Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdskollektiv i södra Lappland  (läst 33773 gånger)

olivia.k

• Jämtland
SV: Gårdskollektiv i södra Lappland
« Svar #380 skrivet: 10 nov-17 kl 20:17 »
Jag borde klassa gprdeb som en jordbruksfastighet då hade jag kunnat dra av massor på byggmaterial och inköp såsom sågen. Dessutom hade jag kunnat söka stöd för de 6 hektar äng som vi slår för hand.

Vet inte om jag missförstår dig helt, men huruvida din fastighet är jordbrukstaxerad eller ej har ingenting med din möjlighet att söka jordbruksstöd. Du kan bo i lägenhet och söka stöd på annans mark om du vill. Jordbruksverket & länsstyrelsen bryr sig inte om vem som söker stöden utan de kontrollerar bara att villkoren för stöden följs. Om du slår dina ängar varje år och inte söker stöden kan någon annan plocka på sig stöden om du inte vill ha dem själv. Någon annan kan alltså få betalt för det arbete som du utför.

Däremot är ju stöden en inkomst så det är bra om man har några utgifter att kvitta dem mot, så av den anledningen är det nog bättre med jordbruksfastighet, (eller f-skatt om man bor i lgh)
Varför söker du inte stöd för den mark du brukar? Att fylla i sam-internet är inte svårt alls.

Stöden för att slå en slåtteräng med särskilda värden ska utökas till 5500kr per hektar.
http://www.atl.nu/lantbruk/okat-stod-till-betesmarker/

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #381 skrivet: 13 nov-17 kl 08:14 »
 Det är nog så att jag inte klarar av att fylla hit blanketter hit och dit och jag är en värdelös försäljare.

En högre grad av sjävhushållning än vad som är trevligt är kanske enda vägen. Volontärer har jagnig inte råd att hålla då verkyg förstörs i rasande fart och jag kan inte heller bjuda in folk som vill bo här då de kommer hit och skapar oreda och när de försvinner får jag städa upp.

Jag borde hålla mig undan det normativa konsumistiska samhället och se upp med att få in dom som tillhör detta samhälle och som endast vill utnyttja oss som inte passar in där för att uppleva en värld som de upplever som exotisk men som för mig är ett fängelse, fy fan för dessa människor.

Jag kan tillägga att jag inte vill ha journalister hit som vill visa upp mig för pöbeln så det är ingen ide att journalister kontaktar mig.

En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #382 skrivet: 13 nov-17 kl 08:29 »
Det är nog så att om man tror man är en vanlig människa som klarar sig hyfsat bra i städerna med vänner och facebook och instagram och allt vad det heter och som ett får följer trenderna så borde det vara uppenbart att man inte har någonting att göra här på gården. Detta liv är till för oss utstötta som inte har en plats i det vanliga samhället så utnyttja oss inte, vill man ha en exotiskt upplevelse så kan man köpa sig sina upplevelser som man köper allt annat skräp som man vill ha, men inte här vi säljer inte upplevelser.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #383 skrivet: 13 nov-17 kl 13:46 »
 Efter fyra år av besvikelser så har jag bestämt att ge upp tanken på ett kollektiv här på gården och därmed finns det ingen anledning för mig att fortsätta denna tråd. Denna tråd är död och avslutad

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #384 skrivet: 14 nov-17 kl 09:46 »
Jag tycker det har varit en givande och trevlig tråd att följa. Det som intresserat mig är inte kollektivtemat utan dina berättelser om ditt liv på gården (i vildmarken höll jag på att säga).

tropfrog

• Västergötland
« Svar #385 skrivet: 14 nov-17 kl 10:19 »
Jag vill fortfarande höra om dina strävanden, såväl medgångar som motgångar. Jag tycker att det är intressant och inspirerande emellanåt och avskräckande ibland. Jag tror att det är bra att läsa för alla som drömmer, inklusive mig själv.

Sen är det inte så viktigt var du skriver, bara du fortsätter.

Mvh
Magnus

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #386 skrivet: 14 nov-17 kl 11:43 »
Jag håller med dem ovan i att det är intressant att följa dina vedermödor. Jag hoppas du startar en ny tråd om din tillvaro.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Toll

• Månskensbonde
    • Småland
« Svar #387 skrivet: 14 nov-17 kl 12:55 »
Jag kan bara instämma. Fortsätt gärna skriv, t ex under Vägar till självhushållning.
"There is some good in this world, and it's worth fighting for." JRR Tolkien

Liv har inte mening. Liv är mening.

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #388 skrivet: 14 nov-17 kl 18:51 »
Du skrev visserligen inte att du inte skulle skriva mer utan bara att denna tråd är avslutad. Hur som helst hoppas jag att du delar med dig dina erfarenheter och din filosofi genom att fortsätta skriva, kanske under nån annan rubrik. Det finns mycket att lära sig från dina erfarenheter sedan att det är härligt att läsa och inspirerande är bara en bonus.
Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 3 användare
Hälsingegubben, hsd, Kåwboj

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser