Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja ull - pris??  (läst 17054 gånger)

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
sälja ull - pris??
« skrivet: 22 jan-09 kl 01:55 »
Hej

Jag har fått en förfrågan från en privatperson som vill köpa några kg ull av mig.
Jag har ull från mina finullsfår ligger sparad, som jag tänkt sälja till spinneri men inte kommit till skott...

Bara nyfiken på hur mycket som är skäligt att ta betalt för ullen/kg?
Samma, mer eller mindre än vad spinneriet betalar??

tacksam för svar!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: sälja ull - pris??
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 09:43 »
Mitt spontana svar är lite mer än vad spinneriet betalar. Ibland säljs ull på Tradera men, tror att den för det mesta är bearbetad. Här på alternativ har det också sålts ull. Kika under annonserna och se vilka priser som tagits ut där. Det är ju skillnad på ull och ull men, finull är ju bra ull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
SV: sälja ull - pris??
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 11:28 »
Mille kan det där! Minns inte om hon tog 30 eller 40 kr kilot, ett spinneri ger dig inte mer än 7 ynka kronor.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: sälja ull - pris??
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 12:25 »
Mille kan det där! Minns inte om hon tog 30 eller 40 kr kilot, ett spinneri ger dig inte mer än 7 ynka kronor.

För billigt!
Enligt Föreningen Allmogefåret är priset för otvättad ull 100 kr/kg och det borde väl vara jämförbart med ren finull. Om den är färsk och fin.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: sälja ull - pris??
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 12:28 »
Tyvärr tror jag det är svårt att få ut 100 kr/Kg för Allmogefårullen, även om den är värt det (i alla fall om man säljer kilovis), kanske om man delar upp i småpåsar?!?
 För nåt år sedan fick man 50 kr/kg för skräpfri fin finull av ett karderi har jag för mig.
                                           Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 12:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: sälja ull - pris??
« Svar #5 skrivet: 22 jan-09 kl 13:29 »
Jag har tagit 40 kr/kilot för min gotlandsull och 25 för blandras, men jag har fått "kritik" för att jag är för billig.... :)

50 kr/kilot för finull kan du säkert ta, skulle man kunna få ut 100 kr så hade ju det varit jättebra! Men jag är, liksom Charlotte, lite tveksam till om det går att få så bra betalt. Småpåsar är lättare att sälja, när jag sålt på marknader så har jag nog tagit en bit över 100 kr/kilot. I fina små påsar för 10 kronor....

En vara är värd det som någon är villig att betala för den....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #6 skrivet: 22 jan-09 kl 17:34 »
Vem kan man sälja det till? Finns det något spinneri som vill ta emot det?
Köttfår

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: sälja ull - pris??
« Svar #7 skrivet: 22 jan-09 kl 19:04 »
Hej Jacob,

Av spinnerierna får man inte mycket betalt. Jag säljer min ull till privatpersoner, hantverkare av olika slag. Faktiskt har jag sålt nästan all ull via alternativ + lite på lokala marknader.

Jag har runt 30 får och säljer i princip all min höstull.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #8 skrivet: 22 jan-09 kl 21:07 »
Hur mycket får du när du säljer allt höstull på 30 får?
Köttfår

renee d

  • Inlägg: 408
SV: sälja ull - pris??
« Svar #9 skrivet: 22 jan-09 kl 21:28 »
Jakob, Det kommer an på får ras. Jag købar ull-från ren ras får. Texel kan jag bruka till täcke (Ikke  tova)
finull till tovning. Men krydsning? vad er ullens egenskaber?

Mille kender ull typer från hendes får fordi hun jobbar med ull.
 I danmark køber jag ull till 20 kr. pr kilo men sälger rå ull for 40 kr. Wensleydale 100kr.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: sälja ull - pris??
« Svar #10 skrivet: 22 jan-09 kl 21:29 »
Hej,

Jag "fuskar" och gör även en del ull-produkter själv. Jag kommer nog att få runt 1500 när allt är sålt, 800-1000 kr är från försälning av råull. Fast då har jag betalt en tusenlapp till fårklipparen, så det går ju egentligen inte mycket mer äm jämnt upp. Men jag ser det som att jag får klippningen betald, ullen kommer till användning i många fina projekt och så lär jag känna en massa trevliga människor på kuppen!

Dessutom slipper jag slita med klippningen själv. Jag lägger hellre min tid på att packa ull och prata med ullköpare..:)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: sälja ull - pris??
« Svar #11 skrivet: 02 feb-09 kl 00:02 »
Tack för Era svar!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: sälja ull - pris??
« Svar #12 skrivet: 03 feb-09 kl 11:27 »
Finull kan betalas bra, men förutsätter att djuren är klippta i rätt tid, ullen ordentligt sorterad med papper mellan fällarna. Vit ull ger oftast mest, medan brun ibland är helt osäljbar.
Sedan beror det på finlek och glans.
När jag hade finull kunde man får 30 - 60:-/kg sorterad ull. Mest för lammull. Fler signaler jag fått nu, talar för att det betalas mindre. Bäst är väl att kolla med Åddebo ull. De är ju de högst betalande för finullen.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: sälja ull - pris??
« Svar #13 skrivet: 03 feb-09 kl 11:41 »
Jag karda brun finull, kunderne er vilde men det. Kan inte få nok ! Men Birgit siger, det skal være bra sorteret. Renee

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: sälja ull - pris??
« Svar #14 skrivet: 04 feb-09 kl 16:11 »
Angående Allmogeföreningens rek.priser, är de baserade på några få individer i föreningen som bor storstadsnära och där kan avsätta ullen. För vanligt folk är det nog väldigt svårt att få ut ens 50:-/kg.
Det är ju marknaden som avgör vad man får ut, inte om man själv tycker att ens ull är världsbäst.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #15 skrivet: 01 mar-17 kl 08:04 »
Jag vet att inlägget är gammalt, men jag ska köpa rå ull av ett helt får, svart och osorterat. Rasen är Svärssjöfår. Vuxen stor tacka. Vad borde jag betala som privatperson tycker ni? Säljare vet inte själv vad hon ska ta betalt. Den vita ullen säljs till nått spinneri men de tar inte emot den svarta ullen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: sälja ull - pris??
« Svar #16 skrivet: 01 mar-17 kl 11:59 »
Det där är jättesvårt tycker jag. Är det vår- eller höstull? Klipps fåret en eller två gånger om året. Ull från får som klipps en gång om året är i princip inte värd något och den kan man ofta få gratis eller till mycket liten peng. Höstull från tackor som klipps två gånger om året och där man sorterar ullen (tar bort buk- och rumpull) kan man få betala lite mer för. Nu vet jag inte hur eftertraktad ullen från Svärdsjöfår är och av vilken kvalitet. Så svårt att säga ett pris.
Om du har Facebook så kolla gruppen Ullförmedlingen. Där säljs ull för mellan 40 och 125 kronor kilot såg jag nu när jag kollade lite snabbt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #17 skrivet: 01 mar-17 kl 14:26 »
De är nyklippta, skräpigt alltså. Men ullkvaliten tror jsg är bra utifrån vad jag läst. Krusigt som finull liksom. Bra svärta med lite silver i roten, vilket ger ett glitter i garnet som jsg tycker är fint. Tror att de klipps en gång per år men jag planerar att köpa i höst om jag får som jag vill. Otvättad ull på bilden
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #18 skrivet: 01 mar-17 kl 14:39 »
Generellt sett så är det väl svårt att sälja ull så man skall nog mest betala för merjobbet fårhållaren har för att kunna sälja ullen. Det tar ju lite extra tid att ta hand om ullen, förpacka den och framför allt sälja den.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #19 skrivet: 01 mar-17 kl 15:15 »
Jag var med när fåren klipptes. Ingen sortering då utan fällarna laded ner precis som de var i varsin papperspåse... jag fick en fäll och det är massor jobb att rensa och sortera. Men det är bra (!) för jag lär mig massor.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser