tvåkomponentsfärg då.

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Stänkskiva
« Svar #4 skrivet: 19 dec-14 kl 23:11 »
Hela köket här är masonitklätt. Vid spisen är det kakel och skorsten, men ovanför diskbänken är masonit i samma kulör som väggarna, fast med "färdigmålade" sunkfläckar och någon fernissa eller lack över. Gjort -47.
Det funkar bra och ser inte konstigt ut, eftersom resten också är masonitklätt.
Jag har dock inte tänkt behålla det så över vasken, men det beror på andra orsaker.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Stänkskiva
« Svar #5 skrivet: 22 dec-14 kl 22:03 »
en tripp till närmaste smed eller plåtslageri kanske vore nåt? En rostfri 0.8mm plåt är inte så farligt dyr. Dessutom får du den klippt efter dina mått.

En annan fördel är ju att den är hysteriskt lätt att montera, antingen med några snygga skruv eller med bygglim/fog. Glöm inte att foga runt plåten med exempelvis åldersbeständigt silikon för att inte riskera att vatten tränger in mellan plåt och vägg.

Annars är kanske tapet+glasskiva ett alternativ? Det blir ju inte sketet så fort som plåt, dessutom mer lättstädat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser