Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.  (läst 9613 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Baltzar

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #1 skrivet: 13 feb-17 kl 19:26 »
Varför lura någon att abonnera på ett i särklass sämsta skitprogram som kostar nästan 1000 SEK i månaden så länge de används, usel support och inkompatibel med många revisionsprogram? ???

Det finns Appar som fungerar på iPad, Mac mm som kostar en engångskostnad drygt 500 SEK och som har fullständiga kontoplaner, bra rapporter med automatisk föring av momsrapport t ex, och som har full kompabilitet med alla revisionsprogram. Billigast och bäst i längden.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #2 skrivet: 13 feb-17 kl 20:13 »
Varför lura någon att abonnera på ett i särklass sämsta skitprogram som kostar nästan 1000 SEK i månaden så länge de används, usel support och inkompatibel med många revisionsprogram? ???


1 000 i månaden???? Var får du detta ifrån?

BL Start är billigt, oerhört användarvänligt och överskådligt, samt med årsabonnemang har man fri support, både bokföringsteknisk och ekonomisk rådgivning. Ett år fick jag tex svar via mail på påskafton kl 23. Deras kundsupport är i särklass suverän. 990:- per år kostar detta mig.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #3 skrivet: 15 feb-17 kl 16:14 »
Jag kan tipsa om programmet Fribok: http://fribok.org/

Det är gamla JFS bokföring som gjorde sin mjukvara öppen och gratis när de lade ner, drivs nu vidare som open source projekt.

Funkar skitbra! Helt gratis.

Och öppen mjukvara borde de flesta här på alternativ gilla idén om =) Och att göra sig fri från månadskostnader är en viktig del i självhushållning.



Ett annat plus är att om man kan programmera och håller på att lära sig bokföring så kan man lära sig mkt genom att följa programmets exekevering när man ser något man ej förstår, och på så visa lära sig hur bokföring funkar. Men det är ett sidorspår =)


MVH

Skogsola

  • Gäst
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #4 skrivet: 15 feb-17 kl 19:27 »
 Förr kunde man köpa ett bokföringsprogram en gång för alla och då var det klart, t.ex SPCS. Nu har programmen inbyggda buggar för att  de ska kunna sälja dyr support.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #5 skrivet: 15 feb-17 kl 19:42 »
Förr kunde man köpa ett bokföringsprogram en gång för alla och då var det klart, t.ex SPCS. Nu har programmen inbyggda buggar för att  de ska kunna sälja dyr support.

Inte alls! BL Start kan man köpa en gång för alla, behöver aldrig uppdateras. Men den som är vis betalar för uppdateringarna, och får alla skattetekniska nyheter i sitt program, med tillhörande suveräna support...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsola

  • Gäst
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #6 skrivet: 15 feb-17 kl 20:34 »
Bokföring har funkat likadant sedan Luca Paciloris tid på 1400-talet och behöver aldrig uppdateras. De skattetekniska nyheterna får man tillämpa när bokföringens resultat ska in i deklarationen. Men det vore trevligt med ett program som inte jävlas enbart för att tvinga en att teckna supportavtal. Varför denna ohöljda reklam för Björn Lundén? Även om han har Highlandkor och verkar vara en trevlig prick.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #7 skrivet: 15 feb-17 kl 20:39 »
Bokföring har funkat likadant sedan Luca Paciloris tid på 1400-talet och behöver aldrig uppdateras. De skattetekniska nyheterna får man tillämpa när bokföringens resultat ska in i deklarationen. Men det vore trevligt med ett program som inte jävlas enbart för att tvinga en att teckna supportavtal. Varför denna ohöljda reklam för Björn Lundén? Även om han har Highlandkor och verkar vara en trevlig prick.

Enkelheten, lättförståeligheten och användarenkelheten, i kombination med suverän support. den vises val helt enkelt! Och i dagarna med 30% rabatt som sagt...

Vunnen tid är för mig = pengar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #8 skrivet: 15 feb-17 kl 20:40 »
Även om han har Highlandkor och verkar vara en trevlig prick.

Dessutom biodlare, och företagare med hundratalet anställda...  :D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #9 skrivet: 15 feb-17 kl 21:02 »
Bokföring har funkat likadant sedan Luca Paciloris tid på 1400-talet och behöver aldrig uppdateras. De skattetekniska nyheterna får man tillämpa när bokföringens resultat ska in i deklarationen. Men det vore trevligt med ett program som inte jävlas enbart för att tvinga en att teckna supportavtal. Varför denna ohöljda reklam för Björn Lundén? Även om han har Highlandkor och verkar vara en trevlig prick.

Då vill jag slå ett till slag för Fribok.
Att källkoden är öppen gör att programmet kommer leva för alltid. Även om internet dör kan du ändå använda programmet och göra uppdateringar om du vill.
Medan ett properitärt program kanske inte ens startar om det inte kan kommunicera med företagets license-server. Är det web-baserat så är det helt enkelt borta om internet går ner eller företaget går i putten.


Och när det uppdateras av utvecklarna i projektet så kan de aldrig få för sig att börja ta betalt för det.

Det är skrivet i Java, så du är inte bunden till properitära platformar som windows. Jag kör på linux och det funkar hur bra som helst. Du kan såklart även köra det på surfplatta etc eller vad du vill för platform, android iphone etc. (menyer är förståss anpassat för mus som pekdon, men de går).
Ett program skrivet för MS windows är inte garanterat att funka om 10 år på windows version 20.
Prova starta ett spel som görde på win95/98 på nån nyare windows variant. Inte så bakåtkompatibelt.


Det är gratis!! =)

Fribok är sprunget ur JFS bokföring som dukade under inför hård konkurens på bokföringsprogram-marknaden, men det är äkta svensk kvalitets-mjukvara anpassad för svenska bokföringsregler.

Stödjer kontant/faktura, förenklatbokslut, alla möjliga rapporter, egna kontoplaner etc.

Mkt bra stöd för att exportera till excel och sie filer.

Och massa mer grejer som jag inte har riktigt koll på än.


Jag har lärt mig bokföring från noll i det programmet och det var inga problem. =)






« Senast ändrad: 15 feb-17 kl 21:08 av grangåva »

bergshyddan

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #10 skrivet: 07 sep-17 kl 10:14 »
Jag använder en gammal version av iOrdning för Mac. Enkelt, snyggt och lättanvänt. Ser att dom bytt till prenumeration men det går köpa dom äldre versionerna för en engångspeng.

https://aderstedtsoftware.com/iordning/iordning-aldre-versioner.html

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #11 skrivet: 29 nov-17 kl 01:42 »
Håller för en gångs skull med Thomas.  Iallafall delvis. Om man vill ha en stabil partner men ändå göra sin bokföring själv tycker jag bl är bra. Supporten kan väldigt mycket. Dom kan faktiskt svara på bokföringsfrågor, inte bara hur man matar in det. Sen tror jag hela företagsideen är bra.
Men visst vill man hitta billigare lösningar så finns det. Och vill man inte ha supporten  att ringa för att fråga dom klurigare bokföringsfrågor kan man nog köpa programet med en engångsavgift.

Postat med Alternativ.nu´s app


Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #12 skrivet: 29 nov-17 kl 10:59 »
jag jobbar som redovisningskonsult och skulle alla dagar i veckan rekommendera fortnox.
webbaserat och kostar 99:- i månaden.

vet att tex pwc och lrfkonsult använder dem till sina kunder fast under "egna namn"

så fortnox alltså! alla dagar i veckan

www.fortnox.se

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #13 skrivet: 10 nov-18 kl 10:26 »
jag jobbar som redovisningskonsult och skulle alla dagar i veckan rekommendera fortnox.
webbaserat och kostar 99:- i månaden.

vet att tex pwc och lrfkonsult använder dem till sina kunder fast under "egna namn"

så fortnox alltså! alla dagar i veckan

www.fortnox.se


Driver AB som gått över till Fortnox från SPCS sen ca 2år år tillbaka. Jag är väldigt nöjd med dom. Använder Fortnox bokföring, fakturering, arkivplats, löner och funderar även på att hoppa på deras tidsredovisning.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #14 skrivet: 10 nov-18 kl 11:49 »
Jag kör med bokio,  funkar kanon.

Frugans företag får ligga kvar i Visma eftersom vi en gång i tiden började där.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


eriklundin

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #15 skrivet: 02 jan-20 kl 17:33 »
Hittade bokio på den här sidan https://www.bästbokföringsprogram.se och har använt det ett litet tag och varit rätt så nöjd. För mig som driver ett väldigt småskaligt företag där jag mest säljer hemmagjorda saker har bokio fungerat bra. Man skriver bara in vad det är man vill bokföra och så sköter den det mesta åt dig.

PaulssonOve

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #16 skrivet: 02 jan-20 kl 17:36 »
Hittade bokio på den här sidan https://www.bästbokföringsprogram.se och har använt det ett litet tag och varit rätt så nöjd. För mig som driver ett väldigt småskaligt företag där jag mest säljer hemmagjorda saker har bokio fungerat bra. Man skriver bara in vad det är man vill bokföra och så sköter den det mesta åt dig.

Jag använder Speedledger idag men kollade på samma sida när jag skulle välja bokföringsprogram blev lite avskräckt pga. vissa begränsningar speciellt med betald support. Har bara ett litet företag så spelar nog ingen större roll  :)

Yetanfou

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #17 skrivet: 04 maj-20 kl 20:27 »
Jag använder Elicon Express som en gång förr i tiden lanserades för Linux och Windows. Även om de slutade att sälja och vidareutveckla programmet i 2011 så funkar det fortfarande, det är bara kontoplanen som skulle behövas uppdatera från nuvarande BAS2008 till BAS2018. Programmet är webbaserad, servern kan köras på samma dator som webbläsaren eller - som jag gör - på en annan maskin. Jag har just flyttad servern från gamla maskinen till en container på nya maskinen (en DL380G7 som står under trappan här på gården), jag har nu 12 räkenskapsår till 2 företag som arkiveras i programmet.

Webbsidan till företaget finns kvar (http://elicon.se) men verksamheten har tagits över av SPCS Visma någonstans i 2000-talet. Enligt Elicon's grundare har 'Elicon Data utvecklat de program som varit grunden till SPCS Vismas verksamhet och finns hos en stor del av de svenska företagen. Dataverksamheten har under 2000-talet i omgångar övertagits av SPCS Visma i Växjö.' [citat https://www.per-eliasson.se/om/].

rosvind

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #18 skrivet: 09 dec-21 kl 10:50 »
Till er som både har testat Visma och Fortnox: vad är era tankar? Är det värt att gå över till Fortnox?

Rickard B Hansson

  • Inlägg: 2
    • Lappland
SV: Tips om Sveriges i särklass bästa bokföringsprogram.
« Svar #19 skrivet: 10 dec-21 kl 12:52 »
Till er som både har testat Visma och Fortnox: vad är era tankar? Är det värt att gå över till Fortnox?

Använder fn inge bokföringsprogram...
Är man kassör för en förening tex, är det ju en stor fördel med webbaserad bokföring. 
Då går det ju också ha flera som jobbar i bokföringsprogramet. Går även ge olika behörigheter.

Har man en egen firma och har program installerat på egen dator, kan det väl fortsätta så, om man är noga med att götra backup!
// mvh rbh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser