Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MF 135, problem med hydrauliken  (läst 7115 gånger)

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
MF 135, problem med hydrauliken
« skrivet: 07 aug-17 kl 21:03 »
Hallå!
Jag har stött på problem med min gamle Ferguson 135a.
När jag kör yttre hydraulik så går det inte jämnt. Det liksom pulserar, hackar sig fram. Det verkar inte vara någon fel på styrkan i hydrauliken, allt går som i hackig slowmotion.. Någon som har några tips?

Mvh

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #1 skrivet: 07 aug-17 kl 21:09 »
Oljenivån? Igensatt filter?

Postat med Alternativ.nu´s app


KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #2 skrivet: 07 aug-17 kl 21:36 »
Oljenivån är på max. Filtret har jag inte hittat än.. Sitter det i växellåda ???

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #3 skrivet: 07 aug-17 kl 22:44 »
.




« Senast ändrad: 07 aug-17 kl 22:52 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #4 skrivet: 07 aug-17 kl 22:52 »
Det skall sitta ett lock undertill på bakkroppen med tre skruvar på den.
(Det var tydligen olika mot modellen jag tänkte på nyss, som har filtret på motorns vänstersida, i nederkanten, så det var inte samma som på den jag håller på att reparera... Jag tänkte tydligen rätt när jag trodde att jag pratade i nattmössan i mitt förra inlägg... ).



« Senast ändrad: 07 aug-17 kl 22:58 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #5 skrivet: 08 aug-17 kl 07:20 »
Om man misstänker ett problem på sugsidan bör man undvika att använda hydrauliken innan det är rengjort. Jag vet inte hur hydraulpumpen är gjord på just MF135, men rent allmänt mår hydraulpumpar inte bra av att försöka suga olja mot stort motstånd, eller för den delen att suga luft.

Tecken på att felet rör sig om just igensatt filter är om hydrauliken fungerar bättre vid lågt motorvarvtal än vid fullt varv på motorn, samt om den fungerar bättre då oljan är varm och tunnflytande.
Kolla också att det inte har kommit vatten i oljan. I så fall blir den gråaktig och ogenomskinlig.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #6 skrivet: 08 aug-17 kl 09:17 »
Om du med yttre hydraulik menar att du ansluter hydrauliska saker till traktorn.
Om det är de anslutna sakerna som krånglar och resten av hydrauliken på traktorn fungerar.
Skulle jag gissa att du har luft i de anslutna sakerna.

Jag har det problemet själv, när jag anslutit vissa saker till lastbilen och hjullastaren, oftast går det över efter ett tag och ibland har jag fått luftat.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #7 skrivet: 08 aug-17 kl 09:56 »
På större modellen är det en vingpump, den brukar sällan krångla, jag tror inte att det är den om det är det på 135an också.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #8 skrivet: 08 aug-17 kl 15:59 »
Tack för tipsen.
Jag ska gå ut och testa ifall den går bättre på lågt varv.

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #9 skrivet: 08 aug-17 kl 16:43 »
Hydrauliken gick mycket bättre på ett lägre motorvarvtal. Då är det väl bara att lokalisera filtret då... :o

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #10 skrivet: 08 aug-17 kl 16:45 »
The pink sheep, man blir tvungen till att tappa all olja då misstänker jag?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #11 skrivet: 08 aug-17 kl 19:13 »
Troligen får man tappa av allt. Men det bör stå i instruktionsboken eller verkstadshandboken för traktorn (bör gå att ladda ner från maskinisten.net efter registrering där) , hur filterrengöring går till, kan säkert finnas en del tips i forumet på Maskinisten också. Observera att det är mycket stora skillnader på MF135-växellådor beroende på om traktorn har Multipower eller inte, det kan säkert också skilja sig mellan årsmodeller.
Det finns också skillnader mellan sådana traktorer beroende på vilken marknad de är avsedda för, framför allt är "amerikanska" 135:or mycket olika de som har sålts i vår del av världen. De 135:or som finns i Sverige sägs vara av engelskt, franskt eller tyskt utförande (flera varianter förekommer eftersom de togs in av flera olika importörer).

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: MF 135, problem med hydrauliken
« Svar #12 skrivet: 08 aug-17 kl 21:31 »
Just min, som doch inte är en 135 utan en större modell som kom något senare, är av Brittiskt utförande och har inte detdär integrerade filtret vad jag kan se.

Jag tror att man måste tappa ur oljan (osäker på om det är all olja eller bara det som är utanför reservoaren, med risk för att jag har fel, så har jag för mig att reservoaren är integrerad med ett parti av chassit vid växellådan, men jag kanske blandar ihop det...) på de modeller som har det integrerade filtret, men det skadar ju inte att kontrollera den när man ändå håller på om den behöver bytas.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser