Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?  (läst 8474 gånger)

JonathanW

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« skrivet: 07 nov-14 kl 22:29 »
Hejsan!
Jag håller på att ge mig in i självförsörjning på min lilla gård nära Alingsås i Västra Götaland.

Jag vill skaffa getter till våren, 1 eller 2 getter och en bock så att jag kan avla.

Jag har läst en del om allmogegetterna och tror att Göingegeten eller Jämtgeten hade passat rätt bra på min gård.

Det jag undrar är hur allmogegetterna skiljer sig gentemot lantrasgeten, de ger inte like mkt mjölk har jag förstått, men hur är deras tålighet för väder och sjukdomar? Det känns som att det höga mjölkproduktionen skulle kunna vara på bekostnad av resiliens eller andra egenskaper?

Hur ser ni på detta som äger getter?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-14 kl 08:02 »
Hej och välkommen till gettavlan!
Allmogegetterna behöver fler bevarare för att raserna ska kunna växa i antal för framtiden, så bara det är en anledning att satsa på dem! Eftersom getter inte utsatts för någon extrem "förädlingsavel" som t ex nötkreatur eller höns, så är de över lag härdiga och friska, oavsett om det gäller allmoge- eller lantrasgetter. Djur som producerar mycket mjölk har alltid en viss risk att drabbas hårdare av juverhälsoproblem eller killningsförlamning. (De finns minst en mjölkgård av varje som har jämt- respektive göingegetter, så de är inte dåliga mjölkproducenter.)

Då du bor nära Alingsås kan du sätta dig på cykeln och ta dig till Nolhaga Djurpark, för där finns det göingegetter :) . I södra Sverige är göingegeten ett bra val, eftersom det är vår landsdels get, och det är lätt att få tag på avelsdjur när de flesta besättningarna finns i Götaland.

Lycka till med ditt beslut!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skarstam

  • Inlägg: 10
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #2 skrivet: 15 nov-14 kl 08:45 »
Jag har göingar och är väldigt nöjd!
De är väldigt duktiga på att tillgodogöra sig födan så det krävs inte så mycket foder, själv tycker jag knappt de får någonting och ändå är de trinda!
Eftersom de är utrotningshotade känns det extra bra att vara med i bevarandet också :).
Med tre djur med genbanksintyg är du berättigad till eu-bidrag.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #3 skrivet: 15 nov-14 kl 09:28 »
Med tre djur med genbanksintyg är du berättigad till eu-bidrag.

Nej, det är borttaget, och gick inte att söka i år heller. Kanske kommer tillbaka senare men inte år 2015 kan man söka vad jag vet, sen är inte stödet särskilt många kronor heller. Det äts ju upp av att man måste vara med i allmogeföreningen för det djurslaget plus elitlamms avgiften.

Det som talar emot att välja allmogegetter tycker jag är att de är så dyra. En vanlig lantrasget kan man få gratis från en mjölkgård eftersom de flesta mjölkgårdar gör sig av med sina killingar på våren, men allmogegetter har jag aldrig sett till något billigt pris utan de följer väl prisrekommendationerna från föreningen. Jag har sett allmogegetter för 2000kr styck på blocket.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #4 skrivet: 16 nov-14 kl 00:22 »
Det äts ju upp av att man måste vara med i allmogeföreningen för det djurslaget plus elitlamms avgiften.
Nja, har man allmogegetter blir det allt några kronor kvar.Det enda som kostar är medlemsavgiften till föreningen på 200 kr som även är registeravgift. Då ingår dessutom hjälp med livdjursförmedling, avelsrådgivning, gratis annonsering i föreningens tidning/hemsida, tillgång till fullständig härstamning för alla djuren i genbanken mm. Och så får man en medlemstidning fyra ggr/år.  :)

Elitlamms-avgiften på 1000 kr (+ moms) gäller bara för lantrasgetter (alltså Svensk Lantrasget) - och där stämmer det ju att stödet i stort sett äts upp om man bara har ett par, tre djur.

Det som talar emot att välja allmogegetter tycker jag är att de är så dyra. En vanlig lantrasget kan man få gratis från en mjölkgård eftersom de flesta mjölkgårdar gör sig av med sina killingar på våren, men allmogegetter har jag aldrig sett till något billigt pris utan de följer väl prisrekommendationerna från föreningen. Jag har sett allmogegetter för 2000kr styck på blocket.
Det stämmer att det finns riktpriser för allmogegetter. 2000 kr är för ett vuxet, beprövat avelsdjur. Rek. pris för killingar är 1000-1500 kr. Men jag skulle nog säga att det är lantrasgetterna som är för billiga.... En get lever och är produktiv i uppemot 10 år utan problem och ger dig både mjölk och killingar under den tiden, så jag kan inte se varför den skulle behöva vara gratis?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #5 skrivet: 16 nov-14 kl 10:20 »
Det enda som kostar är medlemsavgiften till föreningen på 200 kr som även är registeravgift.

Rek. pris för killingar är 1000-1500 kr. Men jag skulle nog säga att det är lantrasgetterna som är för billiga....

Ja, ok.. då är det billigare än för allmogefåren där medlemsavg är 625kr.
Sen är det mycket möjligt att jag hellre hade skaffat allmogegetter men jag vet en person som skaffade lantrasgetter istället eftersom de gick att få tag på gratis. När det gäller får däremot är det inte dyrare med inköp av allmogefår än någon annan lantras som gotlandsfår, så där tror jag bevarandearbetet går lättare.
Om det däremot går att sälja killingar som föds på gården så får man ju snabbt igen den avgift man betalat för dyrare inköp av allmogegetter, men jag tvivlar på att de är mer lättsålda än några andra getter.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #6 skrivet: 18 nov-14 kl 17:42 »
Det som talar emot att välja allmogegetter tycker jag är att de är så dyra. En vanlig lantrasget kan man få gratis från en mjölkgård eftersom de flesta mjölkgårdar gör sig av med sina killingar på våren,

Det som talar för ett val av allmogegetter är att du vet vad du får eftersom härstamningen är klart dokumenterad och du hjälper till att bevara en utrotningshotad ras. Att skänka bort killingar gör inte djurslaget någon tjänst, tvärtom sänker det djurets status. Se bara på katternas problem.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #7 skrivet: 18 nov-14 kl 20:52 »
Jag har 4 lantrasgetter, och jag älskar dem! Trevliga och mycket fina :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #8 skrivet: 19 nov-14 kl 20:24 »
Jag vet inga specifika skillnader, utom att jag tycker allmogegetterna är vackrare och mina vuxna djur (två) år inget rymningsbenägna oavsett status på hagen.
För mig var det självklart att vilja bevara rasen helt enkelt.
:-)

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #9 skrivet: 01 jan-15 kl 13:25 »
Jag skaffade getter för fyra år sedan och valde då allmogegetter (göingegetter) för att jag bor i Skåne. Bevarandearbetet var det viktigaste skälet till mitt val. Därefter kom en småskalig produktion. Vad ditt val blir, JonathanW, vet ju inte jag, men eftersom jag saknade vägledning för oss alla som vill ha getter satte jag på min hemsida samman lite dokument som man kan pyssla med för att få ett så bra beslutsunderlag som möjligt innan getterna införskaffas.
Här kan du ta del av mina tankar och erfarenheter: http://www.soderkrokensgetter.se/resurser/planera-din-getfarm/
Man kan nog också säga att väljer du att skaffa allmogegetter kan du sedan komplettera dem med lantras om du skulle vilja avbryta ditt bevarandearbete men fortsätta ha getter. Väljer du däremot att skaffa lantrasgetter först kan du inte - utan stora bekymmer - ta in allmogegetter på gården. Då är det säkrast att först göra sig av med lantrasgetterna eftersom det i bevarandearbetet inte får finnas några tvivel om stamtavlorna.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Allmogegetter eller Lantrasget vad ska jag börja med?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-20 kl 10:10 »
Nu är detta en väldigt gammal tråd, men med tanke på vilken otroligt välskriven och lättfattlig text som finns i länken i inlägget ovanför kan tråden vara väl värd att lyfta även för den som inte tänker satsa på precis en getfarm.
Om man vill få bättre koll på sin gård när det gäller exempelvis kostnader, arbetstoppar och årsöversikt kan det vara en väl använd stund att läsa igenom länken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser