Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alpacka - varför är den ullen så billig?  (läst 9338 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #40 skrivet: 08 dec-16 kl 20:12 »
M.H.T mini mill. Koster  dom inte emellan 1 och 2 million krone?. Om det går fort kan man producerar 8 kilo garn i timmen seger.    Men det går aldrig . där är för många ting som kan går fel

Jo, de gör de säkert. Men det minimill som ligger två mil ifrån mig har de inte köpt själva utan det är EU-bidrag som betalade det en gång i tiden. Sen handlar det ju om marknadsekonomi, om man har så dyra priser att inga lämnar in ullen får man ändå ingen inkomst. De borde ha priser som gör att de har full beläggning.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #41 skrivet: 08 dec-16 kl 20:44 »
I was there when the machines were installed .I agree with you but there is just no way in my mind that those machines can pay the operators wages. Their  capacity is just too small.
  I had carding machines in Denmark that carded 32 kilo pr. hour. That was worthwhile.But if I had run spinning machines I would have had to have an extra carder and employ 3 people to run the unit. Even though my machines were paid for it would not have made a profit.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #42 skrivet: 10 dec-16 kl 14:05 »
Jag har läst alle posterna .
  Här är mitt bud. Jag har en väninna i Danmark som importera alpacka varor. När hon betala skriver hon " nu betala ni elektricitet, och nu köpa ull etc. " Ellers funkar   företaget inte. Minimum lön i Peru är  2500 kr. om månad.
  Landet vill har dollars fordi dom är extremt   fattig . Nu stigar dollar och efter kommer priserna på ullen att stiga igen.
  M.H.T mini mill. Koster  dom inte emellan 1 och 2 million krone?. Om det går fort kan man producerar 8 kilo garn i timmen seger.    Men det går aldrig . där är för många ting som kan går fel
And I can never learn Swedish. I do apologize to you all :'(


Nja, dollarn är med stor sannolikhet mycket hög just nu och kommer att dala jämfört med den svenska kronan. Om dollarn har någon direkt inverkan på garnpriset hos återförsäljare i Sverige så är det nog mot det lägre. Men ett marknadspris är ett marknadspris oavsett valutan. Högst troligt är att marginalerna ökar i alla led och återförsäljarpriset består.

Mvh
Magnus


Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #43 skrivet: 10 dec-16 kl 14:19 »
Jag skulle vilja ha tag på litet ospunnen (helst kardad och rengjord, men det är inget krav...) alpacka ull, eller ännu hellre angora ull som har extra långa fibrer
(skall vara till en annan grej)
Behöver dock bara litet, kanske ett hekto eller så...
Men det måste vara långa obrutna hår.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #44 skrivet: 10 dec-16 kl 15:19 »
Jag skulle vilja ha tag på litet ospunnen (helst kardad och rengjord, men det är inget krav...) alpacka ull, eller ännu hellre angora ull som har extra långa fibrer
(skall vara till en annan grej)
Behöver dock bara litet, kanske ett hekto eller så...
Men det måste vara långa obrutna hår.

Du kan kolla på ullförmedlingen på facebook. Där var det nån som sålde kardad alpacka häromdagen för 80kr/hg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #45 skrivet: 10 dec-16 kl 15:47 »
Har inte facebook, men skall kolla upp det, tackar för uppslaget!
Skall vara till ett konstverk.

(samt att jag blev oerhört sugen på att spinna med slända igen nu när jag läste denna tråd...  :) )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #46 skrivet: 10 dec-16 kl 19:13 »
 Alpackaullen behöver inte kardas. Den har inget ullfett och går därför att spinna direkt från "tussarna". Jag har spunnit både med slända och spinnrock, går hur bra som helst.Skräpet ramlar ur vid hanteringen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #47 skrivet: 10 dec-16 kl 20:11 »
Ok, det stod att den går att beställa både kardad och okardad därav min fundering...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #48 skrivet: 10 dec-16 kl 20:27 »
jag har "combed" alpaca på loftet tror jag . Jag kan titta . Men jag har inte baby alpaca. min är adult. Om jag har kvar är det ljus brun.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #49 skrivet: 10 dec-16 kl 23:34 »
Helst kulle jag vilja ha vit, men du kan ju PM, eller skriva här om tänkt pris annars om du vill sälja, annars kan  jag beställa från annat håll.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #50 skrivet: 14 dec-16 kl 18:07 »
Jo, de gör de säkert. Men det minimill som ligger två mil ifrån mig har de inte köpt själva utan det är EU-bidrag som betalade det en gång i tiden. Sen handlar det ju om marknadsekonomi, om man har så dyra priser att inga lämnar in ullen får man ändå ingen inkomst. De borde ha priser som gör att de har full beläggning.

Jag praktiserade häromåret på det spinneriet. Innan ullen blir garn så genomgår den denna process:
Sorteras (man skakar bort dubbelklipp och tar bort lite strån), tvättas, torkas, vägs upp innan den körs genom plysen, sedan blir det sprayad med spinnolja och nerpackad i sopsäck (så oljan ”gottar” in sig i ullen). Efter det är det ännu en maskin (minns ej namnet), efter den maskinen så vägs ullen upp innan den läggs på bandet till kardmaskinen där den blir kardband. Sedan spinns kardbanden 1-trådigt, sedan går man till nästa maskin och tvinnar ihop till flertrådigt. Och efter det härvas garnen.

Det är en lång process och på det spinneriet är det bara två som arbetar vid maskinerna (man får springa emellan flera maskiner). Sedan drar ju maskinerna en del ström och ibland blir saker trasiga och nya delar behövs köpas in från Kanada. Också måste maskinerna rengöras mellan varven, har man t.ex. kardad angora så ser maskinen förjäklig ut efteråt och måste dammsugas riktigt ordentligt (angoran tror jag är den enda ullen som bara behöver kardas och spinnas, den går inte igenom flera moment, den hade då också minimum på 2 kg, annan ull 4 kg). Plus att maskinerna ibland strular.

Och när jag praktiserade där så hade de lång kö av folk som ville ha sin ull spunnen.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #51 skrivet: 15 dec-16 kl 11:36 »
Jag har många gånger funderat över om det fortfarande finns spinnerier i Sverige och Norge?  Ett stort spinneri Bergå i Dalarna lades ner för många år sedan.  Vad jag förstår på de garner man hittar på loppis och organisationerna så spann man på Bergå förutom  av ull även från nöthår.   Det skulle kunna vara så att Bergå försvann när vävstolarna inte fick plats i små lägenheter?   Bergå hade även ryagarn i sitt sortment och vävgarn.   Man kunde även skicka vävda ulltyger till Bergå för olika nivåer av filtning. 

Vad jag förstår lever fortfarande Wåhlstedtś, (Dalarna) och Järbo (Gästrikland).  Tar man fortfarande hand om avklippt ull och har en tillverkningsprocess ända till garn på nystan på dessa företag? Hur ser det ut i Norge?
Garnerna har genomgått en stor  förvandling från enfärgade enhetliga trådar till nyanserad inblandning av olika färger och varierade struktur.  Och därtill inblandning av annan ull, syntet och silke. Wåhlstedts garner har väl alltid haft en varierad inblanding av olika fäger?  Är det därför de har överlevt in i ny tid?

Säkert kan man googla men för mig är vår egen nyfikenhet och erfarenhet intressantare. Visst googlandet tillför information och kunskap men vi själva tillför något annat oersättligt 
« Senast ändrad: 15 dec-16 kl 11:41 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #52 skrivet: 15 dec-16 kl 11:48 »
Det har du rätt i när jag tänker på det så verkar ingen vilja ha vävstolar längre vilket förvånar mig mycket.
Jag har två just nu, räddade en modernare från en gammal lada förut där någon fyllt en massa skräp jag tänkte forsla bort, men där stod den bland all bråte...

Den blå ropade jag in på akution för en tjuga för några år sedan, men den hade inte så många tillbehör och var ganska grovt gjord.

Men skall sätta upp den så snart jag är klar med taket på logen så att det inte regnar in där längre...

Verkar inte som folk håller på med handarbeten längre?
Varför?


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #53 skrivet: 15 dec-16 kl 13:13 »
Wåhlstedts har de senaste åren tagit en hel del intressanta initiativ avseende ull, ullsortering, och ullkvalitet.

De har bl.a. tagit initiativ till "Ull-SM" http://www.walstedts.se/ullsm2016/.

Andra spinnerier har nischat in sig på olika sätt.

Men det finns inte längre några fungerande storskaliga verksamheter, som bidrar till att de mer småskaliga kan bära sig.

Hemvävnad av tyger i ull verkar vara väldigt sällsynt idag, hemslöjden har fullt upp med att bevara sådant som vävnad av trasmattor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser