Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker kunskap om databas/hemsida/integrering  (läst 314 gånger)

Visionaryrealist

Söker kunskap om databas/hemsida/integrering
« skrivet: 30 okt-17 kl 21:47 »
Har en idé jag undrar nån kan hjälpa med idéer om. I nuläget mest vem som kan vara bra på detta. Vad det kan innebära för kostnader. Och allmänt om hur man bör gå tillväga.

Gruntanken är en hemsida där användare kan registrera sig och få konton.  Dessa konton skall sen kunna dela information med andra.  Informationen skall i en del vara vara exakt t.ex 1.345 gram. Har någon  angett t.ex. 23km skall en annan användare kunna se detta i en enhet som t.ex yards om det är dennas val. Informationen  En del information skall  kunna matchas mot andra befintliga databaser.

Som ett exempel på hur jag menar. Om det handlade om et läge på en karta skulle man t.ex kunna ange en koordinat i Longitud/latitud. Sen skulle detta kunna matchas mot en befintlig extern databas och att man därifrån kunde få t.ex en ort eller bilder eller statestik.
Detta är bara ett exempel på en viktig funktion. D.v.s. möjligheten att koppla till extern information.

Förutom detta skulle det behövas lite funktion där sidan kan fungera med moderatorer. I Gruntanken lite som Wikipedia.

Inser att detta är delvis avancerade funktioner Men undrar ändå om hur ett sånt projekt skulle kunna se ut i tid och kostnad.

En del funktionalitet skall kunna läggas till efterhand så klart.

Så vad tror ni som arbetat med sånt. Kan man komma igång och börja och sen växa. Kostnad några 100k? Eller hamnar man direkt i miljon klassen?

Jag vill inte svara på vad tanken är med sidan i dagsläget utan söker svar på frågorna ovan.

;)

Postat med Alternativ.nu´s app

Wybrewel

• Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Söker kunskap om databas/hemsida/integrering
« Svar #1 skrivet: 30 okt-17 kl 23:19 »
En duktig programmerare kan göra underverk på ett par månader om kraven och förväntningarna är tydliga. Är det bara en mjukvaruprototyp du är efter kan det gå fint med några 100k

Sedan gäller det att hitta denna programmerare.... Marknaden är väldigt het för dem och de kan i princip välja och vraka mellan uppdragen.

« Senast ändrad: 31 okt-17 kl 06:45 av Wybrewel »

tropfrog

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-17 kl 08:51 »
Jag får inte ihop ditt svar riktigt. Här på Sveriges framsida går det inte att anställa en duktig programmerare för under 40000 i månaden. Med tanke på arbetsgivaravgifter och  att företag alltsomoftast vill tjäna pengar så ser jag inte hur 100000 kan räcka för två månaders uppdrag. Mer realistiskt är 250000 kr. Sen skall det ju till lite hårdvara också. Jag har lärt mig den hårda vägen att en databas inte kan ligga på delade servrar och prestera bra samtidigt. Därför behöver man ta alla framtida behov med i kravbilden. Sen finns det förstås företag som gärna står till tjänst med hårdvaran som hyresavtal också.

Mvh
Magnus

Lageshus

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 okt-17 kl 10:54 »
Om jag förstår dig rätt så blir inte "din egen" databas extremt stor (om det inte ska vara någon form av diskussionsforum, du nämner moderatorer, då kan den förstås växa en hel del). Omräkning till andra enheter sker smidigast on demand, och ligger inte i databasen. En kostnad som kan vara stor, är åtkomsten till externa databaser.

Wybrewel

• Keep calm and hop on
    • Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 31 okt-17 kl 10:58 »
Jag får inte ihop ditt svar riktigt. Här på Sveriges framsida går det inte att anställa en duktig programmerare för under 40000 i månaden. Med tanke på arbetsgivaravgifter och  att företag alltsomoftast vill tjäna pengar så ser jag inte hur 100000 kan räcka för två månaders uppdrag. Mer realistiskt är 250000 kr. Sen skall det ju till lite hårdvara också. Jag har lärt mig den hårda vägen att en databas inte kan ligga på delade servrar och prestera bra samtidigt. Därför behöver man ta alla framtida behov med i kravbilden. Sen finns det förstås företag som gärna står till tjänst med hårdvaran som hyresavtal också.

Mvh
Magnus

Hej, jag håller helt med, därför skrev jag några 100k. Ursäkta otydligheten.

Visionaryrealist

« Svar #5 skrivet: 31 okt-17 kl 11:41 »
Tack för svar. Finns nån programerare här på forumet som kan vara intresserad av titta lite närmare på projektet så hör av er ;)

Toll

• Månskensbonde
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-17 kl 08:11 »
Om jag förstod det hela rätt så krävs det integration med externa företag/tjänster. Och då behöver man köpa deras tjänster och integrera i systemet. Eller tänker du fria databaser?

Lite som hitta.se gör, plockar information från alla möjliga system och sätter ihop till en sida.

Du behöver nog både en backend- och frontendutvecklare. Och en bra förhandlare.
"There is some good in this world, and it's worth fighting for." JRR Tolkien

Liv har inte mening. Liv är mening.

Lageshus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 nov-17 kl 09:34 »
Jag är nyfiken på vad det ska bli. Ska man satsa såpass mycket pengar, lär det ju vara en bra idé, och helst nåt som inte redan finns.

Toll

• Månskensbonde
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 07 nov-17 kl 13:52 »
Jag har skickat PM men ej fått svar. :)
"There is some good in this world, and it's worth fighting for." JRR Tolkien

Liv har inte mening. Liv är mening.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser