Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimligt vedpris till hyresgäst  (läst 6235 gånger)

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
Rimligt vedpris till hyresgäst
« skrivet: 22 nov-15 kl 21:26 »
Har en hyregäst som ska få självplocka ved i våran vedbod. Nu ska jag försöka säga ett vedpris men har lite svårt att uppskatta vad som är rimligt.

*Blandad lövved (asp, hägg, lönn, björk)
*Kaminved, inga långa länder alltså
*Hyresgästen kommer fylla en blå IKEA-påse vid varje tillfälle. De ska tydligen rymma 71 liter enligt Ikeas hemsida

Tänkte fakturera en gång om året men nån här som kan uppskatta hur många IKEA-påsar det går på 1m2 ved..?
Och vad är rimligt kubikpris? Bor i Närke

Gilbert

  • Gäst
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #1 skrivet: 22 nov-15 kl 21:31 »
En kubik är ju 1000 liter! Om en Ikea påse rymmer 71 liter så 1000/71= Typ 14 påsar.

500 SEK/kubik 500/14= 36 SEK/påse gulblå betalning blandved.

Mellan tummen och pekfingret. Nu kan du räkna själv. Är det en 08 så x2.



LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #2 skrivet: 22 nov-15 kl 21:44 »
Ska påsen fyllas eller rågas? Den kan ju rymma hur mycket som helst då.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #3 skrivet: 22 nov-15 kl 23:04 »
Även om man är snål och fyller den överfull så går det knappast att bära mer än 100 liter i den, så tar man 500/kubik så blir det inte förlust i alla fall.


Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-15 kl 00:18 »
Ni verkar glömma att ved har en vikt också, inte bara volym.

Hyresgästen kommer inte kunna fylla IKEA-påsen med 70-80 liter ved eftersom den väger ca 0,4-0,5 kg per liter. Tror ni verkligen att kassen håller för 35-40 kg ved, och att hyresgästen vill bära så mycket?

Enklaste lösningen: åk till närmaste bensinmack och titta vad dom tar för ved till braskaminer. 50 kr för 8-10 kg ved eller ännu mindre är inget ovanligt, vilket motsvarar 50 kr för 20 liter => 2500 kr/m3.

Om du tar 50:- per kasse så blir knappast hyresgästen sur. Han slipper såga, klyva och lagra, och det är väl värt en del?

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #5 skrivet: 23 nov-15 kl 07:17 »
Jag tror ni överskattar hur mycket ved man kan stoppa ner i en IKEA kasse. Gissar att jag kanske pular ner  max 10 kg i en full kasse.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #6 skrivet: 23 nov-15 kl 07:24 »
Sedan tror jag att ta 2500 SEK/kbm på en hyresgäst är orimligt, själv hade jag sagt upp och flyttat. Det kan gå åt en kasse per dygn i vinter och i storstan köper man två kubik blandved för 3000 SEK inkl transport till bostaden. Det funkar lixom inte på andra ställen och speciellt inte på landet.
Veden är en tilläggsservice, det går inte att bo utan värme.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #7 skrivet: 23 nov-15 kl 08:47 »
Nej, bensinmackspriser är definitivt en förolämpning.

Jag har burit mycket ved i IKEA-kassar när jag bodde i förra huset och jag fyllde dem rätt fulla. 20-25 kg fick jag i (eftersom jag hellre lastar fullt än går två gånger ;)). Men det var mer än 50 liter eftersom det var torr blandved och inga snygga björkklabbar.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #8 skrivet: 23 nov-15 kl 09:35 »
Tack för alla svar  :)

Antar att han plockar i veden så tätt det går. Nu vill ju inte jag stå med hökögon och snoka i vedbon  ;D Litar iaf att han håller räkningen på hur många påsar han tagit under ett år.
Värmekällan i stugan är en luftvärmepump samt en äldre Contura-kamin. Finns även elektrisk golvvärme i badrummet.
Så tror knappast han kommer göra av med jättemycket ved. En sån där kamin är ju inte jätte effektiv. Blir väl mest myseldning på kvällskvisten. Går ju liksom inte att tända en brasa på morgonen och bege sig iväg till jobbet.

Skulle utetemperaturen dra iväg nedåt -25 grader så har vi lovat att slå på den vattenburna värmen in till stugan (även fast det är kallhyra). När det blir kallare än -10 så måste vi  ändå dra igång pelletsanläggningen för att värma upp vårat hus.

Men då kanske 30kr är skäligt..?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #9 skrivet: 23 nov-15 kl 10:46 »
Låter OK.

Du skulle kunna ställa en gammal badrumsvåg i vedboden och låta honom väga vad han tar, och en kartongbit med blyertspenna på bredvid. 1 - 2 kr kilot tycker jag är rimligt eftersom pellets kostar 2,50 kr/kg.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #10 skrivet: 23 nov-15 kl 17:45 »
Nej, bensinmackspriser är definitivt en förolämpning.

Jag har burit mycket ved i IKEA-kassar när jag bodde i förra huset och jag fyllde dem rätt fulla. 20-25 kg fick jag i (eftersom jag hellre lastar fullt än går två gånger ;)). Men det var mer än 50 liter eftersom det var torr blandved och inga snygga björkklabbar.

Här bär vi också in ved i ikea-kassar. Man kan fylla dem upp till kanten och sen toppa lite på mitten, för att ändå orka bära in den, som relativt stark bonnfru...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #11 skrivet: 23 nov-15 kl 18:20 »
Här har jag övergått till CityGross-påsar, de håller bra och passar bra där jag ställer dem (skall ta ICAs röda till jul). Fast tanken har slagit mig att jag kanske blivit klenare :-[ Vägde en idag för att kolla och den hamnade på 12 kg.

Det är ju egentligen mest rättvist att betala för kg torr ved, eftersom det motsvarar energiinnehållet rätt bra.

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #12 skrivet: 09 jan-17 kl 21:50 »
Kan du inte mäta hur många m3 du har i vedboden när du precis fyllt den, och sen stämma av precis innan du fyller på igen, så ser du vad som gått åt under vintern. Ta sen 500 kr / m3
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #13 skrivet: 09 jan-17 kl 23:02 »
En hövåg hängandes från taket är skitbra. Bara att hänga påsen på kroken o skriva upp vikt. Enklaste. Jag får betala 400kr kubiken från hyresvärden.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #14 skrivet: 10 jan-17 kl 08:26 »
jag betalar 450/m3 huggen björkved (35 cm) och hemkörd av ett företag i grannkommunen.vedpriserna är tydligen högre i Mellansverige så kanske 500 är rätt pris.
Vill jag hämta själv finns det bönder som säljer för runt 300,många har ju skaffat vedmaskiner som förvandlar en stock till huggen ved på nolltid.
på den tiden jag hyrde fick jag egen vedbod i uthuslängan av hyresvärden,finns plats kanske det är ett alternativ då det är betydligt lättare att hålla koll på mängder.
Annars är väl betalning per kasse det rimligaste och hoppas på att hyresgästen är ärlig.Dock bör aldrig bensinstationspriser tas ut,det är rena ockret och jag har ingen förståelse för folk som köper brasved där. Här i Kronoberg finns flera som säljer på blocket,kör hem veden och kostar bara en bråkdel av vad stationerna tar.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #15 skrivet: 10 jan-17 kl 09:05 »
 Bensinstationsved är för de som ska myselda i den hyrda fjällstugan. Priset per kwh värme är säkert dyrare än el. Min hyresgäst har fri ved men får plocka in den i vedbon själv.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #16 skrivet: 10 jan-17 kl 12:26 »
Det är ju blandad lövved, inte bara björk. Asp är lätt "skräpved", hägg vet jag inte, och rönn är väl meddelbra... Så inte 350 kr /m2 tycker jag. Det är vad de flesta tar för blandved här i Värmland. Du har väl antagligen producerat veden själv och betalar inte skatt och moms...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #17 skrivet: 10 jan-17 kl 20:44 »
Det är ju blandad lövved, inte bara björk. Asp är lätt "skräpved", hägg vet jag inte, och rönn är väl meddelbra... Så inte 350 kr /m2 tycker jag. Det är vad de flesta tar för blandved här i Värmland. Du har väl antagligen producerat veden själv och betalar inte skatt och moms...
Björk kan räknas som medelbra, rönn är betydligt bättre än så.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #18 skrivet: 10 jan-17 kl 21:08 »
Här omkring var al lika "hype:at" som björken är nu för typ 20 år sen.. Då skulle alla har al-ved att elda med. Nu ska det bara vara ren björk..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #19 skrivet: 16 jan-17 kl 18:48 »
Vi eldar med alla sorts ved. Mycket är rena restprodukter, som inte man får betalt för ändå.

Det enda vi inte eldar med är hybridasp och poppel av alla slag. Det är helt enkelt inte värt jobbet att göra ved av dessa träslag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser