Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fixa egna skärbrädor!?  (läst 21619 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13733
    • Medelpad
SV: Fixa egna skärbrädor!?
« Svar #20 skrivet: 06 okt-17 kl 09:41 »
Planterade ekar förekommer i trädgårdar en bra bit längre norrut också.  Vid mitt föräldrahem i Sundsvall ligger en ekstam som fälldes för 2-3 år sedan, den är till övers om någon har användning för den. Det finns en stam till som ännu står kvar, men det är tal om att ta bort den där eken helt och hållet pga att rötterna tar sig in i avloppsledningar.

von tratt

  • Inlägg: 1723
    • Skåne
SV: Fixa egna skärbrädor!?
« Svar #21 skrivet: 10 jan-18 kl 14:48 »
Jag hade bitar över av Clas Ohlsons ekskiva som fick bli skärbrädor. Tunn, vilket kan vara både bra och dåligt. Tätare trä än på en (billig) köpt ekskärbräda.

Ek reser sig väldigt mycket när det blir blött, så jag blötte och slipade ner när det var torrt flera gånger. Även köpta brädan behövde slipas.

Det kanske är slösigt att använda finare träslag, men å andra sidan kanske de håller så mycket längre att det tvärtom är det bättre valet?

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser