Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor, funkar det hos oss?  (läst 1901 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Ankor, funkar det hos oss?
« skrivet: 20 maj-17 kl 10:53 »
 Bukowski ur ”Postverket”
Citera
Det hela började med ett misstag

Och misstaget var att jag frågade min fru vid frukostbordet om det var något särskilt hon ville göra idag.

- Ja, sa hon, nästa år vill jag ha ankor.
- Okej, sa jag tveksamt, behöver man inte en damm till det?
- Tja du har ju ett år på dig att fixa det. Svarade hon, log och lämnade bordet.

Så nu till fixandet.
Behöver vi en damm eller bara tillgång till vatten så att ankorna kan bada huvud/ögon?
Vinter, räcker det med  ett dragfritt hus med mycket halm? Hur stort, m2/and?
Sommartid, räcker maten de hittar eller ska man kontinuerligt stödutfodra?
Vinter, bara leva på foder?
Inhägnad/Fritt i trädgården? Hur stor inhägnad, hur högt staket?
Vatten (igen) om man har ett gammalt badkar så man kan fylla & tömma vatten relativt enkelt, hur kommer ankorna upp i karet eller är det karet ner till ankorna som gäller?

Googlar men hittar dåligt med information, därav mina frågor.

Fler frågor kommer...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Ankor, funkar det hos oss?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-17 kl 12:16 »
På frågan om inhägnad eller fritt i trädgården skulle jag säga att det beror på om trädgården är inhägnad. Räven är besvärlig med ankor. Och sedan beror det på om ni har hund. Och om ni tycker det är ok att se sitter på trappan och skiter. Höjden på staketet en halt till en meter. Mindre ankor flyger ändå. Myskankor både klättrar (hur högt som helst) och flyger. Det är bara de stora klumpiga köttraserna som går att stänga in med ett staket.

Damm. Ankor älskar vatten. Men de skitar ner vattnet något gruvligt så det är svårt att göra en damm som är tillräckligt stor för att inte bli ofräsch. Vi har stora låga baljor som vi tömmer ut och byter vatten några gånger i veckan. Damm är bättre, men kan du inte kontinuerligt pumpa nytt vatten från en dräneringsbrunn eller liknande blir det svårt att få det bra.

Sommarmat. Tillräckligt få på tillräckligt stort område kan klara sig. Normalt bör du dock räkna med att ge dem vanligt hönsfoder en eller två ggr per dag året runt. Mindre på sommaren och mer när de värper.

Boende vinter. Räkna med att det blir utegångsförbudet även till vintern pga fågelinfluensa. Jag tror det har kommit för att stanna, det har fjärderfälobbyn sett till (det påverkar ju inte dem). Ankor som bor för trångt rör sig för lite och deras ben blir otränade och dåliga. I vintras gick våra i ett stall på ca 80m2 och det var rätt ok. För två år sedan så gick de i en liten box och vi fick nödslakta ett antal pga benen. Kan du bara lösa vattenfrågan till dem så klarar de sig egentligen ute året om i södra Sverige, de är härdiga så något avancerat boende behövs absolut inte.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Ankor, funkar det hos oss?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-17 kl 13:16 »
Bra skrivet. Vi har myskankor och de har fram till i höstas gått fritt under dagtid och suttit inne nattetid under ett antal år, men nu går de i hägn. De är lite missnöjda med att inte få flyga till dammen, men klarar sig bra med en badbalja. Jag kommer i år att fixa med smidigare bad åt dem eftersom det är bäst om de får rent badvatten ofta. Idag badar de i en avskuren tunna som jag välter innan jag fyller på på nytt. Tänker ha ca 25cm djupt med ett bottenhål i djupaste delen kopplat till en 2" slang (minsta diametern som jag törs ha eftersom de lägger mycket i blöt, däribland vinbergssnäckor) som leder utanför hägnet. Där häktar jag upp slangen så att mynningen kommer över baljans yta. När jag så vill tömma "poolen" så behöver jag bara släppa ned slangen på backen så åker skitvattnet ut. Är det dåligt med vatten mitt i sommaren går det att släppa endast första skvätten som ju är klart skitigast. Kan då fixa lite större balja, eller eventuellt nedgrävd presenning. De gillar att para sig på grunt vatten, så de skall få varierat djup.

Vi bor rätt glest, men några unga ankhanar gick över till närmsta grannen, dryga 200m, för att flörta med hennes ankor. Oftast är de hemma, men de har större revir än hönsen som oftast inte går längre än 20 meter från hönshuset. 60-70m brukar våra ankor ha sin gräns vid.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Ankor, funkar det hos oss?
« Svar #3 skrivet: 21 maj-17 kl 10:17 »
-Älskling, ropade jag till min fru i vardagsrummet. Jag skickade en länk till ett forum med bra info om Ankor.

-Hmm läser, svarade hon frånvarande.

Det dröjde några minuter sen kom det från frugan, -Du vad tror du om höns istället?

Okänd:
Citera
Döm inte din fru för hennes svagheter. Om hon inte hade dem, skulle hon inte ha gift sig med dig.

Tackar för ypperligt utförliga & informativa svar.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Ankor, funkar det hos oss?
« Svar #4 skrivet: 21 maj-17 kl 10:49 »
Låter som en bra idé. Höns är onekligen lite smidigare. Men då går det att ha fler också... :-\

åja, jag skall tänka på ditt citat nästa gång jag reagerar på överflödet av djur här ;D


Lycka till och försök nöja er med en liten flock ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser