Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena BDT-vatten för återanvändning  (läst 6825 gånger)

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
Rena BDT-vatten för återanvändning
« skrivet: 13 nov-17 kl 01:33 »
Jag undrar om man kan rena gråvatten såpass att man kan tvätta, diska och duscha i det igen och igen och igen? Ränker det att leda det genom ett gråvattenfilter, typ: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/gravattenfilter/bio-box-m.html

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #1 skrivet: 13 nov-17 kl 08:07 »
Nej.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #2 skrivet: 13 nov-17 kl 10:52 »
Det finns en dusch som återanvänder vattnet. Den visades för ett par år sen på TV. Om jag kom ihåg rätt så fungerade den bra.
kretslopp

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
« Senast ändrad: 13 nov-17 kl 11:27 av Jes Per »

 

Albinn

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #4 skrivet: 13 nov-17 kl 14:33 »
"Ja", tekniken finns redan. Urin renas tex till dricksvatten på rymdfärjorna och möjligen på ubåtar också, tror dock de måste tillsätta jod. Men om du frågar för att du hoppas spara pengar på slippa gräva brunn eller betala för kommunalt vatten, då är svaret "Nej". Alla kommuner har riktlinjer för hantering av enskild vattenförsörjning. Där man måste kunna visa på tillgång av ca 600 liter vatten per dygn och hushåll. Däremot finns det ingen lag (ännu) som förbjuder att man är sparsam på egen plånbok och miljö.

Har själv funderingar vad gäller båda miljö och egen plånbok (VA avgiften eller slammtömning). 

https://www.byggahus.se/varme/vaxter-renar-hennes-avloppsvatten
http://ekolet.com/sv/

I artikeln rekommenderar hon inte användadet av gråvatten direkt igen, även om det går. Däremot kan vattnet och komposten från toalett användas till vattna och gödsla egna odlingar och buskar och annat, och på så sätt få eget kretslopp.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #5 skrivet: 13 nov-17 kl 15:27 »
Utveckla det tack.

https://www.nyteknik.se/innovation/storsta-uppfinnarpriset-till-vattensnal-dusch-6397611
Det där kallas att flytta målstolparna.
Du frågade om en apparat, du fick ett svar.

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #6 skrivet: 13 nov-17 kl 19:09 »
"Ja", tekniken finns redan. Urin renas tex till dricksvatten på rymdfärjorna och möjligen på ubåtar också, tror dock de måste tillsätta jod. Men om du frågar för att du hoppas spara pengar på slippa gräva brunn eller betala för kommunalt vatten, då är svaret "Nej". Alla kommuner har riktlinjer för hantering av enskild vattenförsörjning. Där man måste kunna visa på tillgång av ca 600 liter vatten per dygn och hushåll. Däremot finns det ingen lag (ännu) som förbjuder att man är sparsam på egen plånbok och miljö.

Har själv funderingar vad gäller båda miljö och egen plånbok (VA avgiften eller slammtömning). 

https://www.byggahus.se/varme/vaxter-renar-hennes-avloppsvatten
http://ekolet.com/sv/

I artikeln rekommenderar hon inte användadet av gråvatten direkt igen, även om det går. Däremot kan vattnet och komposten från toalett användas till vattna och gödsla egna odlingar och buskar och annat, och på så sätt få eget kretslopp.
Kan inte gräva en brunn i en husbil som det  gäller i mitt fall då blir det jäkla många hål... hehe.

Något urin kommer jag inte blanda i systemet det kommer bara vara BDT-vatten och det behöver inte kunna drickas.

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #7 skrivet: 13 nov-17 kl 19:13 »
Det där kallas att flytta målstolparna.
Du frågade om en apparat, du fick ett svar.
Jag ställde två frågor och du svarade nej en gång. Så nej några målstolpar har inte flyttats. Du var bara mycket otydligt i ditt svar.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #8 skrivet: 14 nov-17 kl 08:33 »
Jag undrar om man kan rena gråvatten såpass att man kan tvätta, diska och duscha i det igen och igen och igen?


Ränker det att leda det genom ett gråvattenfilter, typ: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/gravattenfilter/bio-box-m.html

Finns ingenting som hindrar att man kan använda vatten igen och igen. Det kan inte uppfattas som en fråga. Minsta barn vet att det inte finns engångsvatten.

Den apparat du länkar till räcker inte för efterfrågat ändamål. Den enda fråga som går att utläsa ur inlägget. Ett NEJ.

Att länka till en annan apparat i följande fråga är att flytta målstolparna.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #9 skrivet: 14 nov-17 kl 08:46 »
Som jag ser det gäller det att samla regnvatten och vattna grönsakerna med gråvatten och urin. Men då gäller det att vara noga med tvål och tvättmedel så dom inte innehåller miljögifter. Men också vad du äter speciellt om du äter medesin.
kretslopp

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #10 skrivet: 14 nov-17 kl 09:01 »
... Men då gäller det att vara noga med tvål och tvättmedel så dom inte innehåller miljögifter. ...

Hittar du några tvålar och tvättmedel för konsumentbruk som innehåller miljögifter så meddelar du detta till Kemikalieinspektionen, www.kemi.se

Jag förstår inte vad folk skall komma dragande med sådana där slängar för?

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #11 skrivet: 14 nov-17 kl 16:48 »
Finns ingenting som hindrar att man kan använda vatten igen och igen. Det kan inte uppfattas som en fråga. Minsta barn vet att det inte finns engångsvatten.

Den apparat du länkar till räcker inte för efterfrågat ändamål. Den enda fråga som går att utläsa ur inlägget. Ett NEJ.

Att länka till en annan apparat i följande fråga är att flytta målstolparna.
OK  :)

Finns det någon apparat eller filter som kan kan rena gråvatten till vatten som är nog rent att för att duscha i? (Jag tänker bara använda organiskt tvättmedel och schampo) Jag har för övrigt mejlat orbital-systems.com och frågat lite om deras apparat i syfte av att bygga om den till gråvattenrenare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #12 skrivet: 14 nov-17 kl 18:37 »
Du kan ju alltid destillera vattnet, då blir det nog ok att duscha i. En vanlig avfuktare fixar ca 10 liter per dygn och drar nog 250 W.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #13 skrivet: 14 nov-17 kl 18:59 »
Det är  en hel del i dina hygienprodukter som gör dom giftiga för växter bla klor. Så ska du ha gråvattnet att vattna med ska det vara  Naturskyddsföreningens; "bra miljöval".
kretslopp

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #14 skrivet: 14 nov-17 kl 22:48 »
Det är  en hel del i dina hygienprodukter som gör dom giftiga för växter bla klor. Så ska du ha gråvattnet att vattna med ska det vara  Naturskyddsföreningens; "bra miljöval".
Tur att jag inte ska vattna med det då, har du läst vad jag skrivit?  ???

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #15 skrivet: 14 nov-17 kl 22:51 »
Problemet är väl, som jag fattar saken när jag försöker att sammanställa här, att du vill ha en kontinuerlig process som kan ta hand om bulkvatten.
Urin är mycket svårt att rena löpande på ett enkelt och smidigt vis, framför allt är det salter och annat som blir kvar och koncentreras.
Det går inte att ta bort med något existerande "vanligt" filter utan måste göras med någon form av absorbent såvitt jag känner till.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #16 skrivet: 15 nov-17 kl 00:24 »
Problemet är väl, som jag fattar saken när jag försöker att sammanställa här, att du vill ha en kontinuerlig process som kan ta hand om bulkvatten.
Urin är mycket svårt att rena löpande på ett enkelt och smidigt vis, framför allt är det salter och annat som blir kvar och koncentreras.
Det går inte att ta bort med något existerande "vanligt" filter utan måste göras med någon form av absorbent såvitt jag känner till.
Bulkvatten? Urin och avföring är inte med i sammanhanget. Gråvatten eller BDT-vatten innefattar inte urin. Jag kommer ha förbränningstoalett, alltså förångas urinet. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #17 skrivet: 15 nov-17 kl 09:08 »
Enligt ny miljöråd skall man ju pissa i duschen ;D

Alltså, det beror på hur rent du vill ha återvunnet vatten och vilken volym per dag du recirkulerar om det blir rimligt att återvinna vattnet. Ultrafiltrering är en metod som fungerar hyfsat även om jag håller på vakuumdestillering. Men om det finns färdiga konsumentapparater vet jag inte.

Vanlig utfällning/filtrering och avdödning med UV-ljus fungerar nog om du inte är så kinkig samt att du anpassar tvättmedel och separerar disken.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #18 skrivet: 15 nov-17 kl 10:49 »
Jo, UV borde vara tillräckligt att ta bort skadliga bakterier.
Tvål och såpa är en emulsion såvitt jag minns, dvs inte en äkta lösning så jag tror det borde gå att filtrera bort, men kan inte svara på exakt vad, dock borde ett tillräckligt fint filter ta bort det mesta tycker man.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #19 skrivet: 15 nov-17 kl 10:55 »
Ja, kör man separata vattencirkulationer så gör det ju inte så mycket om man får med lite schampo i duschvattnet, tvättmedel i tvättvattnet eller diskmedel i diskvattnet. Pumpar och tankar är billiga och man vill ju ändå inte ha stora volymer vatten som rör sig i en bil.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser