Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man odla som är gott?  (läst 5232 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #20 skrivet: 25 jul-17 kl 22:33 »
Det bör vara zon 7 därinne, det räcker att man kommer någon mil från kusten.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #21 skrivet: 26 jul-17 kl 11:50 »
Alla slags bondbönor och brytbönor 🌸 Mycket gott!

Postat med Alternativ.nu´s app



Säger du ja...  🙂
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #22 skrivet: 26 jul-17 kl 12:04 »
De är ganska tacksamma att odla i allafall...
Fast jag tycker åas att det är gott med råa foderärtor, helst de halvsega från ensliagebalarna, något jag alltid känt mig väldigt ensam om...  ;D

Jag skulle fylla på med någon planta citronmeliss du kan till kylda drycker och att dekorera jordgubbar och smultron med, det är gott på sommaren tycker jag.
(kanske får du ta in den på vintern eller odla den som ettårig där, är litet osäker... men har för mig att den skall klara zon 6 eventuellt kanske man behöver vintertäcka den)







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #23 skrivet: 26 jul-17 kl 12:38 »
Alla slags bondbönor och brytbönor 🌸 Mycket gott!

Postat med Alternativ.nu´s app


Har ingen aning om vad det är, men låter inte gott på namnen

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #24 skrivet: 26 jul-17 kl 12:46 »
De är ganska tacksamma att odla i allafall...
Fast jag tycker åas att det är gott med råa foderärtor, helst de halvsega från ensliagebalarna, något jag alltid känt mig väldigt ensam om...  ;D

Jag skulle fylla på med någon planta citronmeliss du kan till kylda drycker och att dekorera jordgubbar och smultron med, det är gott på sommaren tycker jag.
(kanske får du ta in den på vintern eller odla den som ettårig där, är litet osäker... men har för mig att den skall klara zon 6 eventuellt kanske man behöver vintertäcka den)

Vill inte ha något jag måste släpa in eller täcka, det ska funka av sig själv.

Det växer rabarber, mitt på gräsmattan och de är i vägen när det ska klippas.
Undrar om de går att flytta på något vis?

Hallon och svartvinbär växer vilt här, går de att flytta på nå vis och kan man få lite ordning på såna buskar?

Går de ihop på samma ställe och kan man ha jordgubbar där också?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #25 skrivet: 26 jul-17 kl 13:12 »
Här, i zon IV-Vdär jag bor klarar den del flesta vintrar utan täckning.
Men den är lätt att odla som ettårig om man kommer ihåg att plantera den i tid...  :)

Rabarber flyttar du på hösten eller på våren när den gått i vila, se till att inte skada "huvudena" på rötterna.
De är ganska lätta att flytta.


Hallon sammaledes, du tar upp rotklumpen och en ordentlig klump med trasslet av smårötter som hör till huvudrötterna.
Det tar dock ett år innan de kan ge skörd eftersom första årets stänglar inte ger skörd på många sorter.
Hallon är lätta att flytta och dela.

Vinbär går att flytta, jag skulle gräva runt halva busken till hösten och gräva loss den när den skapat nya rötter kommande höst.
men de är inte så känsliga.

Sk*ter det sig kan du alltid göra sticklingar av årsskotten, skär ca 40-50 cm långa toppar som du sticker ned en bra bit (några decimeter) i jorden och vattnar ordentligt.

Inte heller vinbär är särskilt svåra.

Jag tror att du kan ha jordgubbar ganska nära.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #26 skrivet: 26 jul-17 kl 14:15 »
Vill inte ha något jag måste släpa in eller täcka, det ska funka av sig själv.

Det växer rabarber, mitt på gräsmattan och de är i vägen när det ska klippas.
Undrar om de går att flytta på något vis?

Hallon och svartvinbär växer vilt här, går de att flytta på nå vis och kan man få lite ordning på såna buskar?

Går de ihop på samma ställe och kan man ha jordgubbar där också?

Det är inga problem att flytta rabarber.  Minns bara inte när det bör göras för bästa resultat.
Det som är enormt viktigt är att dom får gott om gödsel och enorma mängder vatten när det görs.
Jag skall flytta och dela vår när squashen är skördad tänker jag.


Edit.   Allt beror på vad du gillar.  Och allt innebär en viss arbetsinsats.
Tricket är att göra det rationellt och smidigt så arbetsinsatsen hålls i en rimlig nivå i förhållande till utfallet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #27 skrivet: 26 jul-17 kl 14:26 »
Grävare med planeringsskopa låter som en bra ide, när man ska flytta dom.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #28 skrivet: 26 jul-17 kl 14:31 »
På platån där jag tänkte ha allt så har det börjat växa gräs, ogräs, blommor mm.
Hur fixar man det innan man planterar något?
Bränna upp skiten?
Fylla matjord över?
Be väghyveln, som klipper dikena, göra rent hus?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #29 skrivet: 01 aug-17 kl 18:56 »
Tryck ned eller slå gräs och ogräs. Lägg ut ett lager med tidningar. Köp ett par säckar jord vattna och så! Det brukar fungera bra. Om du har ett halvår eller mer på dej innan sådd; lägg ut tidningar, bred ut svart plast ovanpå, lägg på brädor och stenar så den inte blåser bort. Det kan vara ide att vattna innan du lägger ut tidningar. Som regel behöver du inte gödsla det första årets sådd, det finns så mycket näring redan.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #30 skrivet: 01 aug-17 kl 19:03 »
Tryck ned eller slå gräs och ogräs. Lägg ut ett lager med tidningar. Köp ett par säckar jord vattna och så! Det brukar fungera bra. Om du har ett halvår eller mer på dej innan sådd; lägg ut tidningar, bred ut svart plast ovanpå, lägg på brädor och stenar så den inte blåser bort. Det kan vara ide att vattna innan du lägger ut tidningar. Som regel behöver du inte gödsla det första årets sådd, det finns så mycket näring redan.

Varför tidningar?
När sår man och vad tänker du på med så?
Jag har hört ordet plantera, när det gäller bärbuskar.
Om man har tid att vänta vad fyller plasten för funktion?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #31 skrivet: 01 aug-17 kl 21:24 »
Man lägger på tidningarna för att kväva ogräset. Ungefär samtidigt som ogräset dör skall sedan pappret multna ner. Man kan även lägga på jord ovanpå tidningarna och plantera direkt, ogräset dör och buskarna skickar ner rötter genom tidningspappret till den gamla jorden. Man kan även lägga på plast på jorden, så småningom dör ogräset och då är det bara att ta bort plasten och plantera. Men det tar månader innan det är färdigt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #32 skrivet: 01 aug-17 kl 21:41 »
Om man lägger ut plast på hela området, så dör det som växer om jag fattat rätt, men vad händer med det döda?

Vilken årstid ska man flytta rabarber, hallon och svartvinbär?

När planterar man jordgubbsplant?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #33 skrivet: 01 aug-17 kl 21:46 »
I stället för plast, kan man väll sprida ut det man har? Stora plåtar, lemmar från lastbil, upponervänd lasbilssläp utan lemmar, rektangulära tomma tankar, sjöcontainer?

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #34 skrivet: 02 aug-17 kl 17:26 »
Jag rekommenderar att du skaffar boken "Konsten att odla det omöjliga" av Peter Englander. I den boken tar han upp de frågor som du har.

http://www.adlibris.com/se/bok/om-konsten-att-odla-det-omojliga-9789174245394

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #35 skrivet: 02 aug-17 kl 18:23 »
Om man lägger ut plast på hela området, så dör det som växer om jag fattat rätt, men vad händer med det döda?

Vilken årstid ska man flytta rabarber, hallon och svartvinbär?

När planterar man jordgubbsplant?
Det döda bryts ned av maskar och annat och blir åter jord.

Att flytta växter göres bäst när den värsta sommarvärmen passerat. Oavsett hur försiktig man är kommer man att skada rötterna och då kommer inte plantorna komma ta upp vatten lika effektivt och därför bör man inte göra det när det är som varmast. Men nu skall det väl snart börja svalna av igen, den värsta värmen har nog passerat för i år nu. I värsta fall får man ordna skugga åt växten om det skulle bli en sen värmebölja

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #36 skrivet: 02 aug-17 kl 18:24 »
I stället för plast, kan man väll sprida ut det man har? Stora plåtar, lemmar från lastbil, upponervänd lasbilssläp utan lemmar, rektangulära tomma tankar, sjöcontainer?
Ja, om dom är rena och inte fulla av gammal olja och annat som man inte vill ha i maten. Eventuellt får man luckra upp jorden efteråt om man tryckt ihop den med tung utrustning

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #37 skrivet: 02 aug-17 kl 18:47 »
Det döda bryts ned av maskar och annat och blir åter jord.

Att flytta växter göres bäst när den värsta sommarvärmen passerat. Oavsett hur försiktig man är kommer man att skada rötterna och då kommer inte plantorna komma ta upp vatten lika effektivt och därför bör man inte göra det när det är som varmast. Men nu skall det väl snart börja svalna av igen, den värsta värmen har nog passerat för i år nu. I värsta fall får man ordna skugga åt växten om det skulle bli en sen värmebölja

Vilket är bäst vår eller höst?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #38 skrivet: 02 aug-17 kl 18:55 »
Ja, om dom är rena och inte fulla av gammal olja och annat som man inte vill ha i maten. Eventuellt får man luckra upp jorden efteråt om man tryckt ihop den med tung utrustning

Har en stor jordhög som det växer saker på.
Om man bara tar hjullastaren och sprider ut ett lager (20 cm?) på platsen, för att få det plant på odlingsplatsen, så följer det med växtlighet som kommer att blandas runt i jorden.
Är det dumt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan man odla som är gott?
« Svar #39 skrivet: 02 aug-17 kl 19:23 »
Vilket är bäst vår eller höst?
Optimalt är kanske på våren, så fort tjälen försvinner så man kan gräva? Men det skiljer sig på olika ställen i landet så jag vet inte.
Har en stor jordhög som det växer saker på.
Om man bara tar hjullastaren och sprider ut ett lager (20 cm?) på platsen, för att få det plant på odlingsplatsen, så följer det med växtlighet som kommer att blandas runt i jorden.
Är det dumt?
Det är nog inga problem men då får du ju döda det av växtligheten som överlever


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser