Är alltså motorn märkt 380 V och är det en trefasmotor? Teoretiskt sett skulle en så liten maskin mycket väl kunna vara en 380 V enfasmotor, som då lämpligen kopplas mellan två faser i ett 400/230 V-system.
Om den går att D-koppla för 220 V, så är det ju lätt gjort att driva den på 3 x 230 V trefas om du har sådan spänning tillgänglig (t ex i Norge, Trafikverkets hjälpkraft för järnväg, ev någon gammal villaförort utanför Stockholm, försvarets fältelverk).
Att köra motorn som enfas asynkronmotor med startkondensator är fullt genomförbart men kan kräva en del labbande och mätningar för att prova ut ett lämpligt kondensatorvärde.
Tänk på att enligt gällande bestämmelser så SKALL trefasmotorer ALLTID anslutas via en korrekt inställd motorskyddsbrytare. Detta pga risken att motorn annars bränns sönder om spänningen försvinner på en fas.