Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hjälper man till vid en getförlossning?  (läst 10204 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-15 kl 06:14 »
Jotack, jag hade en sån där liten 4-månaders bockuschling som rymde ur bockhagen, travade bort till gethagen och hoppade över det stängslet också. Inne i hagen fanns vid det aktuella tillfället tydligen en brunstig get - hans mormorsmor :o . När jag slängde ut honom ur hagen var skadan redan skedd. Det blev tvillingar :) .

Karin Flodhammar: Du behöver inte vara orolig för att sånt här händer alltid, det gör det inte. Det är som regel på hösten en får vidta extra försiktighetsåtgärder. Men grattis till killingarna :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #21 skrivet: 13 mar-15 kl 11:47 »
Oj, vad kul!  At det gick bra, och att killingarna är friska och söta!  (Får vi se bilder?  :D )  Och välkommen i vårt gäng av lurade människor!  Jag tror de flesta här på gettavlan någon gång har överraskats av killingar en morgon ... :-[

  Fyra månader är tidigt, men inte helt ovanligt.  De flesta killingar (av båda könen) brukar vänta till ungefär fem månader innan de blir fertila ...   ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #22 skrivet: 16 mar-15 kl 12:46 »
De flesta killingar (av båda könen) brukar vänta till ungefär fem månader innan de blir fertila ...   ;D ;D

Det gjorde de ytterst sällan hos mig  :P!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #23 skrivet: 16 mar-15 kl 18:37 »
Det gjorde de ytterst sällan hos mig  :P!
Dina var kanske mera välutvecklade än vad mina var ...  ;)

  Vi är dock överens om att de små sötnosarna blir könsmogna låååångt innan flickorna mår bra av att börja arbeta i reproduktionens tjänst!  Och att det är ägarens jobb att hindra dem från detta ...  Vilket dock inte alltid är så lätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #24 skrivet: 17 mar-15 kl 07:22 »
  Fyra månader är tidigt, men inte helt ovanligt.  De flesta killingar (av båda könen) brukar vänta till ungefär fem månader innan de blir fertila ...   ;D ;D
Det stämmer inte med min erfarenhet. Den getkilling jag haft med den tidigaste brunsten var 2 månader ganska exakt. Och bockkillingarna väntar knappast till 5 månader!
Det sätt som fungerar här på går´n till att hålla könen separerade, är att ta bort bockkillingarna från getflocken och flytta dem till bockflocken när de små är 3 månader. Sedan försöker jag ha grupperna utom synhåll ifrån varandra, då triggar det inte igång några onödiga brunster. Ibland har jag t o m haft bockarna i en annan by!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #25 skrivet: 17 mar-15 kl 09:47 »
Jo, jag kom på det sedan.  Jag mindes fel.  Mellan tre och fyra månader, och de bör helst inte vänjas av helt före fyra månaders ålder.  Ett knepigt logistiskt problem!

  Kalle Hammarberg sa en gång till mig att han för sin del misstsänkte (då i alla fall) att getter en gång för länge sedan haft fördröjd fosterutveckling, som rådjur har.  Men att människan avlat bort detta för att få mera mjölk.  Men nu börjar det bli ett helt annat ämne!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser