Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarhus  (läst 2255 gånger)

arna

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
Sommarhus
« skrivet: 12 mar-14 kl 02:35 »
Om man nu har tänkt att ha 2-3 st kallikonisar bara tills det är dax att slakta dem i oktober, räcker det då med ett enklare, oisolerat hus åt dem.
Tänkte att de ska få gå lösa ute på dagtid och bara ha ett krypin att vara i på nätterna och om de vill när det regnar. Har höns så de kan ju få vara i deras utegård när man inte är hemma. Hur många kvadrat behövs i golvyta? Ingen som har någon ritning eller bild på ett enklare hus som jag kan få inspiration av?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sommarhus
« Svar #1 skrivet: 13 mar-14 kl 08:40 »
Kalkoner vill sitta högt på natten och det gäller även unga kalkoner. En "liten låda på marken"är därför ingen större hit då kalkonerna snabbt kommer flytta upp på något lämpligt tak eller träd. Kalkoner är stora och växer fort. Men det är rätt känsliga för väta och fukt fram tills de är 8-12 veckor och det är inte alltid de förstår att gå in och torka. I den åldern är de större än en normalstor höna och får man en dålig sommar kanske man måste ha dem inne även dagtid. Man bör därför ha en box med full takhöjd på minst 3 kvadrat till tre kalkoner så att man kan hysa dem på ett bra sätt även om man får en dålig start på sommaren.  Man ska också vara medveten om att även om det oftast går bra att ha kalkoner och höns ihop så är det inte alltid det fungerar framförallt inte om det blir lite begränsade ytor. Det händer att kalkoner kan få för sig att döda höns även om det inte är jättevanligt. Det kan därför vara klokt att planera så att man har separat boende för kalkonerna och hönsen när de inte kan gå fritt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser