Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Benämningar på vegetariska rätter?  (läst 1912 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Benämningar på vegetariska rätter?
« skrivet: 19 jan-18 kl 14:05 »
Kan någon förklara på ett begripligt sätt varför vegetarianer väldigt ofta äter något med en benämning som påminner om köttprodukter? Biffar, pastej, korv, till och med bacon, ja listan är hur lång som helst på benämningar av vego-grejer som klingar köttiga i sitt namn. Har detta en psykologisk förklaring, eller vad kan idé-bristen hos de som namnger varorna/rätterna bero på?

Jag har försökt att tänka mig in i hur det skulle ha varit om jag hade varit vegetarian. Och jag har kommit fram till att jag då med största sannolikhet inte alls skulle vilja ge några benämningar på vego-maträtter som klingar köttiga, så jag undrar hur ni andra ser på detta.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Benämningar på vegetariska rätter?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-18 kl 18:33 »
Vissa verkar tro att det beror på att många vegetarianer vuxit upp med kött och gillar produkter som har en köttlik smak och textur. Liknar smaken då tex bacon så får man för sig att det är rimligt med ett  namn som förtydligar att det är menat att smaka som bacon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Benämningar på vegetariska rätter?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-18 kl 18:34 »
Själv tycker jag det är rent förkastligt *lol*


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Benämningar på vegetariska rätter?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-18 kl 18:55 »
Det kanske är ett sätt att sälja varan, för livsmedelshandeln men också för vegetarianer som bjuder köttätare på mat.
Mina föräldrar var vegetarianer: "biff" var så nära ett fult ord som man kunde komma. Gissa gärna vad de kallade grisens skinka.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Benämningar på vegetariska rätter?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-18 kl 19:04 »
Vissa verkar tro att det beror på att många vegetarianer vuxit upp med kött och gillar produkter som har en köttlik smak och textur. Liknar smaken då tex bacon så får man för sig att det är rimligt med ett  namn som förtydligar att det är menat att smaka som bacon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tolkar jag dig rätt, så skulle alltså benämningen vara en ersättning för något som vegetarianen i viss mån saknar eller känner en längtan efter?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Benämningar på vegetariska rätter?
« Svar #5 skrivet: 19 jan-18 kl 19:17 »
Många människor som äter kött är nu intresserade av att äta mindre kött av miljöskäl. Jag tror att det är just den nya målgruppen tillverkarna riktar in sig på genom att tydligt signalera vilken köttprodukt som kan ersättas. Att göra det enkelt för dom som inte vet så mycket om vegetarianism sedan innan. De i min bekantskapskrets som är vegetarianer/veganer pga djuretiska skäl blir snarare äcklade av en vegetarisk produkt som allt för mycket ger köttasociationer.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Benämningar på vegetariska rätter?
« Svar #6 skrivet: 19 jan-18 kl 19:52 »
Många människor som äter kött är nu intresserade av att äta mindre kött av miljöskäl. Jag tror att det är just den nya målgruppen tillverkarna riktar in sig på genom att tydligt signalera vilken köttprodukt som kan ersättas. Att göra det enkelt för dom som inte vet så mycket om vegetarianism sedan innan.

Det som talar emot det är att jag har sett vegetarisk leverpastej, vego-biffar, vego-korvar etc redan för 15-20 år sedan i butikerna. Den lite större flugan med att ersätta kött i matlagningen är ju inte mer än något år gammal...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Benämningar på vegetariska rätter?
« Svar #7 skrivet: 19 jan-18 kl 19:56 »
Jo självklart är inte idén ny, det har vi alla sett. Men den omfattningen som nu finns med vegprodukter med köttasocierande namn och textur har vi inte sett förr. Nu finns en ny stor kundgrupp så nu är det värt mödan för producenterna. Men som sagt, vana vegetarianer favoriserar inte sådana produkter utan undviker ofta dessa köttliknande halvfabrikat och lagar hellre mat från grunden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser