Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur jävla svårt kan det vara?  (läst 5953 gånger)

Astridsonja

  • Inlägg: 2
    • -
Hur jävla svårt kan det vara?
« skrivet: 11 dec-16 kl 11:50 »
Jag vill ha hjälp att begripa.
Kolla den här länken:

http://teslaenergysolutionsllc.com/product/full_espin/

Jag älskar tanken på att kunna ladda upp mina fritidsbatterier som jag har till min 12v tv, LED-lampor och dusch.

Tror ni att det kan funka?

Nu måste jag ladda batterierna hos kompisar var och varannan dag för det funkar så dåligt med solpanelen vintertid.

Snälla! Input tack!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-16 kl 12:21 »
Jag är övertygad om att det fungerar. Men det finns begränsningar i hur mycket energi du kan få ut via pedaler. Om du är en otränad cyklist och tänker dig att slötrampa lite så kan du få ut någonstans 100-150w. Om du berättar hur stort batteri du har och hur mycket lampan och duschen förbrukar så kan säkert någon här räkna ut hur mycket du behöver trampa.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-16 kl 12:41 »
Fick först en lätt allergiskt reaktion när jag såg "teslaenergy..." eftersom det är så många ufon som använder sig av det namnet. Men det där är väl en helt ok liten laddare om man har små behov. 60 W pratade han om och det är vad som är rimligt när man sitter och nöter på en cykel som vanlig otränad person med de överföringsförluster som finns i systemet. Ett par tusenlappar är väl också rimligt när man får något färdigt som inte de kinesiska barnen byggt.

En timme cykling och så har du till telefon, halvladdad dator och en kort dusch.

Köp dock ett slätt däck till din cykel så du slipper en del av oljudet.

Fast jag skulle nog valt en annan lösning, t ex: http://www.ebay.com/itm/NEW-WIND-POWER-GENERATOR-TURBINE-new-CHARGE-CONTROLLER-INSTALLED-ONBOARD-/132013397733?hash=item1ebc9c96e5:g:NMgAAOSwhOdXpPSE

eller

http://www.greatwhite.se/baerbara-elverk/10-baerbart-elverk-4-takt-1200w-12kg-inf1500x.html?gclid=CPH0ndeG7NACFRa3GwodJNYAkw

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #3 skrivet: 11 dec-16 kl 13:15 »
Hej. Har du bil så dra två kablar från batteriet till bagaget och ladda det där när du brukar bilen.

Astridsonja

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-16 kl 15:50 »
Tack snälla ni!

Jag vet att det finns andra lösningar, men det är just detta som intresserar mig - av EGEN kraft.

Det finns ingen"vanlig" el där jag bor. Jag HAR både litet bensindrivet, och ett jättestort dieselverk.
Jag hatar dem båda, men gillar tanken att jag själv kan fixa mitt  eget lyse och ström till dvd:n.

Mer tankar? Kan "någon" tänka ut hur man kan fixa en sån här "grej" själv? Frakten var tydligen dyr som fan från USA.


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-16 kl 16:21 »
Jag undrar om det inte är lika bra att köpa en bilgenerator på skroten. Om Du klistrar gummi runt remskivan på den och sätter fast den så att den ligger an mot bakhjulet på cykeln får Du kanske tom mer ström. Men köp en växelströmare. Då sitter laddningsrelät inbyggt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #6 skrivet: 11 dec-16 kl 16:38 »
Hur är det med energiförlusten i gummihjul mot gummihjul..... är inte den relativt hög?

Jag undrar om man skulle vinna verkningsgrad på att byta bakhjulet mot en remskiva och anordna remdrift.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #7 skrivet: 11 dec-16 kl 16:44 »
Drängen och jag har olika referenser till slötrampa och otränad. Men nog skall de flesta kunna prestera 100w utan att bli svettiga?

Här finns en som rostar bröd, men det är varken otränad eller slötrampa:

https://youtu.be/S4O5voOCqAQ

Dock tror jag att det blir billigare att beställa en trainer från USA än att bygga om en monark som Försteman. Jag har svårt att tro att du kommer undan billigare än den länkade produkten även om det blir frakt och tull. Jag skulle dock vänta till dollarn tappat lite.

Mvh
Magnus


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #8 skrivet: 11 dec-16 kl 16:48 »
Hur är det med energiförlusten i gummihjul mot gummihjul..... är inte den relativt hög?

Jag undrar om man skulle vinna verkningsgrad på att byta bakhjulet mot en remskiva och anordna remdrift.

Det finns trainers som går direkt på kedjan istället för på bakhjulet. Kedja ger mindre energiförlust än rem. Oavsett vilket, vill man ha rem så känns det bäst att sätta den direkt på vevar istället för att ta omvägen via ett hjul.

Mvh
Magnus

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #9 skrivet: 11 dec-16 kl 18:37 »
Ja, det är helt rätt att en kedja alstrar minst förluster. Då kan Du också välja lätt vilken utväxling Du vill ha. Den som en trampcykel ha tror jag passar bra till  en växelströmsgenerator. Det skall ju inte vara för tungtrampad  och det behövs inte so många varv innan en sån ger ström. Allt om allt blir det rätt billigt. Bara portot från USA är mer än en generator kostar på skroten. Och en gammal cykel går ju att uppbringa gratis. Men Du kann ju inte köra direkt, utan måste använda den för att ladda batteriet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #10 skrivet: 11 dec-16 kl 20:46 »
Även gamla bilgeneratorer brukar vara gratis.  Den bästa transmissionslösningen i det här fallet är nog en sån här poly-V-rem (även kallad multirib-rem), om man tar generatorn från en 90-talsbil har den förmodligen redan en remskiva för sådan rem och då kan man också plocka remmen och den större remskivan på vevaxeländen från samma bilvrak.

Tänk på att generatorn får betydligt bättre verkningsgrad vid lite högre varvtal än det lägsta då den börjar ladda. Så även om den KAN ladda vid 1500-2000 r/min så blir det nog mycket mindre ansträngande att få in den energi man vill ha i batteriet om man tar till utväxlingen så att generatorn går med 2 eller 3 gångar så högt varvtal.
För att den inte ska gå alltför tungt vid låga varvtal då laddningsregulatorn drar på full magnetisering kan man koppla ett reglermotstånd (t ex lämplig kombination av 12 V glödlampor) i serie med generatorns fältlindning (bryt upp förbindningen mellan laddningsregulatorn och ena kolet, och koppla in motståndet däremellan).
Se till att du får tag i en generator som har inbyggd laddningsregulator och som det är någotsånär självklart hur den ska kopplas in. Det brukar vara lätt på de flesta generatorer från europeiska bilar oavsett fabrikat, men kan se mer konstigt ut på en del japanska och amerikanska fordon.
Om generatorn är i dåligt skick så kan det löna sig att ge den en liten uppryckning (allmän rengöring, byte av kullager, svarvning eller byte av släpringar, nya kol) innan man tar den i bruk.
Komplettera anläggningen med mätinstrument för batterispänning, laddström och magnetiseringsström så du kan se hur laddprocessen går medan du trampar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #11 skrivet: 11 dec-16 kl 23:06 »
Nu drar det nog iväg lite från TS kunskapsnivå ;)

Visst går det att bygga en egen, men det är ju inte lätt om man saknar grejer och vana. Är nog bättre att försöka hitta någon färdig från ett land utan USAs porto (och tullavgift när det kommer hit). EU blir enklast, men China levererar gärna både fraktfritt och utan att dra tullens ögon till paketets värde.


Tropfrog, visst ligger vi en bit från varandra när det gäller pedalkraft, men det är en hel del förluster innan det kommer el ur sladden. Man får nog vara glad om hälften av vad som träffar pedalerna blir ström.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #12 skrivet: 12 dec-16 kl 14:06 »


Tropfrog, visst ligger vi en bit från varandra när det gäller pedalkraft, men det är en hel del förluster innan det kommer el ur sladden. Man får nog vara glad om hälften av vad som träffar pedalerna blir ström.

Nja, jag har inte kommenterat vem av oss som råkar ha mest krut i benen. Bara att vi verkar ha olika referenspunkter.

När jag mäter watt så gör jag det vid hjulet. Dvs med en mätare som mäter kraftuttag mellan hjul och trainern. Om man jämför med de som mäter vid vevarmen så brukar det skilja ca 10-15%. Jag antar att den största förlusten är i gummidäck mot stålhjul.

Kan det verkligen försvinna 50% efter kontaktytan mellan däck och koniskt hjul fram till wattmätaren i denna trainer? Vart skulle det vara i sådanna fall?

Jag satte frugan som är Kontorsråttan och en ovan cyklist på trainern i gårkväll. Bad henne trampa i behaglig takt. 90watt blev det enligt mätaren. Bad henne att trampa så som hon tror håller att köra en timme, 125 watt blev det. Mitt eget rekord är 385 watt i 20 min (kör sällan längre intervaller).

Fast och andra sidan så kan 60 w räcka långt med moderna lampor. Trampa en timme och ha ljus i 12. Ändå ganska så bra utväxling

Mvh
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-16 kl 14:31 »
kan ju verka vara ett bra sätt att träna och samtidigt ladda men själv har jag inte tid med sådant.tvivlar också att utfallet blir så bra och det kan lätt bli ett tvång och sådana brukar sättas i garderoben...Begagnade cyklar finns det gott om i garage och källarförråd.
min tanke är istället att komplettera solen med vind. Se länken Själv är bäste dräng la in. har du bara lite vind på tomten är det ett bra komplement till solen.ulf

fnunkas

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #14 skrivet: 12 dec-16 kl 15:58 »
http://www.instructables.com/id/How-To-Build-A-Bicycle-Generator/?ALLSTEPS

En enkel instruktion på hur man bygger själv. En permanentmagnetiserad dc-motor är det enklaste sättet att få till en generator.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #15 skrivet: 13 dec-16 kl 08:04 »
När solpaneler, som jobbar ljudlöst och utom synhåll åt dig i stort sett varje dag, finns så billigt som det gör,
förstår jag inte varför man ska betala tusenlappar för att få hem en maskin som binder upp en med meningslöst arbete i timtal.

Timmar som man kunde gjort annat betydligt roligare och mer produktivt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #16 skrivet: 13 dec-16 kl 08:40 »
Jag håller i princip med Kackelmann. MEN: På vintern finns det sällan tillräckligt med sol och på sommaren finns det ett överskott. Om man skall ha bara solceller så krävs det batterier tillräckliga för att lagra det som produceras på sommaren så att det kan användas hela vintern. Alternativet är att komplettera med en vindmölla som samlar en del energi på vintern också. Bägge lösningarna kostar mer än en cykelgenerator. Om man som TS oroar sig för fraktkostnaden på cykeltrainern så tror jag inte att budget finns att bygga en fungerande lösning som bygger på sol eller sol/vind.

Däremot funderar jag på tillverkarens målgrupp, han skall ju rädda världen med denna.  Tanken är att fattigt folk i uländerna skall cykla någon timme per dag. Det låter konstigt i mina öron att folk som inte alltid har mat för dagen skall bränna energi på detta. När de dessutom bor på ställen med gott om sol hela året verkar det än med tokigt.

MVH
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #17 skrivet: 13 dec-16 kl 09:30 »
 ;D en lösning från någon som inte förstår världen?
Håller med.länder där solen strålar har ju alla förutsättningar till småskalig energiproduktion.dessutom i stort underhållsfritt... ulf

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #18 skrivet: 13 dec-16 kl 13:21 »
Jag håller i princip med Kackelmann. MEN: På vintern finns det sällan tillräckligt med sol och på sommaren finns det ett överskott. Om man skall ha bara solceller så krävs det batterier tillräckliga för att lagra det som produceras på sommaren så att det kan användas hela vintern. Alternativet är att komplettera med en vindmölla som samlar en del energi på vintern också. Bägge lösningarna kostar mer än en cykelgenerator. Om man som TS oroar sig för fraktkostnaden på cykeltrainern så tror jag inte att budget finns att bygga en fungerande lösning som bygger på sol eller sol/vind.

Däremot funderar jag på tillverkarens målgrupp, han skall ju rädda världen med denna.  Tanken är att fattigt folk i uländerna skall cykla någon timme per dag. Det låter konstigt i mina öron att folk som inte alltid har mat för dagen skall bränna energi på detta. När de dessutom bor på ställen med gott om sol hela året verkar det än med tokigt.


Finns en bra site på nätet där många loggar sina solanläggningars värden.
http://www.pvoutput.org/map.jsp?o=ss&d=desc&country=223

Kolla upp några anläggningar i Sverige i 10-15 kWp-klassen som varit i drift minst ett år. Även i dec-jan producerar de ett par kWh om dagen om de inte är snötäckta.
Så man behöver inte ha något batteri som klarar sommar till vinter, är man bara måttlig i sin elkonsumtion (inget som värmer, bara kyl, frys, belysning, vattenpump/cirkpump) så klarar man det galant.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Astridsonja

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #19 skrivet: 13 dec-16 kl 16:57 »
Jag uppskattar verkligen att ni tagit er tid att skriva ner era reflektioner kring min fråga.
 Kan samtidigt inte annat än förvånas över att det verkar så omöjligt att låta bli att VÄRDERA densamma.

Min fråga gällde det den gällde, helt bokstavligt.

Jag VET att det finns sol, vind, vatten, bensin och diesel.

Men, som sagt: tack!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #20 skrivet: 13 dec-16 kl 18:35 »
Det finns gott om möjligheter för småskalig stationär energiproduktion utan fossila bränslen.

Personligen skulle jag satsa på antingen vindkraft eller en liten vattenturbin i någon fors eftersom jag inte bor i Skåne där de har bättre tillgång till solenergi men trampkraft kan säkert fungera om behoven är små.

Däremot är jag ganska skeptisk till det tekniska utförandet på just den där trampmaskinen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #21 skrivet: 13 dec-16 kl 20:03 »
Ja. Jäklar! Kollade filmen nu. Deras forskning har tydligen kommit fram till att den mänskliga kroppen inte klarar av att generera mer än 60w på en cykel!! Och därför har de byggt skyddskrets som stoppar vid 120. Idén är ju lysande. Men några beräkningar gick fel. Om en människa inte klarade att generera mer än 60 watt på en cykel så hade det gått fortare att gå. Åtminstone där som finns motlut eller vind. Energiförlusten kan inte förklara saken, för hur mycket förlust ger egentligen några meter sladd och en mätare?

Jag tycker att du skall leta vidare. Den produkten är inte ämnad för dig och marknadsföringen är inte trovärdig.

Mvh
Magnus

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #22 skrivet: 15 dec-16 kl 19:53 »
10 wattsekunder är ungefär en kilopondmeter = jobbet med att lyfta upp ett kilo en meter.

Nettojobbet för att cykla från havets nivå till Mont Everest, om det fanns en bra slät väg dit, är 8800 meter gånger 80 kilo = runt 700 000kilopondmeter = 7 miljoner wattsekunder. = 7000 kilowattsekunder = nästan 2 kilowattimmar.

Jag får det till att jobbet med att ladda ett batteri är som att cykla till toppen av Himalaya.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #23 skrivet: 16 dec-16 kl 07:50 »
Hej,
Det finns ju 12V Dynamo till cyklar, även om de inte är så vanliga. Det är väl i princip det som säljs i videon, monterat på en träningscykel. Bara att köpa och se hur länge det känns värt att trampa  o:)

Själv hade jag alla gånger hellre satsat på en 12V vindsnurra som de man ser på fritidsbåtar, men det kanske är en annan diskussion.



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #24 skrivet: 16 dec-16 kl 09:01 »
Man kan väl också konstatera att den energi man måste tillföra till sig själv för att driva trampgeneratorn, med all säkerhet är betydligt dyrare att anskaffa med acceptabel kvalitet än det bränsle man skulle behöva tillföra någon annan slags maskin för att producera el. Och när det är frågan om så små energibehov som i det här fallet så är de säkert billigast att täcka med en ganska standardiserad solcellsanläggning med regulator och buffertbatteri. Ev komplettera med en vindsnurra eller bensinelverk för att täcka upp långa genommulna perioder.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #25 skrivet: 16 dec-16 kl 10:17 »
Det funkar faktiskt bra att ladda ett batteri med hjälp av startkabel från bilbatteriet. Det räcker med en halvtimme med något förhöjd tomgång då är det laddat. Blir i längden säkert billigare än inköpet och driften av ett elverk. Har man ingen tid eller lust att vänta på att det blir laddat , kan man ju skifta batteriet då och då, då blir det laddat medan man kör någonstans.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #26 skrivet: 16 dec-16 kl 12:03 »
På en halvtimme med konstant spänning från en bilgenerator får man på sin höjd ett urladdat batteri laddat till 20-30 %. Ska man få det fulladdat krävs det att batteriet är inkopplat till bilens elsystem under ett halvt till ett dygns körning.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #27 skrivet: 16 dec-16 kl 16:20 »
Dessutom så känns det inte rätt att rekommendera en halvtimme tomgångskörning som det ser ut idag med peak oil, global uppvärmning osv.

Trådskaparen har dessutom avsagt sig svar som värderar denna metoden mot andra.

BO har en vettig poäng. Alltid bra att sätta saker i perspektiv. Men låt säga att man har ett fullt batteri att börja med och en lampa som drar 5w. Få handlar det om att trampa en timme för att få belysning i 12 timmar. Har man inte större energibehov än så, skulle jag nog säga att det kan vara värt det. Om inte annat så skulle man bli väldigt varsam med sin energianvändning när man vet vad som krävs. En timme trampa ger 2,5 timme tv tittande.

Mvh
Magnus
« Senast ändrad: 16 dec-16 kl 18:34 av tropfrog »

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #28 skrivet: 16 dec-16 kl 16:50 »
Jag äger en bil med 80 A generator som har ett batteri på 60 A. Räkna själv. Och ladda ur ett batteri helt gör man inte om man är rädd om det.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #29 skrivet: 16 dec-16 kl 16:59 »
Problemets lösning: https://m.youtube.com/watch?v=g9VBfsD4TlE - någon undersysselsatt får starta produktion av stirlingmotorer så att vi kan mala ström med vedkaminen. Här på alternativ.nu skulle man hitta hudratals intresserade. - Man skriver ut de komplicerade delarna i plast i en 3-D printer och skruvar fast dem i metallröret som skall tåla värme.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #30 skrivet: 16 dec-16 kl 20:33 »
Jag äger en bil med 80 A generator som har ett batteri på 60 A. Räkna själv. Och ladda ur ett batteri helt gör man inte om man är rädd om det.

Visst, men generatorn reglerar ju på konstant spänning omkring 14 V, möjligen uppåt 14,5 V , och inte ens ett helt urladdat 60 Ah-batteri kan suga åt sig mer än på sin höjd 20 A vid den spänningen. Sedan sjunker laddströmmen allteftersom batteriet laddas upp, så det går långsammare och långsammare att få det laddat mot slutet.  Antag att batteriet kanske blir laddat till 1/4 på en halvtimme , halvladdat efter två timmar , 3/4 efter 6 timmar, och fulladdat, som sagt, efter 12-24 timmar.

Att bedöma laddningstid efter generatorns märkström fungerade bra på den tiden bilar hade klena likströmsgeneratorer och laddningsregulator som skötte strömbegränsningen, men inte på de senaste 40-50 årens fordon.

Till saken hör också att en växelströmsgenerator till bil kan lämna sin märkström först vid ett ganska högt varvtal (vanligtvis 2/3 av tillåtet maxvarvtal för generatorn, vilket innebär att i en typisk personbilsinstallation måste man hålla motorn på uppåt 4000 r/min för att få ut generatorns märkström). Vid lite förhöjd tomgång kan den på sin höjd ge 20-30 % av märkströmmen innan spänningen börjar sjunka.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #31 skrivet: 16 dec-16 kl 20:55 »
Om ni ska tjafsa om att ladda batteriet med bil. Skaffa en gamm Mercedes diesel, de laddar ganska bra på låga varv om man inte har någon förbrukare på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #32 skrivet: 17 dec-16 kl 17:46 »
Problemets lösning: https://m.youtube.com/watch?v=g9VBfsD4TlE - någon undersysselsatt får starta produktion av stirlingmotorer så att vi kan mala ström med vedkaminen. Här på alternativ.nu skulle man hitta hudratals intresserade. - Man skriver ut de komplicerade delarna i plast i en 3-D printer och skruvar fast dem i metallröret som skall tåla värme.


Jo, jag gillar också stirlingmotorer, men det är betydligt enklare att köpa några TEG och sätta på kamin, vedspis eller vad man nu värmer huset med på vintern när solen inte är något säkert kort. Säkert som amen i kyrkan är ju att man måste elda då.  http://www.ebay.com/itm/New-Thermoelectric-Power-Generator-Peltier-Module-TEG-40-40mm-High-Temperature-/181975308892?hash=item2a5e92da5c:g:1vMAAOSwKfVXFa83

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #33 skrivet: 17 dec-16 kl 19:15 »
Jag köpte några sådana från Hongkong men de höll inte mer än tiondelen mot vad de lovade.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #34 skrivet: 17 dec-16 kl 19:39 »
Ok. Jag har bara mätt upp en, och den klarade vad den lovade. Har även pressat den rätt hårt ett år och den verkar inte tappa i effekt.

Skall köpa 10-20 st och köra en fortsättningstest, en är ju lite lite att ha som underlag för planer om el-backup.


Hoppas att det var ett par måndagsexemplar du fick.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #35 skrivet: 17 dec-16 kl 22:50 »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

xlab

  • Gäst
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #36 skrivet: 20 dec-16 kl 09:04 »
denna ide fattar jag inte, men en solcell på 230 W och ett litet vindkraft löser din problem, ta en liten generator och sätt vingar på den så vindkraften klar och en solcell för ca 2-3000 kr

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #37 skrivet: 20 dec-16 kl 11:38 »
denna ide fattar jag inte, men en solcell på 230 W och ett litet vindkraft löser din problem, ta en liten generator och sätt vingar på den så vindkraften klar och en solcell för ca 2-3000 kr

Hur man inte kan fatta fattar inte jag 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser