Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mullbär  (läst 4273 gånger)

Staffan Magnusson

  • Inlägg: 3
Mullbär
« skrivet: 21 sep-17 kl 22:59 »
Hej!
Har med stor framgång lyckats få ett Morus Nigra att trivas i min trädgård i Toltorpsdalen, Mölndal. Busken, som jag ska försöka få att mer likna ett träd, är idag efter sex år 3,5x3,5m med en stam på ca 15cm. Så läser jag nu på denna trevliga hemsida att det finns flera sorters Nigra, och jag tänkte att det skulle vara kul att pröva med någon annan sort också när jag nu lyckats så bra med en inte allt för härdig redan. Jag vet dock inte vilken sort jag redan har, bara att det är Nigra, inte Mulle.Hur får jag tag på Black Persian, Chelsea eller Kaester?
Hälsningar, Staffan

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mullbär
« Svar #1 skrivet: 23 sep-17 kl 02:43 »
Enklast är nog att fråga på en välsorterad plantskola. Om de inte har hemma kan de ta hem. Alternativt så får du googla och se om du hittar någon firma som säljer på postorder.  :)
Jag skulle också vilja ha mullbärsträd. Var på ett ställe utanför Borgholm i somras där de hade gamla mullbärsträd med vita mullbär. De väckte habegär.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Staffan Magnusson

  • Inlägg: 3
SV: Mullbär
« Svar #2 skrivet: 24 sep-17 kl 14:34 »
Anledningen till att jag ville ha ett mullbärs träd är att Pricken, en pensionerad lärare som bodde på andra våningen i skolan i Hököpinge visade sig ha ett sådant träd i planteringen bakom skolan. Jag gick 5-6 i den skolan och Pricken som då var lastgammal hade hela sitt liv haft stort intresse för alla sorters växter. Vi förstod ju inte då att uppskatta hans planteringar, men flera år senare när vi en gång på sensommaren på skoj cyklade ut till den nedlagda skolan såg vi trädet i en vinkel i sydväst med de märkliga björnbärslika bären som växte i grupper om tre, ett vitt, ett rött och ett moget som var blåsvart. Den söta saften rann längs fingrarna och det smakade fantastiskt, ja helt underbart.
Jag fick höra att det troligen var mullbär och att det var väldigt sällsynt på våra breddgrader. Jaha, tänkte jag, det var ju Pricken som lyckats söder om Malmö i ett perfekt skyddat läge så det är väl bara att slå ur hågen när man bor i Mölndal. Men 50 år senare fick jag höra att det inte är alls är så svårt att lyckas bara det placeras lite skyddat. Därför slog jag till med detta Morus Nigra vars bär lär ska vara mycket större och godare än de vita. Men nu finns det alltså om möjligt ännu bättre sorter!
Jag har givetvis ringt runt till flera av de större plantskolorna, men bara fått höra att de ev. kan skaffa fram något till våren om deras leverantör händelsevis skulle ha något. Det låter lite tunt tycker jag. Konstigt att det inte är större intresse för mullbär.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mullbär
« Svar #3 skrivet: 24 sep-17 kl 15:48 »
Det står ett ganska häftigt mullbärsträd inne på botaniska i GBG, men jag tror det är vitt mullbär om jag inte missminner mig. Du får ta en sväng dit och kolla när du ändå bor i närheten.

Problemet med mullbär är att de är ganska värmekrävande. Vintrarna är inga problem, men då måste de ha fått en tillräckligt lång sommar att bygga upp kraft under. Man bör plantera träden vindskyddat och soligt och inte i tung och våt lerjord som värms upp sent på våren. Svart mullbär är mera krävande än både vitt och rött så det förvånar lite att du lyckats med det på västkusten.

En ganska tålig och lite vanligare sort som du kan prova är "Illinois everbearing". Liksom Mulle är det lite oklart vilket mullbärsart den kommer från, det kan vara en hybrid. 

Westergaards plantskola i Danmark brukar ha en del olika mullbärssorter till salu, dock inte de du efterfrågar
http://www.westergaards.dk/morb%C3%A6r

Staffan Magnusson

  • Inlägg: 3
SV: Mullbär
« Svar #4 skrivet: 01 okt-17 kl 11:44 »
Tack för svaret, Svarta Fåret (Ovium Nigra)!

Jag ska kolla upp länken du skickade och det där med Illinois everbearing. Har redan varit i kontakt med Botaniska, men de hade inget att sälja och var tyvärr inte till mycket hjälp.

Det är helt rätt det du skriver, att mullbär kräver mycket värme, men uppenbarligen har det varit varmt nog för mitt träd. Denna sommar har dock inte varit något vidare och bären mognar långsamt. Det har också kommit en hel del regn i september och bären möglar innan de hunnit bli mogna. Jag misstänker att det också har med växtsättet att göra för trädet, eller snarare busken, är så tät att det nog inte blir ordentlig genomluftning av grenverket. Har därför tänkt gallra en del även om jag hört att man måste vara försiktig.

Det du skriver om jordmånen är också tänkvärt. Jag bor nere i Toltorpsdalen i Mölndal, och därmed ganska skyddat från olika vindar, men bara ett par dm ner i backen finns kompakt blålera. Jag hade tidigare ett bigarråträd en liten bit där ifrån, men efter säg 25 år började det må dåligt. Det blödde kraftigt från stammen och barken började spricka upp och falla av. Var tvungen ta bort det. Fick på Mölnlycke GC höra att det nog berodde på att trädet med tilltagande storlek inte längre hade tillräckligt med mullhaltig jord. Där mullbäret nu står fanns förr en sandlåda för barnen och jag blandade upp den med ett par hundra liter torv och jorden runt omkring, men börjar ändå undra om det räcker. När jag väl hittar en planta som verkar kul ska jag gräva bort så mycket lera att det blir minst 1 m3 med mullhaltig sandjord.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Mullbär
« Svar #5 skrivet: 02 okt-17 kl 10:49 »
Det är begränsat med förädling av de svarta mullbären, Morus Nigra. Wellington är en sort som dock har fått spridning och som är något härdigare än de flesta andra varianter av Morus Nigra. En fördel med förädlingen är att själva ympningen gör att trädet börjar bära betydligt tidigare än ett frösått träd utan ympning. (utan ympning kan man vara tvungen att vänta över 10 år till första frukten)

Det finns även "röda" och "vita" mullbär, Morus Rubra och Morus Alba, där bären kan ha ha en mängd färger, röda, vita och svarta, vilket inte behöver vara samma färg som artens namn anger. Det är även vanligt med korsningar mellan röda och vita mullbär. Den mest kända korsningen heter Illinois Everbearing, som går att odla minst till zon 4 i Sverige. Den har bär som ser ut som Morus Nigra, men som mognar tidigare och mer utspritt under sommaren. En lika härdig dvärgform är Geraldi Dwarf som är en Morus Alba med svarta bär.

Bland vissa sorter vita mullbär och vissa korsningar förekommer det att syranivån är låg, vilket gör att bären får fadd smak. Det är inte så vanligt, men man bör höra sig för innan man köper av en viss sort. Dessa sorter används ofta när man skall tillverka torkade mullbär som alternativ till russin.

Undvik dock ren Morus Rubra, då den arten är enkönad och man har svårt att veta om man fått både han och honplantor. (trist om man efter +10 år inser att man planterat två hanträd)

Nedan har du länkar till några plantskolor som leverera till Sverige


http://www.eggert-baumschulen.de/de/Obstgehoelze/Beerenobst/Maulbeeren
http://kornelkirsche.eu/sortiment/maulbeere?lang=de-DE

Bärnörd

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Mullbär
« Svar #6 skrivet: 13 mar-18 kl 07:35 »
Boel i Byxelkrok har vad du behöver ;D

Hon erbjuder dessa kultivarer i år.

Morus alba 'Gerardi's Dwarf'      
Lavendel', vitt mullbär      
Morus alba 'Milanówek'      
Rupp´s Roumanian', stora svarta frukter      
Morus alba, vitt mullbär
Morus nigra, svart mullbär   
Morus 'Illinois Everbearing', ( alba x rubra )
Morus alba 'Pendula'   
Morus nigra 'Repsime'      
Morus nigra 'Sham Dudu'

http://www.bstrootradobuskar.se/atbart

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Mullbär
« Svar #7 skrivet: 15 mar-18 kl 05:56 »
Hejsan! En följdfråga hur och när kan/ska man beskära ett mullbärsträd? Vi har ett här på gården som vi nu äger. Trädet är ca 15 år, ger flera liter bär, men det är ca 3m högt så skaterna tar ju en del (vill ju ha det själv). Bor i södra Östergötland...
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Mullbär
« Svar #8 skrivet: 28 mar-20 kl 13:45 »
Jag har frön från mullbär som jag prövar med att så nu. Någon som testat? Det skulle vara kul att höra hur du gjorde i så fall och hur resultatet blev. Det är ju ändå trots allt så som de flesta träd förökar sig i naturen.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser