Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getuppfödare i norrland  (läst 6043 gånger)

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
Getuppfödare i norrland
« skrivet: 06 jan-14 kl 10:16 »
Hej  :)

Snäll ni, ni som är get uppfödare i Norra Sverige i stor eller liten skala.
Då tänker jag speciellt på ni som bor runt Sundsvall och uppåt.
Ni ska ha cae-fria getter.

Jag är mest intresserad av Dvärgetter eller lappgetter även lantras är intressant. De som är mest intressant är att
få veta vad de finns för get uppfödare här uppe. Pm mig gärna om hemsidor eller info. Jag är ute efter ett gäng på 3 till 5st.

Men jag vill helst veta vad vilka av er som är här som föder upp getter  ??? ???



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #1 skrivet: 06 jan-14 kl 15:14 »
Dvärggetter eller lappgetter? ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-14 kl 15:44 »


Ja Trollmor  :)   Jag skulle vilja veta om de är någon här upp som föder upp någon ut av dessa två raser.
Jag har inte bestämt mig för vilken än. Lappgetterna hör ju till mitt klimat här upp. Men de är svåra att få tag i,
då fundera jag istället på Dvärggetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-14 kl 16:14 »
Lappgetter behöver nog alltid flera som vill ta hand om dem.  Om du bara berättar att du vill ha dem, så ställer sig killingar säkert på kö!  ;)

  Det jag undrade över var mest att du inte nämnde Jämtgeten eller Svensk lantrasget, som också är anpassade till svenska förhålanden, vliket inte kan sägas i samma utsträckning om dvärggeten.  Bland annat brunstar de små raringarna året runt.  Det går ju bra i Afrika, men inte lika bra här.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #4 skrivet: 06 jan-14 kl 17:23 »



Varför jag inte sa jämtget har aldrig tänk på den get, i med de är mera Lappget område jag bor på. :-)
Den som kommer naturligt för mig. Men klara jämtgeten sig lika bra i kylan så går även den bra.

Men först och främst har jag varit ute efter en get som klara av Norrland bra.
Varför jag nämnde Dvärgget är för jag har haft såna innan, de ligger varmt om hjärta om inte jag skulle finna någon
Lappget eller Jämtget  ;)

Jag bor ute i skogen en bra bit från närmsta granne och väg. Underbar plats för getter för de finns hur mycket sly och skog
som helst. :)

 ;)


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-14 kl 18:16 »
Hej GetenTekla och välkommen hit :D !

I föreningen Allmogegeten som sköter bevarandearbetet av våra utrotningshotade göinge-, jämt- och lappgetter, finns genbanksansvariga för varje ras. De personerna kan hjälpa dig att finna säljesdjur i närheten av där du bor, och även ge avelsrådgivning och annat matnyttigt, samt hitta djur med CAE-status. Lappgeten är för närvarande mest hotad. Kontaktuppgifter finns på www.allmogegeten.se .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-14 kl 23:38 »
Hej GetenTekla och välkommen hit :D !
JAA!  Från mej med!  :D :D

Det var skillnaden i "vanlighet" som fick mig att haja till beträffande just de raser du nämnde.  Lycka till vilken ras du än väljer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-14 kl 17:43 »
Välkommen.

Rekommenderar lappgetter om du bor norröver. snart börjar killingsäsongen. vad har du tänkt ha dom till? Bor i uppland och föder upp lappgetter. Inte är dom svåra att få tag på. men de hittas inte ofta på blocket. En av fördelarna med Lappgetter är att de går att sälja utan att de blir vandringsgetter. Ring Lina Westman på allmogegeten.se Det är där man hittar lapparna. Inget fel på dvärggetter, men de finns i tusental och lapparna endast runt 200 och är i behov av fler gettokiga människor. Du kan även lyxa till det med killingar och få dom sålda om du nu inte tänkt äta upp dom. De är goda i grytan.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #8 skrivet: 07 jan-14 kl 18:06 »


Tack så mycket för välkomnandet  ;D

De är Lappgetter som ligger mig varmt om hjärtat. I man bor långt ut i skogen. Så är detta stället ett paradis för getter.
Jag tänker ha dem som sly röjare även som sällskap. Detta är getter jag vill behålla i många år. Jag gillar hålla på med mina djur även lära de konster annat roliga saker. Getter komma jag säker vilja prova köra in. Min förra getter var jag ofta ute gick med efter skogsstigarna. Jag gilla inte att de bara stå i hagen, så några gånger i veckan tog jag med dem på promenad. Jag är en person som helt enkel vill hålla på med mina djur. Därför de är viktig att de är tama och sociala. I med jag bara ska ha en ras lång från andra getter så komma de hålla sig renrasiga. Jag vill gärna vara med och hjälpa till bevara denna ras.



Ps, dvärgetter sa jag bara ifall jag inte skulle få tag i lappgetter. Jag prova få tag i lappgetter för 4 år sedan innan jag skaffa min andra. Då var det  inte lätt finna några. Men jag var utan IT då också. hihihi...

Getingar

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #9 skrivet: 09 jan-14 kl 21:20 »
Prata med Göran Karlsson på Svenska djurhälsovården så får du en lista på alla CAE-fria besättningar.
Vi har Svensk lantras söder om Skellefteå. Tyvärr har vi inga till salu förens till hösten.
Getter har givit namn åt getingar

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #10 skrivet: 10 jan-14 kl 23:10 »
Jämtgetter klarar kyla bra eftersom de kommer från Jämtland. Bland annat Jamtli säljer jämtgetter. Vad gäller lantrasgetter är det väl bara att fråga närmaste getost producent, de får ju killingar varje år bara för mjölkens skull.

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #11 skrivet: 08 feb-14 kl 09:03 »
Hej  :)

Snäll ni, ni som är get uppfödare i Norra Sverige i stor eller liten skala.
Då tänker jag speciellt på ni som bor runt Sundsvall och uppåt.


Jag är mest intresserad av Dvärgetter eller lappgetter även lantras är intressant. De som är mest intressant är att
få veta vad de finns för get uppfödare här uppe. Pm mig gärna om hemsidor eller info. Jag är ute efter ett gäng på 3 till 5st.

Men jag vill helst veta vad vilka av er som är här som föder upp getter  ??? ???

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Getuppfödare i norrland
« Svar #12 skrivet: 13 feb-14 kl 16:56 »
Hej
Jag kan bara rekommendera Lappgetter men det kanske har sina orsaker.  ;) Däremot vet jag inte hur många som är cae-fria.
Det finns några besättningar som börjat testa sina djur, men det tar ju några år innan de är fria. Men ring Lina Westman på allmogegeten hon hjälper dej och nu börjar killing säsongen.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 6 användare (2 dolda)
alternaiv, xaelanar, ekont22, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser