Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra läder av älghud  (läst 6031 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Göra läder av älghud
« skrivet: 11 okt-17 kl 20:42 »
Har ett älgskinn liggandes sen jakten i måndags. Har saltat det. Tänkte försöka mig på att göra läder. Har sök en del på nätet men tycker det är svårt att hitta tydliga råd. Flera hänvisar till lotta rahmes bok. Bör jag införskaffa denna eller finns det någon sida på nätet jag kan använda mig av?

Första steget är att avhåra.  Hittar mest info om kalk. Hittar dock inga mängder. Är det bara att ta en massa kalk och häva i skinnet tillsammans med vatten o se vad som händer? Vilken typ av kalk bör jag använda?

Hat även läst att myrsyra går att använda?

 

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Göra läder av älghud
« Svar #1 skrivet: 14 okt-17 kl 19:53 »
Nu har jag lagt skinnet i kalkbad med släckt kalk. Hade ingen aning hur mycket jag skulle använda så resultatet kan bli hur som.

En ny fråga. Jag har tänkt ekbarksgarva men funderar på att ta halva skinnet och alungarva det. Hade ni gjort en lösning med alun och dränkt skinnet i eller hade ni gjort en pasta och smörjt in skinnet? Isf hade ni smörjt både skinn och pälssida?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Göra läder av älghud
« Svar #2 skrivet: 15 okt-17 kl 05:16 »
Man använder pasta för alungarvning främst för att skydda hårsidan, eftersom man främst gör det på t ex fårskinn som man vill ha kvar håret på

Juniperus

  • Gäst
SV: Göra läder av älghud
« Svar #3 skrivet: 15 okt-17 kl 06:30 »
Jag håller på med ett älgskinn men ska göra sämskinn av det och då använder jag fettgarvningsmetoden. Till läder så borde barkgarvning vara bättre. Kom ihåg att börja med en svag bark lag för att sedan öka.

Som sagts alun passar nog bättre till päls skinn.

Avhårning genom kalkning har jag aldrig gjort, jag brukar lägga skinnet en till två veckor i strömmande vatten beroende på temperaturen och avhåra med skavkniv på skavbom.

Älgskinn är inte lätta att garva, mjukgörningen är arbetsam.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Göra läder av älghud
« Svar #4 skrivet: 15 okt-17 kl 20:41 »
Man använder pasta för alungarvning främst för att skydda hårsidan, eftersom man främst gör det på t ex fårskinn som man vill ha kvar håret på

Ok. Så garvning med alunlösning är kanske mer effektiv?

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Göra läder av älghud
« Svar #5 skrivet: 15 okt-17 kl 20:43 »

Älgskinn är inte lätta att garva, mjukgörningen är arbetsam.

Har du några tips på metoder för mjukgörningen?

Juniperus

  • Gäst
SV: Göra läder av älghud
« Svar #6 skrivet: 15 okt-17 kl 22:23 »
Spänn uppvden blöta färdiggarvade huden i en stor ram och luta ramen mot en vägg bearbeta sedan huden med stir kraft under tiden den torkar, anvönd en träkäpp med en rundad smal kant i spetsen som du bearbetar huden med använd hela din tyngd.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Göra läder av älghud
« Svar #7 skrivet: 19 okt-17 kl 10:11 »
Vad tror ni om att först alungarva skinnet och sedan göra en snabbare garvning med ekbark i slutet för att då färgen? Alungarvningen känns lite enklare då det är mycket jobba att samla in och koka ekbarken. Men det blir ju så mycket finare färg.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Göra läder av älghud
« Svar #8 skrivet: 24 okt-17 kl 19:49 »
Nu har jag avhårat skinnet, tagit bort hinnor och lagt det i barkbad.
Efter detta lånade jag lotta Rahmes bok. Lite sent:)
Upptäckte då att jag inte riktigt hade fattat detta  med narven. Det var nog så att jag inte lät huden ligga i kalkbaden tillräckligt länge för över nacken och på ytterligare några ställen satt håret fortfarande ganska hårt. för att få bort dem använde jag skrapa. Vad jag nu inser är att jag mest troligt skrapade bort narven då. Antar att det kommer att bli fläckvis sämskskinn?
Hur ser jag om narven är borta? Och hur tillverkar jag enklast ett sämskskinn av hela skinnet? Är det skrapa som gäller och i såfall hur mycket ska bort?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser