Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kamin Combitherm  (läst 12564 gånger)

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Kamin Combitherm
« skrivet: 22 jul-09 kl 23:26 »
Hej!
Jag har köpt en gammal kamin av märket Combitherm HLA med inbyggd fläkt, men det verkar stört omöjligt att hitta info om den, avstånd till vägg osv.....Någon som vet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kamin Combitherm
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 10:03 »
Kolla med den myndighet som har typgodkänt kaminen (Boverket eller något liknande), de bör ju ha tillgång till alla uppgifter om inte tillverkaren finns kvar och kan svara.

huggiådra

  • Inlägg: 39
SV: Kamin Combitherm
« Svar #2 skrivet: 06 aug-09 kl 05:48 »
Hade en sån för några år sen. Om du inte hittar info vi google, så fanns det en text om den i en av Varis Bokalders ekobyggböcker från 80-talet, om jag inte kommer fel ihåg.
Har också för mej att den användes i Warneritade glashuset/Kretsloppshuset på 80-talet (kolla boken "På akacians villkor").

Sorry, rostigt minne nu, det var länge sen.

Men som sagt, hade själv en sån och den var tämligen raktuppochner att använda :
-eld i brasan och fläkten igång = varmluften blåste ut upptill på kaminen.
- kräver lite prövande att få lämplig värmemängd beroende på hur man i övrigt värmer huset. Vi hade den som "snabbvärmare" i ett hus som i övrigt värmdes med ved+för liten ack.tank = kallt hus om vi var borta längre perioder. Ctn gav snabbt värme som spreds i hela huset tack var fläkten. För stor brasa ledde till bastuvärme..
Eftersom den inte lagrar värmen så kallnar huset snabbt igen..

Ctn hade ett speciellt system med till-luften för förbränningen : tanken var att denna skulle komma via ett skilt rör som drogs upp i skorstenen (i en ledig kanal i murstocken troligen) .Detta rör gick in i övre ändan på Ctn och drog på så vis in förvärmd förbränningsluft i kaminen. Glasluckorna till eldstaden var täta och jag kommer faktiskt inte i håg om just röret var den enda vägen luft togs in i eldstaden.
I vårt fall hade luckorna ersatts med hemlagade diton, som släppte in luft - vi hade alltså inget rör ut för förbr.luft och det funkade riktigt bra ändå. !
Kunde lukta bränt damm om man eldpausat en tid, eller varit slö med sopandet ;).

Good luck !

huggiådra

  • Inlägg: 39
SV: Kamin Combitherm
« Svar #3 skrivet: 06 aug-09 kl 05:51 »
Avstånd till vägg är troligen samma som för övriga eldstäder. Den blev tämligen het medan man eldade iden, dock svalnade den snabbt efter att elden slocknat till skillnad från värmelagrande eldstäder.


maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
SV: Kamin Combitherm
« Svar #4 skrivet: 06 aug-09 kl 13:44 »
Hmmm, ja, jag som trodde jag hade köpt upp mig....jaja, jag är van vid 12-16 grader när jag kommer hem från jobbet eller stiger upp ur sängen, men den bör nog vara snabbare i värmen och sprida den bättre än min gamla,(Det var ingen värmelagrande heller). Jag har inte hittat info än ska se om jag kan hitta de där böckerna.....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kamin Combitherm
« Svar #5 skrivet: 06 aug-09 kl 13:55 »
Har du gjort något försök med Boverket eller liknande myndigheter/provinstitut ?

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
SV: Kamin Combitherm
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 13:59 »
Ja, Boverket ringde jag till, men de sade att sån´t hade de inte att göra med, fast att kaminen har "gaffel" märket som just är boverkets. Jag har sökt på typgodkännande nr på google och några certifierings/typgodkännande företag.

Jean

  • Inlägg: 1
SV: Kamin Combitherm
« Svar #7 skrivet: 29 okt-09 kl 14:38 »
Jag har också en KombiTherm, installerad 1979. Den har ett typgodkännade som lyder 1473/78 enligt bygglovet. Kanske kan detta hjälpa dig.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
SV: Kamin Combitherm
« Svar #8 skrivet: 29 okt-09 kl 18:13 »
Tyvärr :) numret har jag redan och har sökt på det också utan framgång, men snart åker kaminen in ändå.....

MatsGL

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Kamin Combitherm
« Svar #9 skrivet: 28 nov-10 kl 12:04 »
Tyvärr :) numret har jag redan och har sökt på det också utan framgång, men snart åker kaminen in ändå.....

Jag har just flyttat in i ett gammalt hus med en Combi-Therm, Typgodkännande Nr 1473/78. Jag har monteringsanvisning som jag kan kopiera och maila om du fortfarande är intresserad.
(Jag har även bruksanvisningen).

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kamin Combitherm
« Svar #10 skrivet: 28 nov-10 kl 13:29 »
Hej!
Jag har köpt en gammal kamin av märket Combitherm HLA med inbyggd fläkt, men det verkar stört omöjligt att hitta info om den, avstånd till vägg osv.....Någon som vet?
Avstånd till vägg på dom kaminer som jag tittat på är 50 cm.

belihu

  • Inlägg: 1
SV: Kamin Combitherm
« Svar #11 skrivet: 02 mar-15 kl 18:37 »
Hej! Hittade din konversation när jag sökte på Combi-Therm. Finns fortfarande monteringsanvisning med mått o dyl kvar? Jag har en sådan kamin liggande och funderar på att installera den. Skulle ha stor nytta av information! Mycket tacksam för info.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Kamin Combitherm
« Svar #12 skrivet: 03 mar-15 kl 09:32 »
 Hugo braskamin eller combitherm som den hette, var ett nytänkande på slutet av 70-talet ,med bla luftintag i kanaler runt skorstenen. Efter några bränder fick kaminen ändras till efterföljaren Hugo Miljö som hade ett vedmagasin vid sidan av själva eldstaden och med underförbränningsteknik. Ofta hängde sig veden och vedmagasinet övertändes och mysfaktorn pga underförbränningen var 0. Iofs var mysfaktorn hos föregångaren åxå 0, pga den ständigt nersotade glasluckan. Avstånd till vägg kommer jag inte ihåg men det var betydligt mindre än 50 cm, Däremot skulle jag själv inte bemödat mig med att kosta på en montering av kaminen även om den skulle vara gratis. Idag finns bra kaminer för 7-10000 med bra förbränning.

Jonas Pettesson

  • Inlägg: 1
SV: Kamin Combitherm
« Svar #13 skrivet: 20 mar-17 kl 12:31 »
Ska med installera en combitherm hugo. Vill veta avstånd till väggen. Är fläkten svår att ta loss? Måste man ha extra friskluft till kaminen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 4 användare (1 dolda)
papwe, xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser