Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På kalkonspråk..?  (läst 2519 gånger)

Kôllere

  • Inlägg: 2
    • Värmland
På kalkonspråk..?
« skrivet: 19 jul-15 kl 00:12 »
Hejsan!

Jag är nybliven kalkonägare; har köpt 4 halvårsgamla BUT-hönor som använts i avel men som sållats ut eftersom de börjar vilja ruva och inte lägger ägg på några veckor. Har hönor och ankor sedan förut men märker att min empiri vad gäller fjäderfäbeteende inte går att applicera på dessa galanta damer..!
Så jag undrar; när en hona lägger sig ner med ryggen mot mig när jag kommer in i deras hus, fäller ut vingarna lite och burrar upp sig - är det en "invit"..? Har sett att Hedemorahönorna gjort så för tuppen, men jag är inte särskilt lik en kalkontupp (hoppas jag).
Den tamaste av kalkonerna gör också nåt märkligt; oftast kommer hon fram och äter ur handen eller pickar på kläderna, men ibland blir hon ståendes framför mig och fäller ner vingspetsarna och stjärtfjädrarna mot backen och blir lite "stel". I det läget kan man smeka henne lite på huvet/halsen och hon verkar tycka det är skönt (såg ut som om hon höll på att somna idag), men jag är fortfarande inte säker på om hon egentligen är irriterad och jag borde låta henne vara, eller om hon uppskattar lite "putsning"..?
Jättetacksam för lite hjälp med "kalkonparlören" från erfarnare människor!
- Maria

Månskensbondepar i västvärmland med hund å katt, hedemorahönor, värmlandsfår, rödkullor och lånefjällkor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 10 användare (2 dolda)
eremit1, xaelanar, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser